Vörös rózsák, szív alakú plüssök és giccsek minden mennyiségben: már akkor elözönlik a kirakatokat, amikor még január vége sincs, a nevezetes február 14-ei dátumig pedig a helyzet egyre csak rosszabbodik fokozódik, a végén már az se tudja megúszni a piros szívek áradatát, aki egyébként szeretné. Így talán az sem csoda, hogy a szerelmesek ünnepét ma már legalább annyian utálják, mint ahányan szeretik.
Rendben, ez utóbbi nyilván túlzás. Mert a többség mindentől függetlenül még ünnepli. Vagy azért, mert tényleg hisz a romantikában és abban, hogy ugyanúgy, ahogy a névnapokról és a szülinapokról, a szerelmünkről is illik megemlékezni minden évben. Vagy azért, mert kell. Mert a Gizi, a Rozi vagy a Bea akarja. (Igen, kár tagadni, ami nyilvánvaló, az esetek többségében inkább a nő – és nem a férfi – az, aki ünnepelni szeretné és ehhez ragaszkodik is.) És ha ő akarja, akkor, ha a fene fenét eszik is, különlegessé kell tenni a napot. Még akkor is, ha a készülődés, az ajándék felkutatása és úgy egyáltalán, a kitalálása amúgy fölösleges stressz, frusztráció és olykor csalódás is.
Nem csoda, hogy a Valentinok igazi gyenge pontja mindig az ajándék volt, és lesz is, még egy jó ideig. És, hogy idén a nippek, a fehérneműk vagy épp a fotónyomott párnák és plüssök lesznek a legnépszerűbbbek?
Fotó: Neményi Márton
A sztereotípiák a legtöbb esetben igazak: az megy, ami piros és szív alakú, nagyrészt. Persze minden évben vannak “renitensek” – a felmérések szerint egyre többen -, akik Bálint napján is inkább a praktikumot részesítik előnyben, és mielőtt pénzt költenének egy x-edik porfogóra a polcon, valami hasznossal lepik meg kedvesüket.
Hogy mit kap idén a szeretett hölgy?
Az Olcsóbbat.hu Valentin-napi gyors kutatásából az derült ki, hogy az ünnepet megelőző időszakban a kávéfőzők és a parfümök iránt volt a legnagyobb a kereslet. A január havi átlagkeresésekhez viszonyítva a kávégépek iránti kereslet 88%-kal, a parfümök iránti pedig 68%-kal nőtt február elejére. A csábító illatok és a finom kávé luxusa mellett a legtöbb hölgy praktikus ajándékokra számíthat: a kisebb és nagyobb értékű háztartási eszközök, így a sütők, kenyérsütőgépek, mikrohullámú sütők, robotgépek és gyümölcsprések is népszerűek voltak.
Terjedőben a “véres Valentin”?
A szakértők szerint az mindenképpen érdekes, hogy egy alapvetően kedves – de legalábbis ártalmatlan, szinte mindenkit érintő ünnep – ilyen heves ellenérzéseket váltson ki az emberek egy nagy részéből. Ma már ugyanis nemcsak a magányosok vagy a frissen szakítottak néznek ferde szemmel a “valentinozókra”, hanem mások is. Az úgynevezett “hater”-ek (szó szerinti fordításban gyűlölők) nem elégednek meg annyival, hogy a maguk részéről tudomást sem vesznek a felhajtásról, hanem látványosan fel is akarnak lépni az ünnep ellen, hogy jelezzék, elegük van a Valentin-napi cukormázból. Bulikat, felvonulásokat, Facebook-csoportokat szerveznek, és ha tehetik, jól odamondogatnak azoknak, akik máshogy vélekednek. Így például azok a fiatalok is, akik Amerikában csoportjuk nevét a Véres Valentin (My Bloody Valentine) című filmtől kölcsönözték, aminek megnézése február 14-i rituáléik elmaradhatatlan része.
Vezényszóra nem megy
A szakemberek úgy vélik, a túlzott nyomás miatt van az egész: az embereknek ma már elegük van a szinte mindenhonnan rájuk ömlő: “légy romantikus”, “légy kedves”, “légy nagylelkű” vagy szeretetreméltó jellegű mondatokból. Ezek a felszólítások a legtöbbünkből ma már épp az ellenkező hatást váltják ki…és önkéntelenül is ellenállunk, fanyalgunk, utálkozunk, mert úgy vagyunk vele, hogy megy ez nekünk vezényszavak, rávezetés és haszontalan holmik nélkül is, ráadásul az évnek nem csak ezen az egy napján.