Gazdaság

Mesterhármas

Alig érkezett meg, máris a barkácspiac vezető helyére tör a német Bauhaus-lánc.

Valóságos „űrtechnika” fogadja a fáradt vándor-ezermestert, ha betér a Ferihegyi repülőtér melletti Praktikerbe. Hatalmas plazmaképernyőkön értesülhet az akciókról, az info-terminál gombjait nyomogatva pedig megtalálhatja a keresett árut. Elektronikus árcédula és a termék képét is felvillantó érintőképernyős gyorskassza is segít a vásárlásban. A ráadás az ingyen Wi-Fi a kávézóban. „A vásárlók érdeklődve fogadták az új megoldásokat, de némi óvatosság is tapasztalható” – ismeri el Dömötör Péter, a Praktiker marketingvezetője.

Mesterhármas 1


Mesterhármas 2

Mesterhármas 3

Egy-egy Bauhaus áruház 1,5 milliárd forintos árukészletének 80 százaléka Európa-szerte azonos, míg 20 százalékot a helyi igények szerint állítanak össze.

Mesterhármas 4

A barkácsolókat olykor zavarba ejtő információtechnológiai megoldások valójában egy új és félelmetes versenytársnak szólnak. A német barkácspiac harmadik nagy szereplője éppen lapunk megjelenésekor – október 18-án – nyitja meg első gigantikus áruházát Dunakeszin. A 16 millió eurós, 4 milliárd forintos beruházással létesült első fecskét decemberben követi a szigetszentmiklósi egység átadása. A Bauhaus új stílust és más dimenziót hoz Magyarországra, sőt – talán éppen azért, hogy a számokban is érezhető legyen a különbség -, a versenytársakhoz képest sok mindenből duplát ígér. A konkurenciánál szokásos 55-70 ezer cikkelemes kínálat helyett 120 ezer féle áruból álló választékot hirdet a legalsótól a legmagasabb árkategóriáig. A konkurenseknél meghatározó 4-5 fő terület – a barkácsgépek, az építés, lakásfelújítás, a kertészet – mellett további kategóriákat, az autóalkatrésztől a kuriózumnak számító hajózási kellékekig összesen 15 árucsoportot kínál. Ekkora választék és ennyi áru elhelyezésére az átlagnál csaknem kétszer nagyobb, 20 ezer négyzetméteres áruházakat épít a Bauhaus. Ilyen hipermarket méretűre sikeredett az első kettő is a tervezett 20-ból. Mert nemcsak a méret, a növekedési tempó is extra. „Tíz éven belül piacvezető pozíciót érünk el” – jósolt Karcagi Róbert, a Bauhaus Szakáruházak Bt. kereskedelmi igazgatója.

A nagy dobás, amit a sokszor már az első használatba vételkor elromló barkácsgépek miatt őrjöngő ezermesterek méltán értékelnek majd: az ott vásárolt motoros és elektromos meghajtású gépekre vállalt ötéves Bauhaus-garancia. Nagy kérdés, hogy mindezt a minőségi előrelépést hogyan tudja majd az új lánc összeegyeztetni a másik szlogennel: az értékarányos árral, ami a magyar vevőnek még egyet jelent az olcsósággal.

Árnyalja a képet, hogy a Bauhaus otthon, Németországban nem tudta legyűrni az OBI-t és a Praktikert, csupán a harmadik a rangsorban. Nálunk sem lesz könnyebb dolga, mert a tavalyi 53 milliárd forintos forgalmával, 38 százalékos piaci részesedésével első OBI, illetve a 46 milliárdjával második Praktiker presztízsharcot folytat az első helyért. Előbbi az idén adja át Nyíregyházán a 20. magyarországi áruházát és a következő években is évi 2-3 áruház megnyitását tervezi Reiter László, az OBI Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. A 33-35 százalékos piaci súlyú Praktikernek a szeptemberben nyitott vecsési áruháza a 17. itthon, és a lánc a Bauhaushoz hasonlóan összesen húszat tervez egy-két éven belül. Szépen fejlődik a további két barkácspiaci szereplő, a BauMax (14 áruház) és a Bricostore (7 áruház) is, de szárnyalásról a fogyasztást szűkítő tavalyi intézkedések hatására már nem beszélhetünk. Az idei év első felében stagnált az évi 150-180 milliárd forintosra taksált piac forgalma. Az élboly, a Praktiker és az OBI némileg növelni tudta árbevételét az előző év azonos időszakához képest.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik