Élet-Stílus

„Egy kicsit mi vagyunk a belföldi Airbnb”

A hazai karácsonyi szálláshelyek már szinte hamarabb elfogynak, mint a szilveszteriek – derül ki Szallas.hu adataiból. A belföldi online szállásközvetítői piac legfőbb szereplőjének számító portál a nagy nemzetközi szállásközvetítő oldalakkal szemben a belföldi vendégforgalom kiszolgálására fókuszál. A cég célja, hogy négy éven belül Közép-Európa legjelentősebb belföldi utaztatójává váljon. Szigetvári József ügyvezető igazgatóval beszélgettünk.

A Szallas.hu adatai alapján milyen forgalom várható a szállodákban, illetve egyéb más szálláshelyeken az idei karácsonyi, szilveszteri szezonban?

A belföldi vendégforgalomban az utóbbi években az a trend alakult ki, hogy egyre több ember számára a karácsony már nemcsak egy otthon eltöltött ünnepnek számít, hanem szívesen utaznak el szállodákba, egyéb szálláshelyekre. Figyelemre méltó jelenség, hogy az utóbbi években egyre korábban, most már október-november környékén a jobb szálláshelyek elérik a száz százalékos foglaltságot, ami két évvel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna. Eljutottunk oda, hogy a karácsonyi szálláshelyek most már szinte előbb elfogynak, mint a szilveszteriek.

A külföldi beutazó forgalom vonatkozásában pedig azt lehet elmondani, hogy Magyarország nagyon népszerű szilveszteri célpont. A mostani szilveszteri foglalások alakulására kedvezően hatott, hogy idén csütörtökre esik szilveszter, és január 4-e, hétfő lesz az első munkanap, vagyis a szálláshelyek vendégeinek nem kell egyből visszaesniük a munkába.

Tavaly a KSH adatai szerint 10 százalékkal bővült a szálláshelyek belföldi vendégforgalma. A Szallas.hu idei évre vonatkozó eddigi adataiból mire lehet következtetni, 2015-ben is fennmaradhat ez a növekedési ütem?

A teljes évre vonatkozóan az általunk közvetített belföldi forgalom terén 11-12 százalékos növekedést várunk 2014-hez képest. Idén a belföldi vendégforgalom erősebben bővült, mint a külföldi, ugyanis jelentősen, mintegy 40-60 százalékkal esett vissza az orosz vendégforgalom, ami főleg a vidéki szálláshelyeket, fürdővárosokat, például Hévízt érinti.

A Szallas.hu által közvetített idei forgalom mennyiben adhat pontos képet a hazai szálláshelyek teljes piacának 2015-ös teljesítményéről?

Az általunk közvetített forgalom alakulásának mértéke nagyjából igaz az egész piacra, ugyanis minden hatodik magyar vendég rajtunk keresztül választ hazai szálláshelyet, így viszonylag jó minta az, amit mi látunk a piacról. Összességében az mondható el, hogy a belföldi vendégforgalom terén az online csatornán belül piacvezetők vagyunk még a nemzetközi konkurensekkel összehasonlítva is. A beutazó piac tekintetében is elmondható, hogy jó mintát adunk a teljes szektorra vonatkozóan, mert a belföldi vendégek utaztatása mellett sok külföldi vendéget is hozunk Magyarországra.

Fotó: Pál Anna Viktória
Fotó: Pál Anna Viktória

Ha már szóba kerültek a nemzetközi konkurensek, mennyiben tekinthető a Booking.com riválisának a Szallas.hu?

Eltérő piacokra fókuszál a két cég. A Booking.com alapvetően a beutaztatásból él, mi pedig főként a belföldi vendégforgalomra koncentrálunk. Emellett a beutaztatás terén is olyan országokra összpontosítunk, ahol nem erős a Booking.com, így a mi célkeresztünkben a térségbeli közép-európai országok szerepelnek. Azokkal a piacokkal nem foglalkozunk, ahol a Booking.com nagyon erős. Ezek közé tartozik például Anglia, Németország vagy Hollandia, mert itt brandben nem tudnánk megverni.

Ami pedig a belföldi vendégforgalmat illeti, a Booking.com természetesen ebben a szegmensben is jelen van, de nem jelentős volumenben. Mi alapvetően a családi utazóközönségre koncentrálunk, akik váltogatják azt, hova mennek nyaralni, egyszer wellness szállodát, máskor apartmant választanak. Ehhez igazítottuk a kínálatunkat, így abban a vendégházaktól az ötcsillagos szállodákig minden szálláshelytípus szerepel. A kínálatunkban megtalálható az összes hazai hotel, de emellett jelentős az apartman- és vendégház-kínálatunk, így összességében több mint 10 ezer magyarországi szálláshellyel rendelkezünk. A legtöbb forgalmunk, jutalékbevételünk nagyobb része, mintegy 60 százaléka képződik az apartman, vendégház szegmensben, míg a hoteleknél 40 százalékos ez az arány. Ebből a szempontból azt lehet mondani, hogy egy kicsit mi vagyunk a belföldi Airbnb.

Az Airbnb mennyiben tudja a Szallas.hu potenciális forgalmát csökkenteni?

Az Airbnb modellje a beutaztatásban tud jól működni. Elsősorban budapesti apartmanokra fókuszál, a beutaztatási forgalomban kannibalizálja a Booking.com hotelforgalmát, a mi forgalmunkat viszont annyira nem tudja, mert nem azokra az országokra fókuszál, mint a Szallas.hu. Az Airbnb brand igazán a nyugat-európai országokban épült ki, a mi külpiacainkról, például a Szlovákiából, Romániából, Lengyelországból érkező vendég más kvalitású apartmanokat keres, mint amelyek az Airbnb kínálatában szerepelnek.

A GVH pár hete hagyta jóvá, hogy a PortfoLion Regionális Magántőke Alap, illetve az OTP Bank megszerezze a Szallas.hu Kft. 100 százalékos tulajdonrészét a Central Médiacsoporttól, illetve a két alapító tagtól, Varga Zoltántól és Dorcsinecz Józseftől. A PortfoLion vezérigazgatója a vásárlás bejelentésekor azt közölte, azt szeretnék elérni, hogy a Szallas.hu hazai sikertörténetből regionális sikertörténetté váljon. Milyen konkrét célokat tűztek ki a külpiaci terjeszkedésben?

A célunk az, hogy négy éven belül Közép-Európában a legjelentősebb belföldi utaztatók legyünk. Ausztria kivételével, ahol főként a síszezonra vonatkozó beutaztatásra fókuszálunk, mindegyik régiós országban, ahol jelen vagyunk, így Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában, Horvátországban és Romániában arra koncentrálunk, hogy a helyieket helyi szálláshelyekre közvetítsük. Ez egy lényeges eltérés a nemzetközi portálokhoz képest. Tehát például a lengyeleket alapvetően Lengyelországban szeretnénk utaztatni, de ennek van egy olyan része is persze, hogy azok a lengyelek, akik utaztak velünk az országon belül, eljönnek Magyarországra is.

Fotó: Pál Anna Viktória
Fotó: Pál Anna Viktória

A belföldi utazási szokásokat kívánjuk lefedni, ehhez igazítjuk kínálatunkat, szolgáltatásainkat. A közép-európai régióban alapvetően az a jellemző, hogy a családok főként wellness szállodákat vagy apartmanokat, vendégházakat választanak. Továbbá a foglalási kultúra belföldi szálláshelyre vonatkozóan teljesen más, mint a külföldi utakra. Emellett a belföldi forgalomban más a célközönség is, mást várnak el az emberek egy-egy közvetítő oldaltól. Úgy látjuk, hogy egy nemzetközi szereplő nem tud annyira rugalmasan alkalmazkodni ennek a piacnak a sajátosságaihoz, mert itt más az árazás, más a szálláshelyek online edukációs szintje.

A régióban a fő piacunk Magyarország mellett Lengyelország és Románia. Lengyelországban négyszer akkora a belföldi turizmus, mint Magyarországon. A lengyel piacon júniusban kezdtük a szálláshelyek kiépítését, mostanra több mint ezer partnerrel van szerződésünk. Alapvetően egy-egy országban úgy építjük ki a jelenlétünket, hogy először egy adott régióban jelenünk meg, majd, ha az a régió jól teljesít, akkor megyünk tovább az ország más részeire, és így lépésről lépésre fedjük le az országokat. Lengyelországban Zakopanéban kezdtünk hozzá a szálláshelyek kiépítéséhez, nyárra pedig a terveink szerint már az északi-tengeri üdülőhelyeken is megjelenünk. A célunk az, hogy 2016 végére 5-8 ezer szálláshelyünk legyen az országban, amivel a piac egyharmadát-egynegyedét szereznénk meg. Két év múlva pedig le szeretnénk fedni a piac felét. Összehasonlításképpen, a 2008-ban elindult portálunknak öt-hat évbe telt elérni azt, hogy a teljes hazai piacot lefedje.

A másik jelentős külpiac pedig Románia, ahol jelenleg a magyarországihoz hasonló méretű a belföldi vendégforgalom, de ott jelentős mértékű fejlődés előtt áll a piac, mert komoly infrastrukturális fejlesztések várhatók. Ha Magyarországot, Lengyelországot és Romániát megfelelően lefedjük, akkor egy 70 milliós közönséget érünk el, amely kellően nagy volument jelent ahhoz, hogy tudjunk máshova is utaztatni, hiszen ha valaki belföldön velünk utazik, akkor később a külföldi útnál is minket választ. Horvátország ebből a szempontból kitűnő példa, ahol már jelentős, 2300 szálláshelyből álló kínálatot építünk ki, és idén a legnagyobb magyar kiutaztatók lettünk az országban.

A hazai piac kapcsán említette, hogy több mint 10 ezer belföldi szállásadó partnere van a Szallas.hu-nak. A régiós országokban mennyi szálláshellyel van kapcsolatuk?

Mintegy 8 ezer külföldi szálláshellyel szerződtünk le, amelyek Szlovákiában, Lengyelországban, Romániában, Horvátországban és Ausztriában találhatók. Ennél azonban jóval több szálláshely kínálatát tudjuk közvetíteni, mivel integrátorokon (például a Hotel.de vagy az Adriagate.com) keresztül is rendelkezünk partnerekkel. Valójában az integrátoron keresztüli partnereket is beleszámítva jelenleg több mint 180 ezer szálláshely szerepel a kínálatunkban, amellyel lefedjük az összes kontinenst.

Fotó: Pál Anna Viktória
Fotó: Pál Anna Viktória

Tavaly 66 százalékos növekedés révén 1,34 milliárdos árbevételt ért el a cég. Idén és jövőre is ilyen mértékű bővülés várható az árbevételben?

Az idei évben is tovább növünk, azonban százalékos mértékben egyre nehezebb a tavalyinak megfelelő mértékű bővülést elérni a jelentős bázis miatt. Az a célunk, hogy a következő években 40-50 százalékkal nő majd az árbevételünk éves szinten. A forgalmunk jelenleg 15 százalékát kitevő külföldi piac részaránya mindenképpen növekedni fog a következő években. A magyar piacon is azt várjuk, hogy az általunk közvetített belföldi vendégforgalom tovább fog növekedni. Nem biztos, hogy 10 százalék feletti mértékben, mint az elmúlt két évben, de jövőre is 9-10 százalék közötti bővülési ütem várható. Ebben szerepet játszik az is, hogy egyre nagyobb lesz az online csatorna aránya a szállásfoglalásokon belül, amely jelenleg mintegy 50 százalékos beleértve a szálláshelyek saját online csatornáit is.

Az online foglalások arányában mikor érhetjük el a jelenlegi nyugat-európai szintet?

Németországban az online csatorna részesedése 70, a legfejlettebb piacnak számító Angliában, Hollandiában 80 százalék körül van. Ennek a 70-80 százalékos szintnek az elérése a szálláshelyek saját csatornáin keresztül érkező forgalmat is beleszámítva 5-6 év múlva következhet be. A 70-80 százalékos értékből pedig várhatóan mintegy 50 százalék fog közvetítőkön keresztül realizálódni, 20-30 százalékot pedig a szálláshelyek saját online csatornái fednek majd le.

A cég 2013-as „köpős” reklámfilmje igen nagy port vert fel, majd a 2014-es is igen provokatívra sikerült, míg az idei inkább csak vicces volt. Jövőre mivel készülnek, ismét várható egy nem éppen szokványos reklámszpot?

Ezt még nem tudjuk, mindenesetre nem fogunk megváltozni. Azt gondoljuk, hogy a kommunikációnknak valamilyen erős érzelmi kötődést kell okoznia, ha nem vált ki megdöbbenést vagy nevetést az emberekből, akkor az nem ér semmit. Ha erre jövőre is lesz egy jó ötletünk, akkor megcsináljuk.

Nem ütött vissza a két provokatív reklámfilmjük?

Abszolút nem, minden egyes reklámkampányunk bőven megtérült foglalási árbevételben. Érdekes, hogy bár a „köpős” reklámfilmünk erősen férfifókuszú volt, a nők foglalási aránya mégis nőtt abban az időszakban.

A külföldi piacokon is terveznek ilyen jellegű reklámfilmeket?

Biztosan lesznek ilyenek, az idei hazai kampányfilmet – amelyben a magyar utazási szokásokat karikíroztuk ki a rántott húsos zsemlés, papucsos utazóval – megmutattuk a lengyel kollégáknak, hogy lássák ilyen a magyar turista. Erre ők azt válaszolták, hogy a lengyelek is ilyenek, és egy ilyen stílusú filmet nyugodtan el lehet készíteni Lengyelországban is.

Szigetvári József szállás hu 05

Szigetvári József

2003-2009 között az IDG Hungary kiadó lapigazgatója. 2003-ban elnyerte az Informatikai Vállalkozások Szövetsége által alapított “Év fiatal informatikai menedzsere” címet. 2009-től a Sanoma Media portfolió igazgatójaként dolgozik. 2011-ben nevezik ki az akkor még a Sanomához tartozó Szallas.hu ügyvezetőjének, majd 2013-tól ügyvezető igazgatójának. A Sanoma 2014-ben a Central Médiacsoportnak adja el a portált, amely aztán 2015 végén a PortfoLion Regionális Magántőke Alap, illetve az OTP Bank tulajdonába kerül. A Szallas.hu Kft. tavaly a leggyorsabban növekvő közép-európai technológiai cégnek választották meg a Deloitte Technology Fast 50 rangsorában, míg idén a harmadik helyet szerezte meg. A hazai rangsorban tavaly és idén is első lett a cég.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik