|
Ez a téma különösen fontos az emberi erőforrás szakemberei számára, akiknek bizonyos munkaköröknél kulcskérdés, hogy milyen munkavállalóval sikerül betölteni. A tehetségek megtartása és vonzása a következő évek egyik legfontosabb feladata lesz, mert ha jelenleg a HR-esek válagathatnak is a munkavállalók között, a legjobbakat mindig nehéz elcsábítani.
|
A munkavállalók számára az álláshirdetések böngészésekor a legfontosabb: a vállalati kultúra, az előrelépési lehetőségek és a munka jellege. A nyitott kérdésekre adott válaszok kicsit finomították az eredményeket. A három tényező közül a munka minőségét és a vállalati értékeket emelték ki, és a fizetés és egyéb juttatások jelentőségét is hangsúlyozták.
Az álláskeresés későbbi fázisaiban egyes tényezők egyre fontosabb szerepet játszanak, de a kultúra és a munka jellege végig döntő jelentőségű a munkavállalók számára. Érdekes, hogy azok a tényezők, amelyek egy állásajánlat elvetését vagy elfogadását befolyásolják, nagyjából ugyanazok, a kompenzáció azonban sajátságosan hat a döntésre. A jó fizetés nem elsődleges vonzerő, de hiánya erősen az elutasítás felé tereli a munkavállalót.
|
A munkavállalók preferenciáit nehezen tudják befolyásolni az emberi erőforrás szakemberek, de a kiválasztás folyamatára már tudnak hatni. Ez pedig döntő jelentőségű az álláskeresők számára. A felmérésben résztvevők 53 százalékára pozitívan hatott, hogy találkozhatott olyan alkalmazottakkal, akik például hasonló pozíciót töltenek be a vállalatnál, vagy olyanokkal, akik korban hasonlóak hozzájuk, de egy felsővezetővel való közvetlen beszélgetés is jó benyomást kelt.
Szintén az állás elfogadása mellett tették le a voksukat azok, akik azt érezték, hogy az interjúk és egyéb a kiválasztással kapcsolatos események jól szervezettek, és a vállalat munkatársai figyelembe veszik a jelentkezők igényeit is. Rossz pont viszont a vállalat számára, ha a felvételi interjút készítő alkalmazott felkészületlen, csak a megszokott, strukturált kérdéseket teszi fel, és a jelentkező kérdéseire nem tud válaszolni.
|
A felmérés készítői szerint a vállalati emberi erőforrás alkalmazottaknak az alábbi tényezőkre kell figyelniük a kiválasztáskor, ha mindenképpen meg akarnak szerezni egy munkavállalót:
Kommunikáció. Elengedhetetlen a jelentkezők folyamatos tájékoztatása. Ha valaki úgy érzi, hogy csak egy szám a vállalat rendszerében, biztosan nem azt a céget választja. Hol tart a pályázó, kiesett-e a potenciális jelöltek közül – ezek mindenképpen a megválaszolandó kérdések közé tartoznak.
Hírnév építése. A jelentkezőket a végső döntés meghozatalakor nagyban befolyásolja a vállalat általános jó vagy rossz híre. A cég kommunikációs szakemberein kívül a HR-esek is sokat tehetnek a hírnév kiépítéséért.
Kapcsolatteremtés. A pályázókat sokkal könnyebb megnyerni, ha több emberrel is találkozhatnak a kiválasztás folyamán. Nemcsak vezetők, hanem a meghirdetett pozícióhoz hasonló munkakörben dolgozók is szóba jöhetnek.
Kiválasztást végzők felkészítése. Ha az interjút készítő vállalati alkalmazott nem megfelelően látja el a feladatát, a jelentkezők elpártolnak a cégtől.