Gazdaság

Jön a biztosítási adó – de ki fizeti?

biztosítás (biztosítás, )
biztosítás (biztosítás, )

Új terhekkel gyarapodik a lakásbiztosítás, az utazási biztosítás és a casco. A fogyasztók az egymással versengő kínálatban bízhatnak.

Elfogadta az Országgyűlés hétfőn a biztosítási adó bevezetéséről szóló, jövő január 1-jétől hatályos törvényjavaslatot. Az elfogadott jogszabály szerint a biztosítási adó mértéke a cascónál a díj 15 százaléka, vagyon- és baleset-, utasbiztosításnál pedig 10 százaléka.

A biztosítási adó két közterhet vált ki: a biztosítókat terhelő különadót és a tűzvédelmi hozzájárulást.

Az új adók nem feltétlenül fognak megjelenni az árakban – véli a Biztosítás.hu vezetője, Rácz István. Könnyen előfordulhat az, amiben a kormány bízik, hogy a biztosítók lenyelik a költséget. Az új adó hatását az erős verseny tompítja, hasonlóan a kötelező felelősségbiztosításokéhoz – a rájuk rakódó baleseti adó ellenére az árak tovább estek tavaly. Évek óta jellemző, hogy egy-egy biztosító az ügyfélszerzés érdekében bevállalja a dömpingárakat, amelyekkel a fogyasztók jól járnak.

Van, ahol nem megy azonnal

Ahol érzékelhető lehet az új adó, az az utasbiztosítások területe. Itt nagyon eltérőek a fedezeti szintek, hárommilliós biztosítástól akár 100 millióig is terjedhetnek. Viszont az utasbiztosítások jelenleg olyan olcsók, hogy ezekben a várható 5-10 százalékos emelést nem érzik meg komolyan a fogyasztók.

A biztosítók számára kétségtelenül jelentős új teherként jelenik meg, amelyet ráadásul a lakás- és cascobiztosítások jellege miatt – vagyis mert évfordulóra szólnak – nem is lehet egyhamar érvényesíteni. Ha valakinek például idén októberben jár le a cascoszerződése, annak csak a jövő év októbere után érvényesíthetnék az adót az árakban. A biztosítónak viszont már januártól fizetniük kell.

Erre reagált a biztosítók közös közleménye is, amelyben tudomásul veszik, hogy az ország nehéz helyzetben van, így most is, ahogy korábban is, részt vállalnak a terhek viselésében. Ugyanakkor tény, hogy a jövő évtől bevezetendő biztosítási adó súlyos teher a szektor számára – különösen, mivel a piac már évek óta folyamatosan szűkül.

Marad a baleseti adó is

Az új teher – amelynek alanya a biztosító, az abból származó bevétel pedig a központi költségvetést illeti meg – nem terheli az élet-, valamint a betegségbiztosításokat. A kormányzati előterjesztés alapján akkor adóköteles a biztosítási szolgáltatás, ha a kockázat Magyarországon merül fel. Az új adónem Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter eredeti tervei szerint kiváltotta volna a baleseti adót is, és 30 százalékos terhet írt volna elő a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások díja után, ám a parlament a múlt héten támogatta a költségvetési bizottságnak azt a módosító indítványát, amelynek alapján továbbra is fennmarad a baleseti adó.

A bizottság ezt a javaslatot azzal magyarázta, hogy ha a jól működő baleseti adó a kormány terveinek megfelelően beolvadna a biztosítási adóba, az piaci bizonytalanságot és jogvitákat okozna, valamint jelentős adminisztrációs teherrel járna.

A biztosítási adóról szóló törvény 2013. január 1-jén lép hatályba.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik