Új sörmárka indult SHARE – a jótékony ser névvel, ami már csak azért is remek hír, mert pusztán az ital fogyasztásával hazai civil szervezeteket támogathatunk. Jelenleg még csak a Pirítós Pubban kapható a sör, ezért ott fogadtak az ötletgazdák, Alvégi Lóci, Káldi Márton és Ádám István, valamint a forgalmazásért felelős Szabó Péter, hogy beavassanak az üzleti modellbe és hogy munkaidőben legálisan fogyaszthassak alkoholt.
Biztos van egy remek sztori arról a pillanatról, amikor ezt az egészet kitaláltátok.
Alvégi Lóci: Persze! Tavaly januárban Berlinben jártam, és ugye amikor az ember egyedül van egy külföldi városban, akkor elmegy kocsmázni. A csapos ajánlott egy sört, és valamit magyarázott németül, hogy „szociál bir”. Aztán kiderült, hogy van egy ilyen kezdeményezés, hogy sörözéssel lehet jótékonykodni. A németek úgy csinálták, hogy konkrét civil projekteket támogattak: például amikor egy játszótérre kellett ötezer euró, akkor arra gyűjtöttek. Nagyon megtetszett az ötlet, úgyhogy amint hazaértem, azonnal eldöntöttük a srácokkal, hogy ezt meg kell csinálni itthon.
Csináltatok nemzetközi best practice-kutatást, hogy hol foglalkoznak ilyesmivel és hogyan?
Káldi Márton: Az összes létező példát levadásztuk. Külföldön, főleg Amerikában egyébként az a jellemző, hogy egyetlen témára fókuszálnak – tehát például csak a rákos gyerekeket vagy csak a környezetvédelmet támogatják, mi viszont arra jutottunk, hogy egy teljes civil szférát lefedő jótékonysági sörös projektet fogunk csinálni.
Milyen volumenben gondolkodtok?
Alvégi Lóci: Ezt még nem lehet megjósolni, hiszen most kezdtük el, de ha a dolog tényleg nagyot robban és sikerül a magyar sörpiac egy szemmel látható részét, akár néhány százalékot kiharapni, akkor nagyon komoly forrása lehet a SHARE a magyar civil szférának. Halkan teszem hozzá, hogy a magyar sörpiac jelenleg közel 150 milliárdos.
Valahogy el kéne magyarázni a kedves olvasónak, hogy hogyan tudja sörözéssel támogatni a jótékony célokat.
Alvégi Lóci: Mi megvásároljuk a főzdétől a sört, és azt eljuttatjuk a kocsmákba. A kedves olvasó bemegy egy olyan sörözőbe, ahol van SHARE. Vesz egy korsó vagy egy üveg sört; az ital árának egy része nyilván a kocsma bevételét gyarapítja, mi pedig a profitot felajánljuk jótékony célokra.
Ami konkrétan mit jelent?
Ádám István: Hat fő területet jelöltünk ki. Mivel sörrel foglalkozunk, különösen fontosnak tartjuk, hogy támogassuk az alkoholizmus és az addikció elleni harcot, így az összes profit harmadát erre fordítjuk, a többi téma pedig: sport és egészségügy, kultúra és művészet, tudomány és oktatás, környezetvédelem, szociális ügyek. Az egyes területeknek van egy-egy nagykövete, akik nemcsak ismert emberek, de szakértői is az adott szféráknak. Az ő szerepük nagyon fontos, ugyanis ők jelölik ki azokat az alapítványokat, szervezeteket, akik között szét fogjuk osztani az adományokat. Egy nagykövetet már meg is nevezhetünk, Kovács Patrícia lesz a kultúra és művészet felelőse.
Alkohol elleni harc sörmárkával?
Káldi Márton: Nem ösztönzünk senkit további alkoholfogyasztásra. A célunk, hogy ha eddig is bement valaki egy helyre és ivott egy sört, akkor ahelyett inkább egy SHARE-t igyon, ami ugyanolyan finom, ugyanannyiba kerül, csakhogy itt a profit jótékony célra megy. Ráadásul a két sörünkből az egyik alkoholmentes.
Igen, már akartam is kérdezni, hogy erre mi a magyarázat.
Szabó Péter: Fontos, hogy jelenleg Magyarországon kézműves sörből alkoholmentest nem igazán csinálnak, főleg ízesítettet nem. Citromos alkoholmentes barna sör pedig végképp nincs. Márpedig ha egy társaság kocsival megy egy szórakozóhelyre, akkor a sofőr is megérdemli, hogy ne mindig szódát, kólát ihasson, vagy azt az egy-két féle radlert, hanem minőségi alkoholmentes sört is.
Hogy lehet elkerülni, hogy pénzmosodák, álcivilek vagy – ne adj’ Isten – szélsőséges szervezetek is bekerüljenek a támogathatók közé?
Alvégi Lóci: A honlapunkon bárki jelölhet alapítványokat, illetve ők maguk is jelentkezhetnek, erre ezúton buzdítjuk is őket, de bízunk abban, hogy szakértőink, az egyes témák nagykövetei jól megvizsgálják a szervezeteket, így tudjuk kiszűrni a kóklereket. Nyílt diskurzust tervezünk, ahol lehet majd érvelni egy-egy egyesület mellett vagy ellen. Továbbá gondolkozunk azon, hogyan lehetne biztosra menni, eddigi eredmények bemutatásával, utólagos elszámoltatással, de mindenképpen célunk, hogy az alapítványokat a lehető legkevesebb adminisztratív munkára kényszerítsük. Csinálják csak azt, amit eddig, ami hasznos, ami közcélú.
Az alapítványok mellett a kocsmák is bejelentkezhetnek, ha szeretnék árusítani a jótékony sört? Őket is szűritek?
Káldi Márton: Nekünk az a fontos, hogy legyen minél több helyen elérhető. Ez egy sörmárka, amit értékesíteni kell. Kapitalista hozzáállásnak tűnhet a célunk, hogy minél több fogyjon belőle, csakhogy mi ugyebár nem új Mercedesre gyűjtünk, hanem egy alapítvány következő havi rezsijére.
Miért érdekük a sörözőknek, hogy legyen a csapon vagy a polcokon SHARE?
Szabó Péter: A gyártóktól és a kocsmáktól senki nem várhatja el, hogy adományozzanak, hiszen nem non-profit szervezetek. Viszont egy cég, egy vendéglátóhely, egy söröző, amely forgalmazza ezt a sört, többszörösen is jól jár ezzel: egyrészt profitja lesz minden egyes korsó után, másrészt hozzájárul a társadalmi felelősségvállaláshoz azzal, hogy lehetővé teszi a megvásárlását, és közben a vendégeinek minőségi kézműves sört tud kínálni. És még egy mellékszál: a vállalatoknak sem mindegy, hogy egy céges buliban hagyományos sört isznak a kollégák, vagy SHARE-t, amivel nemes célokat támogathatnak.
És mi a helyzet a vendégekkel? Bár még csak néhány hete kezdtétek árulni a sört, talán már megvannak az első tapasztalatok. Szívesen adakoznak a vendégek?
Alvégi Lóci: Az első helyen, ahol kipróbáltuk, óriási sikere volt azt akciónak, néhány nap alatt elfogyott a készlet. Úgy látjuk, hogy az emberek, legyenek akármilyen financiális helyzetben, ki vannak éhezve arra, hogy adjanak, hogy segítsenek. Ráadásul az a rohadt jó, hogy itt direktbe’ nem is kell adni, tehát az adakozás nem kerül több pénzébe, mintha mást inna. De aki még ennél is elhivatottabb, az úgymond alapítóvá is válhat, ugyanis két hét múlva indítunk egy közösségi finanszírozású kampányt, amiben alapítói, azaz egyedi, névre szóló söröket lehet majd vásárolni.
Profit nincs a buliból, illetve van, de nem nektek. Miért csináljátok?
Ádám István: A fő motivációnk, és ezt mondhatom mindhármunk nevében, hogy szeretnénk egy kicsit jobbá tenni a saját kis környezetünket. Aztán esetleg a tágabbat is. Akármennyire naivan is hangzik ez.
Alvégi Lóci: Örök élet.
(Az interjú készítése során 3500 forint értékben fogyasztottunk SHARE-eket. Körülbelül 1 óra alatt megközelítőleg 900 forinttal támogattunk egy hazai civil szervezetet.)