A következő időszak feladata lesz kidolgozni a MÁV-nál a három szereplő – a tulajdonos, a menedzsment és az igazgatóság – közötti feladat- és felelősségmegosztást annak érdekében, hogy a vállalat sokkal inkább hasonlítson piaci működéshez, mint állami struktúrához
– hangsúlyozta az MTI szerint Lázár János hétfőn a MÁV Zrt. igazgatóságának és felügyelőbizottságának alakuló ülésén, a MÁV-székházban.
Az építési és közlekedési miniszter hozzátette, a MÁV-Volán csoport stratégiai vállalat, az egyik legnagyobb magyar közszolgáltatást végzi, járataikon naponta 4,5 millióan ingáznak. A közlekedés minősége ezért nagyban hozzájárul az életviszonyokhoz, az emberek életét megkönnyíti vagy megnehezíti – mondta Lázár.
A közlekedési miniszter hangsúlyozta, a kormány számára nemcsak operatív, logisztikai kérdés, hogyan lehet 4,5 millió embert 56 ezer ember közreműködésével eljuttatni egyik pontból a másikba, hanem társadalomszervezési is, mert ha jó a közlekedés, az nagyobb esélyt ad a helyben maradásra, a boldogulásra, sőt a vállalatcsoportnak szerepe van a gazdasági versenyképességben – mondta.
A miniszter kiemelte, a Magyarországon az átmenő személyforgalomból jelentős bevétel keletkezik, például az elektronikus útdíj 450 milliárd forintot termel évente. A kormányban nagy a nyitottság arra, hogy az egész ágazatot fejlessze a következő időszakban – fogalmazott a miniszter.
Lázár kitért arra, hogy tulajdonosi joggyakorlóként úgy látja, a költségeket át kell nézni, hogyan lehet a közösségi közlekedésre fordított 800 milliárd forint állami forrást racionálisabban, hatékonyabban felhasználni. A MÁV és a Volán összevonása félbe maradt, még nem teljesedett ki, nem világos, hogy egy vállalatról van-e szó vagy egységesen irányított, de külön struktúrában működő cégekről – mondta. Hangsúlyozta azt is: a MÁV és a Volán átalakítása azért sem egyszerű feladat, mert a területén 43, köztük 9 reprezentatív szakszervezet tevékenykedik 56 ezer munkavállalóval. A munkabéke megtartása és a korrekt munkaügyi kapcsolat fontos dolog.
Lázár János a MÁV igazgatósága és felügyelő bizottsága alakuló ülésén megköszönte a testületek tagjainak, hogy elfogadták a felkérést.
A 24.hu a múlt héten írta meg, hogy az új testületek számára durván megemelték a fizetéseket: az igazgatóságok és a felügyelőbizottságok tagjai mostantól minimum kétszer, sőt, sok esetben majd két és félszer annyit tehetnek zsebre, mint a korábbi vezetők. Bár a miniszter most is költségracionalizálás fontosságát hangsúlyozta, a MÁV-csoport kiadásait éves szinten százmilliós nagyságrendben növelik majd az új fizetések.
A MÁV Zrt.-nél több mint 120 százalékkal növelték az igazgatósági elnök fizetését. Lepsényi István korábbi államtitkár, a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség elnöke, a Magyar Suzuki korábbi vezérigazgatója az eddigi 730 ezres megbízási díj helyett 1,62 milliót vihet haza. A MÁV Zrt. hat igazgatósági tagja, köztük Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Ipari Kamara elnöke, Wáberer György, a Waberer’s International alapítója, korábbi tulajdonosa, Bogsch Erik, a Richter Gedeon Nyrt. elnöke, Ratatics Péter, a Mol-csoport alelnöke, az INA vezetője 1,16 milliós díjazásban részesül, ami több mint 130 százalékos emelés az előző board 500 ezres illetményéhez képest. A felügyelőbizottság elnöke, Baranyay László, az MFB korábbi elnök-vezérigazgatója is hasonló emelést kapott, a felügyelőbizottsági tagoknak viszont szerényebb, 75 százalékhoz közelítő emeléssel kellett beérniük. A felügyelőbizottsági tagok között ott lesz Bánáti János, a Magyar Ügyvédi Kamara korábbi elnöke is.