A The Unilever Series című sorozatba illeszkedő Sunflower Seeds installáció a látogatókat arra invitálja, hogy végigsétáljanak a Tate Modern múzeum Turbine Hall-jában a porcelánszotyi rétegen, amely az 1000 nm-es hall padlóját borítja.
Az ismert kínai alkotó, Ai Weiwei két éven keresztül készült erre a szobrászművészeti projektre, melynek minden egyes napraforgómagját kézzel formáztak, égettek ki, festették meg és égettek ki újra Jingdezhen városban, a kínai porcelánipar egyik fellegvárában.
A furcsának tűnő installáció ellentmondásossága talán abban rejlik, hogy az egyik legkelendőbb kínai exportcikk, az egyedi készítésű porcelán ez alkalommal egy egészen más formában mutatkozik meg. Érthetővé akkor válik a történet, ha megnézzük a kulturális és politikai hátterét. Az alkotó számára a napraforgómag – mely édes snack formájában közkedvelt, barátok által megosztott édesség Kínában – személyes asszociációval kapcsolódik az 1966-tól 1976-ig tartó kulturális forradalomhoz.Ebben az időszakban számos embert fosztottak meg szabadságától, miközben a propaganda úgy állította be Mao Ce Tungot, mint uralkodó napot a napraforgóként hullámzó embertömeg felett.
Ai a napraforgómagok megosztását az emberi együttérzés gesztusaként mutatja be; az öröm, a barátság és a kedvesség egy talpalatnyi helyét a hatalom, a bizonytalanság és az elnyomás világában. Az alkotó szándéka, hogy a tömegtermelés és a tradicionális kézművesség eme különös, kortárs találkozása elgondolkodtasson az egyén és a társadalom viszonyáról a Made in China-jelenség fényében, és azon túl.
AJÁNLOTT LINKEK:
Ai Weiwei weboldala
A Tate Modern weboldala