Az immár ötödik éve megszervezett versenyen és fesztiválon minden esztendőben részt vevő művész úgy látja, nekünk magyaroknak büszkének kellene lenünk az egyre nagyobb nemzetközi hírnevet kivívó rendezvényre. A rendező ugyanakkor fájónak tartja, hogy kevés magyar énekes jelentkezik a megméretésre.
Alföldi Róbert szerint a verseny érdeme, hogy a közönség sok olyan művet ismerhet meg, amelyre másképpen nem lenne lehetősége. Az előadások születése pedig minden résztvevőnek szakmai szempontból is komoly fejlődési lehetőséget jelent. A művész elárulta, a rendezés során igyekszik helyzetbe hozni a versenyszerepeket játszó énekeseket. A Nyugat-Európában és a tengerentúlon is létező szigorú anyagi korlátok között úgy színpadra állítani a műveket, hogy a versenyszereplők bizonyíthassák rátermettségüket.
William Mayer egy középosztálybeli déli család váratlan tragédiáját bemutató sokrétű, fajsúlyos operája komoly feladata elé állítja az előadókat, és befogadása a nézőknek is kemény munkával jár. A bonyolult történet közel hatvan szerepét másfél tucatnyian játsszák. Az összetett cselekményt reálisan nem lehetne bemutatni a színpadon – az egyik jelenet például a hegyekben játszódik, a következő pillanatban pedig egy autósüldözés közepébe csöppen a néző – ezért találni kellett “egy emeltebb jelrendszert” az előadáshoz – fogalmazott Alföldi Róbert.
A darab egyetlen versenyszerepét, Jay alakját Phillippe Brocard francia bariton formálja meg. A női főszerepet, Maryt – ezúttal versenyen kívül – Miksch Adrienn, a tavaly különdíjjal jutalmazott magyar szoprán játssza.
A hétfői bemutatót követően még három színház a versenyre készült produkciójával ismerkedhet meg a közönség. A fesztivál rendszeres résztvevője a pilzeni Josef Kajetán Tyl Színház, amely idén Philip Glass Fegyencmaratonját viszi színre. Hazai ősbemutató lesz Aleksandra Vrebalov Mileva című operája, amely az újvidéki Szerb Nemzeti Színház produkciója, a versenyprogramot pedig a Szlovák Nemzeti Színház zárja Roland Baumgartner Mária Terézia című művével.
Az október 15-i gálán derül ki az, hogy a Bernard Faivre d’Arcier vezette zsűri kinek ítéli oda a legjobb női és férfi előadó díját, és fesztivál legjobb rendezésért és produkciójáért járó elismerést, és ekkor adják át a közönségdíjat is.