Belföld

Állásajánlat – mitől kelendő, mitől nem?

Mi riaszt el egy munkavállalót egy állás elfogadásától, és melyek azok a tényezők, amelyekkel vonzóvá lehet tenni egy állást és egy céget?



A kutatás 

A felmérésben 185 végzős, állást kereső amerikai diák vett részt. A keresés első szakaszában – a hirdetések böngészésekor – egy kérdőívet töltöttek ki. Ahogy az első konkrét állásajánlatukat megkapták egy 20 perces interjút készítettek velük, majd a folyamat végén, amikor egy állásajánlatot elfogadtak, még egyszer meginterjúvolták őket. Egy diák átlagosan 13 interjún vett részt, négyszer a vállalatnál, és átlagosan 2,89 állásajánlatot kapott. 

A felkínált munka jellemzői, mint példál a tanulási lehetőségek és a fizetés az álláskeresés első fázisában fontosak, később azonban veszítenek jelentőségükből. A munkavállalókat a végső döntés meghozatalakor már a vállalat híre, nagysága és az iparág befolyásolja leginkább. Az állásajánlat elfogadására a legnagyobb hatással a konrét, a kiválasztás során a vállalatnál szerzett tapasztalatok vannak. Mindez négy amerikai professzor kutatásából derült ki.

Ez a téma különösen fontos az emberi erőforrás szakemberei számára, akiknek bizonyos munkaköröknél kulcskérdés, hogy milyen munkavállalóval sikerül betölteni. A tehetségek megtartása és vonzása a következő évek egyik legfontosabb feladata lesz, mert ha jelenleg a HR-esek válagathatnak is a munkavállalók között, a legjobbakat mindig nehéz elcsábítani.





Mi fontos az álláskeresés elején? 

1. Vállalati kultúra
2. Előrelépési lehetőségek
3. A munka természete
4. Továbbképzési lehetőségek
5. Fizetés és járulékok
6. A vállalat elhelyezkedése
7. Szabadság
8. A munka biztonsága
9. A vállalat mérete  

Mit keres a munkavállaló?

A munkavállalók számára az álláshirdetések böngészésekor a legfontosabb: a vállalati kultúra, az előrelépési lehetőségek és a munka jellege. A nyitott kérdésekre adott válaszok kicsit finomították az eredményeket. A három tényező közül a munka minőségét és a vállalati értékeket emelték ki, és a fizetés és egyéb juttatások jelentőségét is hangsúlyozták.

Az álláskeresés későbbi fázisaiban egyes tényezők egyre fontosabb szerepet játszanak, de a kultúra és a munka jellege végig döntő jelentőségű a munkavállalók számára. Érdekes, hogy azok a tényezők, amelyek egy állásajánlat elvetését vagy elfogadását befolyásolják, nagyjából ugyanazok, a kompenzáció azonban sajátságosan hat a döntésre. A jó fizetés nem elsődleges vonzerő, de hiánya erősen az elutasítás felé tereli a munkavállalót.





Mi befolyásolja egy állásajánlat elfogadásását?

1. A munka természete
2. A vállalat elhelyezkedése
3. Vállalati kultúra
4. Előrelépési lehetőségek
5. Fizetés és járulékok
6. A vállalat hírneve
7. Az iparág
8. Továbbképzési lehetőségek
9. Vállalat mérete  

Ami a vállalattól függ

A munkavállalók preferenciáit nehezen tudják befolyásolni az emberi erőforrás szakemberek, de a kiválasztás folyamatára már tudnak hatni. Ez pedig döntő jelentőségű az álláskeresők számára. A felmérésben résztvevők 53 százalékára pozitívan hatott, hogy találkozhatott olyan alkalmazottakkal, akik például hasonló pozíciót töltenek be a vállalatnál, vagy olyanokkal, akik korban hasonlóak hozzájuk, de egy felsővezetővel való közvetlen beszélgetés is jó benyomást kelt.

Szintén az állás elfogadása mellett tették le a voksukat azok, akik azt érezték, hogy az interjúk és egyéb a kiválasztással kapcsolatos események jól szervezettek, és a vállalat munkatársai figyelembe veszik a jelentkezők igényeit is. Rossz pont viszont a vállalat számára, ha a felvételi interjút készítő alkalmazott felkészületlen, csak a megszokott, strukturált kérdéseket teszi fel, és a jelentkező kérdéseire nem tud válaszolni.





Mi befolyásolja egy állásajánlat elutasítását? 

1. A munka jellege
2. A vállalat elhelyezkedése
3. Fizetés és egyéb járulékok
4. Vállalati kultúra
5. Iparág
6. Előrelépési lehetőségek
7. Vállalat mérete
8. A munka biztonsága
9. Továbbképzési lehetőségek
Forrás: Human Resource Management

Mit tehet a HR-es?

A felmérés készítői szerint a vállalati emberi erőforrás alkalmazottaknak az alábbi tényezőkre kell figyelniük a kiválasztáskor, ha mindenképpen meg akarnak szerezni egy munkavállalót:

Kommunikáció. Elengedhetetlen a jelentkezők folyamatos tájékoztatása. Ha valaki úgy érzi, hogy csak egy szám a vállalat rendszerében, biztosan nem azt a céget választja. Hol tart a pályázó, kiesett-e a potenciális jelöltek közül – ezek mindenképpen a megválaszolandó kérdések közé tartoznak.

Hírnév építése. A jelentkezőket a végső döntés meghozatalakor nagyban befolyásolja a vállalat általános jó vagy rossz híre. A cég kommunikációs szakemberein kívül a HR-esek is sokat tehetnek a hírnév kiépítéséért.

Kapcsolatteremtés. A pályázókat sokkal könnyebb megnyerni, ha több emberrel is találkozhatnak a kiválasztás folyamán. Nemcsak vezetők, hanem a meghirdetett pozícióhoz hasonló munkakörben dolgozók is szóba jöhetnek.

Kiválasztást végzők felkészítése. Ha az interjút készítő vállalati alkalmazott nem megfelelően látja el a feladatát, a jelentkezők elpártolnak a cégtől.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik