Gazdaság

900 ezren kapták késve csomagjaikat karácsonykor

Bár a webáruházak a 2016-os karácsonyi szezonra is minden tudásukat bevetve készültek, és a futárszolgálatok is csúcson jártak a kapacitásukat illetően, mégis minden hatodik 18 év feletti internetező átélhetett több vagy kevesebb aggodalmat a karácsonyi időszakban késéssel érkező internetes rendelései miatt – derül ki az eNET januári kutatásából.

A késedelmes teljesítések miatt a vásárlók legalább annyira okolják a webáruházakat, mint a futárszolgálatokat, kiszállítókat. Bár a jelenség mögött egy örvendetes tendencia, az online értékesítés arányának előre nem látott – az ünnepi időszakban megmutatkozó – növekedése áll, a történtek kedvezőtlenül érintik a webáruházak megítélését. A késések arra késztetik a vásárlók egy részét, hogy korábbra hozzák online rendeléseiket, vagy egyáltalán ne vásároljanak az ünnepi időszakban az interneten.

Össznépi ünnepi szorongás

A karácsony az e-kereskedők legfontosabb időszaka, kis túlzással egész évben az ünnepi szezonra készülnek, bevételeiknek akár negyedét ebben a szűk másfél hónapban realizálják. De mindhiába a fokozott készülődés, idén mégis sokak figyelték aggódva karácsony táján, vajon megérkezik-e a várt online rendelésük időben.

Több, mint 900 ezer hazai internetezőt érintett ez a probléma.

Ennyien voltak ugyanis, akik futárszolgálattal, vagy átvételi pontra, csomagautomatához rendelt termékeiket csak késéssel tudták átvenni. Méghozzá nem is kis késéssel: átlagosan 5 nappal később kapták kézhez csomagjaikat de 12 százalékuk még január első hetében sem vehette át csomagját.

A webáruházak és futárszolgálatok együtt viszik el a balhét

A jelenség hátterében egyaránt állhat, hogy a webáruházak nem számítottak a forgalom ilyen mértékű növekedésére, de az is, hogy a maximális kihasználtsággal működő futárszolgálatok az ünnepi időszakban nem tudták olyan mértékben bővíteni átmenetileg a kapacitásukat, ahogyan azt a megemelkedett rendelésszám igényelte volna. A vásárlók is érzékelték mindkét oldal nehézségeit: a kiszállítások késését az ebben érintettek egyforma mértékben tulajdonították a futárszolgálatnak, kiszállítónak, és a webáruházaknak.

Fotó: Thinkstock
Fotó: Thinkstock

A késésekkel kapcsolatosan az egyik fő probléma a tájékoztatás hiánya volt. Erre mutat rá, hogy míg a késésben érintetteknek csak valamivel több mint harmadát értesítette a webáruház a kiszállítás várható módosulásáról, addig a késéssel kapcsolatban ugyanennek a csoportnak a kétharmada érdeklődött valahol: jellemzően a webáruháznál (az érdeklődők 69 százaléka), kevésbé a futárszolgálatnál, kiszállítónál (32 százalék) vagy az átvételi ponton (10 százalék).

Ugyanakkor a webáruházak késéssel kapcsolatos ügyintézését az érintettek négytizede inkább vagy teljes mértékben kielégítőnek tartotta, bár egynegyedük számára inkább nem vagy egyáltalán nem volt az: a webáruházak késéssel kapcsolatos ügyintézését összességében közepesnek értékelték (ötfokú skálán az elégedettségük átlagértéke 3,15).

A történtek rontottak a webáruházak megítélésén

Amellett, hogy a késés az érintettek felének bosszúságot, aggodalmat okozott, rövid távonvárhatóan kihat a webáruházak megítélésére.

A késésben érintettek 16 százaléka úgy nyilatkozott, hogy legközelebb hasonló helyzetben inkább egy másik webáruháztól rendel, 10 százalék pedig máskor biztosan nem rendel a késéssel teljesítő webáruháztól.

Az érintettek kétharmada azt jelezte, hogy a történtektől függetlenül máskor is fog az adott webáruháztól rendelni.

A karácsonyi időszak történései mindenesetre az online vásárlási szokásainkat is módosíthatják, elsősorban a tekintetben, hogy a vásárlók igyekeznek internetes rendeléseiket az ünnepi időszakban korábban leadni.

Szükséges lesz némi struktúraváltás

A 2016-os karácsonyi időszak csomagküldéssel kapcsolatos nehézségei mindenesetre tanulságokat rejtenek a webáruházak és logisztikai partnereik számára az ünnepi időszakok tervezése kapcsán. Még akkor is érdemes az éves tervezésnél változtatáson gondolkodni, ha a késésben érintettek többsége (61 százaléka) úgy nyilatkozott, hogy a történtek miatt nem változott az online rendelésekhez való viszonya. Ugyanakkor feltételezhetjük azt is, hogy a most még erős vásárlói benyomások idővel tompulnak, elsimulnak.

(kiemelt kép: Thinkstock)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik