A Germanwings Barcelonából Düsseldorfba tartó járatát március 24-én vezette a Francia Alpok egyik hegyoldalának Andreas Lubitz másodpilóta. A Bild című német lapban jelent a gép feketedoboza által rögzített hanganyag átirata: eszerint a pilóta, Patrick Sondheimer egy baltával próbálta betörni a belülről lezárt pilótafülke ajtaját.
Utánajártunk miért, hol és hány balta van egy repülőgép fedélzetén.
A repülőgépek törzse a súlycsökkentés miatt lemezből van, így a gépnek vannak úgynevezett vágható részei. Kényszerleszállásnál szükség esetén ezeken a területeken használják a baltát. De senki ne gondoljon méretes favágó-eszközre: a kis kézibalta nyele 35-40 centiméter, súlya körülbelül 3 kilogramm. A repülőn vannak más vészmentő eszközök is, például kötél, vészcsúzda, kézi tűzoltó palackok és külön oxigén a személyzetnek.
A balták minimális darabszámát határozzák meg, de annyi van a gépben, amennyit az üzemeltető kér. A pilótáknál két darab van, ezen kívül az utastérben is elhelyeznek ilyen eszközöket, ezek helye azonban utasbiztonsági szempontokból nem publikus. Általában olyan helyre rejtik, ahol az utas nem tudja elérni, hiszen akár fegyverként is használható.
Forrás: ads-b.ca
Kicsi, de erős
Egy Hír24-nek nyilatkozó pilóta elmondta: egy Boeing 767-es gépen kellett használnia az eszközt, szerencsére nem vészhelyzetben. Egy lakatot kellett levágnia egy dobozról, mint mondta: a lakatfém meg sem kottyant a kis kézibaltának.
Forrásunk elmondta: Sondheimer kapitány valószínűleg bejuthatott volna a pilótafülkébe, ha van elég ideje betörni az ajtót.
A pilóta hozzátette: az általa ismert Boeing 767-eseken a 2001. szeptember 11-ei események után változtatták meg a biztonsági előírásokat és a baltákat a pilótafülkében helyezték el, megakadályozandó, hogy rosszándékú utasok használhassák.
Köszönjük a segítséget a Kossuth Lajos Két Tanítási Nyelvű Szakközépiskolának és repülős oktatóiknak.