A múlt héten találtunk rá egy Instagramon befutott brooklyni művészre, aki az építészetet hozza össze a női testtel. Egy egyszerű, de működő ötletre húzta fel a stílusát: nőket egészít ki építészeti formákkal. Megkerestük Scientwehstet (nem is szerette volna, ha az igazi nevét használjuk), aki sokakat kiakasztott már a munkáival, ugyanis elsőre inkább tűnik pornográf képnek minden kollázs, mint művészeti alkotásnak.
Első pillantásra az embereknek rögtön az ugrik be, hogy valami durvát néznek éppen, aztán ha adnak maguknak két másodpercet, rájönnek, hogy csak a piszkos fantáziájuk dolgozik.
– mondta a 24.hu-nak Scientwehst.
Scientwehst Chicagóban született, de Floridában járt gimnáziumba és főiskolára. A diploma után viszont nem talált magának állást, az egyetlen fizetős gyakornoki pozíciót Brooklynban kapta. Azóta ott él, most 27 éves. Mindig is jól rajzolt, de a realisztikus portréi soha nem hagytak elég nagy teret a képzeletének.
Az a fajta ember vagyok, aki ha kipróbál valamit, és úgy érzi, hogy tökélyre fejlesztette a saját módszereivel, továbbáll.
Megkérdeztük, mit akar kifejezni a kollázsaival, mire azt válaszolta: szeretné felkavarni az állóvizet Instagramon, felhívni a figyelmet, hogy cenzúrázzák a női testet a közösségi oldalakon. Ez különösen érdekes téma a nemrég kijött adidas-reklám miatt, ahol a cég egy szőrös lábú modellel hirdetett. Scientwehstet többször letiltották már, levették egyes képeit és zárolták komplett fiókját is. Szerinte a közösségi média társadalma nem egy demokratikus közeg, szóval nem is szabad így kezelnünk. Fehér teches arcok diktálnak a forgószékeikből, hogy mit oszthatunk meg, és hogyan kezelhetjük az oldalainkat. Létrehozták a nyitottság kulisszáját, miközben kizsákmányolnak bennünket, és hasznot húznak a személyes adatainkból és tartalmainkból.
A közösségi média-cégek a kormány kezére játszanak. A kormányunk pedig eredendően szexista. A szexizmus még mindig egyre csak nő a közösségi médiában. Kössük össze a pontokat!
– fejtette ki a művésznő részletesebben még a Highsnobiety-nek.
Virágok és növények -> építészet
A Twitterrel ellentétben az Instagram nem engedélyezi a teljes meztelenséget. Korábban hosszas vita és kampány folyt, hogy ne vegyék le a női melleket ábrázoló képeket. A művészeti alkotásoknál más a helyzet, azonban Scientwehst kollázsainál fotókról van szó, főleg meztelen nőkről. Az alapot általában direkt pornóképek adják, a lényeg viszont sose látszik. Se a modellek arca, se olyan részek, amik az Instagramon alapból tiltólistán szerepelnek. Az emberekből azonnal heves indulatokat vagy érzelmeket vált ki minden egyes fotó. Sokan egyből a szexre asszociálnak és nem a nőiességre. Scientwehst ezt kihasználja, szinte hergeli a laikusokat.
Scientwehst eddig mindig az alapján válogatta ki a lányokat, hogy mennyire passzolnak az adott architektúrához, mennyire könnyű mondjuk egy combot folytatni egy boltozattal vagy lépcsővel. A közeljövőben szeretne magáról is hasonló képeket készíteni.
Egyfajta feminizmus, amit Scientwehst ki akar fejezni, hogy mindenki fogadja el a testét úgy, ahogy van. Neki sokáig nem sikerült, saját bevallása szerint csak 2-3 éve látta be, hogy nincs értelme olyan alakra vágynia, amit soha nem érhet el, ez a munkáiban is megmutatkozik.
A brooklyni lány korábban nem szorítkozott az építészeti elemekre, virágokat, növényeket, jégbarlangokat használt, aztán egyre inkább érdekelni kezdte az építészet. Lassan elhagyott mindent, és kizárólag architektonikus elemeket rakott a nők fenekére, amire egy New York-i múzeum is felfigyelt. Scientwehst olyan női művészekkel állt össze egy kiállítás erejéig, akik máshogy állnak a női szépséghez és testhez, mint a többiek. A közösségi oldalak normái ellen szólalnak a saját eszközeikkel.
Aki elmerülne az antiklasszikus női szépségben, az megtalálja a múzeum oldalán a művészek listáját, tele olyan kortárs alkotással, ami szembeköpi a tökéletes női képet hirdető Instákat. Akár úgy, hogy a perifériára szorult kövér nőket helyezi hétköznapi helyzetekbe, amit az Insta királyai sosem mernének megmutatni.
Borítókép: Instagram / Scientwehst