„Az időjárási körülmények nem tették lehetővé a helikopterek bevetését” – írta a Budapesti Rendőr-főkapitányság a Népszavának arra a kérdésre, hogy a szerda esti dunai hajókatasztrófa után miért nem vetették be a túlélők és áldozatok utáni kutatás során a gépeket.
Szakértők szerint a kutatás hatékonyabb lett volna, ha bevetik az erős keresőlámpával és hőkamerával is felszerelt helikoptereket, egy, az újság által megkérdezett repülési szakember szerint pedig a szerda esti eső ellenére nem voltak extrém rossz időjárási körülmények, lehetett volna repülni, de legalábbis megkísérelhették volna elindítani a gépeket.
A lap emlékeztet, hogy 2017 elején az ORFK azt írta sajtóközleményében az MD902-es helikopterekről: „A személyzet terheléscsökkentését robotpilóta biztosítja, amely segítséget nyújt a rossz időjárási viszonyok esetén is.”
Azt is közölték, hogy a gépek hőkamerás kutató-felderítő rendszere nagy mértékben segíti az eltűnt személyek felkutatását, a köztévé Kék fény című műsora pedig bő két hete mutatta be „a vízben bajba jutott ember mentésénél alkalmazható technikát”.
Mint a 24.hu korábban megírta, a birtokába jutott a segélyhívó rendszer riasztási dokumentumában a maximális riasztási fokozat ellenére azt rögzítették, hogy a baleset következtében életveszély nem áll fenn.
A Népszava arra is felhívja a figyelmet, hogy míg a BRFK azt közölte, hogy a vízirendészet már a 21.15-kor beérkező állampolgári bejelentés előtt értesült az ütközésről, és nyomban a helyszínre is érkezett, az ORFK csütörtöki sajtótájékoztatójáról szóló tudósításban azt állt: „A Dunai Vízirendészeti Kapitányság első hajója 21.29 perckor érkezett a helyszínre”.
Kép: MTI / Kovács Tamás