Gazdaság

Telítődő telefonosok

A mobilpiac kezd telítődni, így a szolgáltatók egyre inkább figyelnek a meglévő előfizetőik megtartására.

Összességében több milliárd forintos ajándékot adott április elején a telefonszámlát hagyományos módon utólag rendező (post-paid) előfizetőinek a Westel és a Pannon GSM. A hazai mobiltelefon-piac együttesen több mint 85 százalékát uraló két szolgáltató ugyanis éves szinten ilyen nagyságrendű bevételről mondott le azzal, hogy az előfizetési díjak 50 százalékát lebeszélhetővé tette.


Telítődő telefonosok 1

NEM ÁPRILISI TRÉFA. Hiba lenne azt hinni, hogy a máskor kérlelhetetlenül racionálisan számoló cégeket az április első napjához kapcsolódó bolondos hangulat késztette a költséges gesztusra. A két nagy szolgáltató – amely az elmúlt években mértékletesen bánt a különféle kedvezményekkel a post-paidesek táborában – a meglévő ügyfélkör megtartása, az elvándorlás megakadályozása érdekében próbált kedveskedni.

A magyarországi mobiltelefon-piac növekedését hónapról hónapra követő elemzések tanúsága szerint mára valósággá váltak a távközlési társaságok szakértőinek egy-két évvel ezelőtti prognózisai. A dinamikus fejlődéséről és bővüléséről ismert – mintegy 7 millió ügyfelet számláló – mobil ágazat elérkezett piaca telítődésének küszöbére. A Hírközlési Felügyelet (Hif) honlapján (www.hif.hu) elérhető hivatalos adatok szerint a mobiltelefon-szolgáltatók ügyfélkörének növekedése az elmúlt egy esztendőben látványosan lelassult (lásd a grafikont). Érzékelteti ezt, hogy míg 2002-ben egyetlen negyedév alatt átlagosan 400-500 ezer ügyféllel nőtt a három társaság szolgáltatásait használók tábora, addig az idei esztendő első három hónapjában az előfizetők számának nettó növekedése nem haladta meg a 250 ezret sem. A piacbővülés folyamatos lassulása csupán december hónapban tört meg, az akkor a Hif nyilvántartásába került 350 ezer “új ügyfél” azonban nagyrészt a karácsonyi ajándékozási kedvnek volt köszönhető.

VÁLTOZÁS KORA. Mindez az elemzők szerint a gyakorlatban azt jelenti, hogy az új előfizetők megszerzésére évente rendszerint több milliárd forintot fordító szolgáltatók kénytelenek lesznek “stratégiát váltani”, és hozzáfogni a konkurens cégek ügyfeleinek átcsábításához. Bodnár Zsigmond, a Westel Mobil Távközlési Rt. vezérigazgató-helyettese sem tagadja, hogy a versenytársak előfizetőinek megszerzésére a szándék már megvan a mobilpiac szereplőiben. Az elvándorló ügyfelek mennyisége azonban egyelőre nem számottevő, lényegében elvész az ügyfélkör szokásos 15-20 százalékos évi lemorzsolódásában. Ráadásul ezen belül sem a presztízs-ügyfélnek számító számlás előfizetők kilépése a jellemző, hanem csupán a leginkább árérzékeny, az aktuális akciókra azonnal “ráharapó” pre-paid, azaz előre fizető kártyás ügyfelek távozásának, illetve visszatérésének ciklikus váltakozása.

A meglévő ügyfélkör megtartásában egyre nagyobb szerepük van a szolgáltatási díjaknak. Az elmúlt években jobbára csak az számított, hogy a mobiltelefon megvásárlása, a szolgáltatásba való bekapcsolódás a lehető legolcsóbb legyen. Mára viszont az alacsony belépési küszöb nem elég az ügyfelek megszerzéséhez, kedvező szolgáltatási tarifákra, percdíjakra is szükség van. Azok, akik a pre-paid csomagok közül választanak, elsősorban azt értékelik, hogy havi díjak nélkül telefonálhatnak és kártyájuk kimerülése után még hónapokig elérhetők maradnak. Ezért a “szabadságért” cserébe vállalják, hogy a hagyományos post-paid csomagok akár 5 ezer forint alatti árainál valamivel drágábban – legkevesebb 9 és 15 ezer forint között – vásárolják meg telefonjukat, és emellett magasabb percdíjakat is fizetnek. Azok viszont, akik havi néhány percnél többet beszélnek készülékükről, a kedvező percdíjak miatt jobban járnak a hagyományos előfizetésekkel. A Westel illetékeseinek reményei szerint ezt az eddiginél is hangsúlyosabbá teszi a havi díjak felének lebeszélhetővé tétele.

Telítődő telefonosok 1

VESZÉLYES HARMADIK. Hogy azután a számlás ügyfelek számára kedvező változásnak milyen hatása lesz a post-paid, illetve a pre-paid kártyák eladására, azt egyelőre a szakértők is csak találgatják. Abban viszont biztosak, hogy az árak csökkenése sem folytatódhat vég nélkül. Jelzi ezt, hogy 2002 decemberében a legolcsóbb pre-paid kártyás csomagok már drágábbak voltak az előző évieknél. Az előfizetéses körben azonban az európai példák alapján az árak mérséklődése még nem állt le. Bodnár Zsigmond úgy véli, a külföldi szolgáltatók esetenként jelképes, 1 eurós készülékárainak magyarországi bevezetése nem indokolt, mert az e téren jelenleg biztosított engedmények megfelelnek a piac elvárásainak.

A telekom elemzők szerint ezzel szemben nem is olyan sokára eljöhet az 1 eurós készülékek ideje. Miközben ugyanis a két nagy mobilszolgáltató lassan már csak a ráfizetés vállalásával mérsékelheti tovább minőségi szolgáltatásainak árát, addig a harmadik, feltörekvő piaci szereplő számára semmi sem túl olcsó. A piaci vélekedések szerint, miközben az egymás ügyfeleinek megszerzéséért beinduló harcban a Westel és a Pannon GSM “sebezhető”, a Vodafone magyar vállalkozásának nincs vesztenivalója. A társaság egymás után indítja be a versenytársakénál kedvezőbb árakat kínáló akcióit, ami a telefonálásra keveset szánó, ezért rendkívül árérzékeny ügyfelek számára nagy csábítást jelent. Olyannyira, hogy az olcsó ajánlatok az elmúlt hónapokban már a két nagy szolgáltató számos előfizetőjét kísértésbe vitték. A helyzetet pedig tovább színesíti, hogy a Vodafone jelenleg a Westel és a Pannon presztízs ügyfeleinek, tehát számlás előfizetőinek elcsábításával próbálkozik. A piac meghatározó szolgáltatói egyebek mellett ezt igyekeznek megakadályozni az előfizetési díjak felének lebeszélhetővé tételével.

Király István, a Pannon GSM Rt. vezérigazgató-helyettese talán éppen ezért nem aggódik. Elismeri, az előfizetők “kegyeiért” folyó versengésben a három cégnek nem azonosak a lehetőségei. A legkisebb piaci szereplő az egyszerűbb tartalmú szolgáltatásait rendkívül olcsón kínálja, ami lehetővé teszi számára az előtte járó két társaság ügyfeleinek elcsábítását. Ezzel szemben az összetettebb szolgáltatási portfóliójuk okán magasabb díjakat alkalmazó tradicionális cégek nehezebben tudják elhódítani a feltörekvő versenytársuk kispénzű ügyfeleit. Ennek ellenére a szakember úgy véli: elérkezett az ideje, hogy a szolgáltatók megkezdjék a felkészülést a piac telítetté válására. Az a korszak ugyanis teljesen új kihívások elé állítja majd a három társaságot. Márpedig Király István szerint rossz úton jár, aki azt gondolja, hogy a küszöbön álló újszerű megmérettetéseken kizárólag a versenytársak díjainál mindenáron alacsonyabban tartott tarifák számítanak majd a leghatásosabb fegyvernek.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik