Nálunk senki nem tart fegyvert az üzletkötő fejéhez, hogy mit mondjon az ügyfélnek
– mondta a 24.hu-nak Jusztin Róbert, a vizsgálat alá vont Invest and Trade Kft. tulajdonosa*. A vállalkozót azért kerestük meg, mert – mint megírtuk – csütörtök délelőtt a rendőrség a Magyar Nemzeti Bankkal közösen fogyasztóvédelmi vizsgálatot tartott az Invest and Trade (IT) nevű budapesti brókercég irodájában. Az ellenőrzés több órán át tartott, a piacfelügyelet munkatársai több kötetnyi iratot foglaltak le.
A jegybank szerint erre alapos gyanú van, és „nem zárható ki, hogy a függő ügynök üzleti tevékenysége akár egy csehországi szolgáltató társaság korábban felügyeleti intézkedéssel sújtott magyarországi ügynökeinek gyakorlatával vethető össze”.
A 24.hu információja szerint a nemzeti bank válaszában nem nevesített csehországi cég, a jól ismert Capital Partners (CP), amely 2009-ben 10 milliárd forinttal károsította meg ügyfeleit. Úgy tudjuk: a most vizsgálat alá vont cégben a CP korábbi üzletkötői, illetve vezetőségi tagjai közül sokan újra feltűntek, és ugyanazon „értékesítési modell” alapján károsították meg az ügyfeleket.
A tulajdonos szerint minden rendben
Jusztin Róbert azt mondta, hogy állnak a vizsgálat elébe, nem követtek el jogellenes cselekményeket, és bízik benne, hogy tisztázzák magukat. Kérdésünkre először tagadta, hogy bármi kapcsolat lenne a Capital Partners és az IT között, majd elismerte, hogy korábban ő is a CP-nél dolgozott, de „ez nem jelenti azt, hogy megtévesztették volna az Invest and Trade ügyfeleit”.
Az agresszív telefonos értékesítésről azt mondta,
relatív, hogy mi számít agresszívnak.
Jusztin szerint a telemarketing egy bevett, legális értékesítési eszköz, amely bármilyen termékre – például mosóporra vagy pénzügyi eszközre – is vonatkozhat. Nekik alapelvük, hogy a tőzsde kockázattal jár, erre mindig felhívják ügyfeleik figyelmét, és amúgy sem kezelik az ügyfelek számláját.
Arra a kérdésre, hogy mekkora ügyfélkörrel rendelkeznek, azt válaszolta, hogy ha tudná, akkor sem mondaná meg, mert ez üzleti titok. További kérdezősködésünkre elárulta, hogy szó nincs ezres ügyfélszámról, ennek legfeljebb a tizedéről van szó, azaz százas nagyságrendről.
Kazánház cégek
A cégre rálátó forrásaink szerint az IT ügynökei 18-26 év közötti fiatalemberek, akik kizárólag jutalékot kaptak, abból éltek. Így az volt az érdekük, hogy minél több tranzakciót generáljanak, ezért sokszor beszélték rá az ügyfeleket, hogy a nemrég megvett értékpapírokat adják el és vegyenek helyette másokat. Az ügynököknek még brókervizsgájuk sem volt, 3 napos képzésen okosították ki őket, hogy milyen technikákkal lehet rábeszélni embereket a részvények vételére.
Mint egy károsult az 24.hu-nak elmondta: 30 millió forintot bukott az IT-nél több ügyleten, ám amikor reklamált, azt mondták neki, hogy nem tehetnek a mínuszokról, ez a tőzsdei kereskedés velejárója. Egy másik károsult azt mondta lapunknak: vele nem kötött közvetítői szerződést a cég, de az ügyletek előtt mindig felhívta valaki a cégtől, hogy a beleegyezését kérje egy-egy tranzakcióhoz. A brókercég többek között Ferrari, illetve Disney részvénykibocsátást ajánlott ügyfeleinek 2015-ben, mint amelyen biztosan extra hasznot lehet elérni, mondták forrásaink.
A beszámolók alapján az Invest and Trade működése a pénzügyi ágazatban boiler roomként – magyarul kazánházként – emlegetett társaságokat mintázza. Ezek a cégek rendkívül erőszakos technikát alkalmaznak és az ügyfelek érdekeit figyelmen kívül hagyva üzletelnek, megrövidítve a kisbefektetőket. Bár az Invest and Trade történetének minden bizonnyal itt nincs vége, az ügyfelek nagy valószínűséggel futhatnak a pénzük után.
* FRISSÍTETT: cikkünk eredeti verziójában – elírás miatt – Jusztin Róbert neve helyett Riczkó István neve szerepelt. Az érintettektől elnézést kérünk.