Gazdaság

Mészáros Lőrinccel együtt dübörgő cég készülődhet az adriai vasútépítésre

Egy Mészáros Lőrinccel több projektben együttműködő, hivatalosan egy osztrák ügyvéd tulajdonában lévő magyar vállalkozás szlovéniai megrendelésekre készülhet.

Miközben a szlovén vállalkozások az évek óta csökkenő megrendelések miatt alig várják a Koper és Divača között tervezett második vasúti vágány építésének megkezdését, nyilvánvalóan magyar konkurenseik szintén készülődnek a beruházásra – írja hétfői cikkében a Siol.net szlovén internetes újság.

Egy magyar mérnöki vállalkozás ugyanis –  amely szorosan együttműködik magyar építőipari vállalatokkal, illetve kormányközeli vállalkozókkal – máris bejelentette, hogy leányvállalatot nyit Szlovéniában.

A Miro Cerar által vezetett szlovén kormány immár három éve tárgyal a Divača–Koper közötti második vasúti vágány megépítéséről. A tárgyalások a magyar részvételről folynak, illetve a beruházás finanszírozásáról. Minderről egyelőre a szlovén újság szerint semmi biztosat nem lehet tudni, különösen arról nem, hogy mit szeretne igazán Budapest azért cserében, hogy körülbelül 200 millió eurót befektetne a projektbe.

Újabb magyar kijárat az Adriára?
Budapest állítólag kétszázmillió euróval finanszírozná a Szlovénián belül is vitatott második vágány megépítését Koperig, amelynek megépítését azonban jelenleg jogi akadályok – és talán a Fidesz barátai – is nehezítik.

Az, hogy a két állam jutott-e valamilyen megállapodásra, szintén nem világos. Ezt állítólag magyar kérésre tartják titokban – azért ehhez hozzátehetjük, hogy a június 3-ai szlovén választások előtt a ljubljanai fél nem akar nyilvánosságra hozni az eredményt esetlegesen negatívan befolyásoló részleteket, miközben a magyar kormányt aligha érintené érzékenyen egy ilyen egyezség közzététele. (Az pedig, hogy ennek révén az Orbán-kormány „kijutna” az Adriára, végképp nem lenne titkolandó dolog Magyarországon.)

Egyelőre annyit tudni a Siol.net szerint, hogy Magyarország 99 éves bérletbe szeretne bizonyos területeket Koper környékén, a sermini körforgalom közelében, ahol egy logisztikai központot építenének. Azt az információt, hogy a magyarok szeretnének a koperi kikötővállalatban, a Luka Koperben kisebbségi részesedést szerezni, illetve bekapcsolódnának a második vágány építésébe vállalakozásaik révén, eddig a szlovén kormány kifejezetten tagadta.

A Siol.net szerint mára viszont egyre nyilvánvalóbb, hogy a háttérben igenis készülődnek a szlovén vasúti beruházás megrendeléseire a magyar építőipari vállalkozások. A magyar Belfry Group nevű vállalat ugyanis hónapokkal ezelőtt a saját internetes oldalán jelentette be, hogy egy leányvállalatot létesített Szlovéniában.

Ez a cég műszaki tanácsadással foglalkozik, méghozzá utak, vasutak, telekommunikációs és energetikai hálózatok építésénél. Referenciái között több magyar vasútvonal szerepel, ahol jelző-biztosítóberendezéseket és más rendszereket installáltak, szereltek fel.

„Középtávú cél egy olyan működő társaság létrehozása, mely a Belfry Csoport teljes szolgáltatási körét nyújtani tudja” – idézi a társaság honlapját a Siol.net. Ha felkeressük az oldalt, ott azért az is olvasható, hogy „a szlovéniai üzleti érdekeltséget pillanatnyilag még a Magyarországon működő társaság irányítja, de a fióktársaság felépítése már folyamatban van”. Ugyanakkor az utóbbi hetekben Szlovéniában feltűntek a Belfry Group reklámjai – írja a szlovén lap, bár a szerző azt is megjegyzi, hogy a 20 fős cég, a Belfry megjelenése a szlovén építőipari piacot aligha rázza meg.

Ám a Siol.net hozzáteszi: a Belfry rendkívül jó politikai és üzleti kapcsolatokkal rendelkezik.

Orbán komcsizva kampányolt a barátjáért, aki Tito-pólóban feszített fiatalon  
Orbán Viktor eskületétele utáni első útja Szlovéniába vezetett, ahol nem a legjobb ütemben kezdte emlegetni Marxot és Lenint. De miért volt ilyen fontos beszállnia a szlovén választási kampányba a magyar kormányfőnek?

Mészáros, Strabag

A Belfryről a G7 idén márciusban közölt hosszabb cikket. Ebben azt írták, hogy 60 milliárd forintnyi állami megrendelés kerülhetett az osztrák ügyvéd, Daniel Neubauer tulajdonában álló cégcsoporthoz.

Hivatalosan semmi kapcsolat nincs Mészáros Lőrinc és a Belfry között, ám feltűnő, hogy a cégek a nyilvánosan elérhető adatok szerint kizárólag Mészároshoz köthető alvállalkozókkal dolgoznak. Ezen kívül a Belfry több közbeszerzésben is együtt szerepelt a Strabaggal, olyannyira, hogy Belfry kapcsolattartója például az M85 Csorna és Sopron közti útszakaszról szóló közbeszerzésnél strabagos emailcímet adott meg, három, cégjegyzékben megtalálható telephelyéből pedig kettő a Strabag által használt épületekkel egyezik meg.

Ráadásul a Belfry tavaly decemberen Osijek Asfalt néven (Osijek Eszék horvát neve) a Duna Aszfalt céggel együtt vállalkozást alapított. A Duna Aszfalt Szíjj László kezében van, aki Mészáros egyik legfontosabb üzleti partnere.

Az osztrák Belfry-nek a beszámolók alapján sok egyéb érdekeltsége nem lehet a magyarországi vállalatokon kívül. A három magyar cégbe összesen 283 millió forintnyi tőkét tettek bele, márpedig azon a soron, ahol ezeket az osztrákok vélhetően nyilván tartják, 2016 végén 1,58 milliós eurós, azaz mintegy 490 milliós összeg szerepelt.

Amint arról a G7 beszámolt, a magyar Belfry-cégeket Aczél Tamás vezeti, aki Aczél Zoltán édesapja. Aczél Zoltán lobbistaként fontos szereplője volt a Strabag közép-európai korrupciós ügyeinek az előző évtizedben és a neve előkerült az M4-Alstom ügyben is.

metró, alstom (metró, alstom)
Nem nyomoznak tovább az Alstom-ügy strabagos lobbistái ellen
A francia rendőrség nem talált gazdagodási szándékot.

Kiemelt kép: Europress/AFP PHOTO STRINGER

Ajánlott videó

Olvasói sztorik