Belföld

A Magyar Pedagógus Kar a megfélemlítés eszköze

A bizalmatlanság és a megfélemlítés kultúráját erősíti meg a Magyar Pedagógus Kar.

A pedagógusok, iskolaigazgatók és szülők belekényszerítése egy állam által létrehozott korporációba teljesen értelmetlen vállalkozás, ami a jelen körülmények között nem szolgál semmi mást, mint a kölcsönös feljelenthetőség alapjának és csatornáinak létrehozását, a bizalmatlanság, megfélemlíthetőség és közöny kultúrájának megerősítését – írja Radó Péter az OktpolCafén. Az oktatáspolitikai elemző szerint az etikai kódex a pedagógusok feletti totális állami kontroll egyik legfontosabb eszköze lesz.

Mint Radó írja, ma Magyarországon bármilyen tartalmú etikai kódex – különösen, ha azt egy, a totális állami kontroll megvalósítására hivatott korporáció adja ki – kizárólag a kölcsönös feljelenthetőség alapját teremtené meg. Ha a szülők eszköztelenek az iskolával szemben, mert az semmilyen döntést nem hozhat önállóan, ha a pedagógusok eszköztelenek iskolájuk igazgatójával szemben, mert az semmilyen önálló döntést nem hozhat, s mert a pedagógusok szakmai és szakszervezetei súlytalanná váltak, ha az iskolavezetők eszköztelenek saját beosztott pedagógusaikkal szemben, mert minden munkáltatói döntést tisztviselők hoznak meg egy járási hivatalban, akkor érdekeik érvényesítésére egyikük számára sem marad más út, mint a hivatali kijárás. (Kijárás személyes kapcsolatokon keresztül informálisan, vagy félfogadási időben formálisan).

Ha azonban mindez elakad, marad a feljelentés az etikai kódexre való hivatkozással. Ekkor pedig teljesen mindegy, hogy mit tartalmaz az etikai kódex, bárkit bármire hivatkozva fel lehet jelenteni – szögezi le.

„Etikai kódexet csak szabad országokban szabad megalkotni szabad emberek számára, akik szabadon dönthetnek arról, hogy egy független szervezethez való csatlakozásukkal azt elismerik rájuk nézve kötelezőnek – mert egyetértenek vele. Ha pedig valaki megsérti az általa szabadon elfogadott etikai normákat, a szervezet kizárhatja, mert nem kötelező a szervezet tagjának lenni” – foglalja össze Radó Péter kritikáját, majd bemutat egy jó példát: az Amerikai Pedagógusok Egyesületének (Association of American Educators, AAE), az USA legnagyobb független pedagógus szakmai szervezetének az etikai irányelveit.

Ez a kódex, bár pedagógusoknak szól, elsősorban a tanuló gyermekek és nem a felnőttek közhatalmának érdekeit állítja a középpontba. Olyan elveket rögzít, mint hogy „a hivatásos pedagógus olyan tanulási környezet megteremtésére törekszik, amely a minden tanulóban benne rejlő lehetőségek kibontakoztatását szolgálja”, vagy „a hivatásos pedagógus lelkiismeretesen törekszik arra, hogy tevékenysége a legmagasabb etikai normákat példázza”.

Leírja a tanulókkal, a kollégákkal, a szülőkkel, valamint a gyakorlattal és teljesítménnyel összefüggő etikus magatartásformákat. A bejegyzést itt olvashatja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik