Az utóbbi hetekben egyre több panasz érkezett az Európai Fogyasztói Központhoz (EFK) internetes vásárlásokkal kapcsolatban. A központ tapasztalatai szerint különösen azoknál a cégeknél nő a problémák száma, amelyek magyar nyelvű webáruházat működtetnek, de külföldön vannak bejegyezve. Ezek a cégek Magyarországon gyakran aktív reklámkampányt folytatnak, weboldalaik domainje “.hu”-ra végződik, az oldal is magyar nyelvű, a vállalkozás székhelye azonban mégsem Magyarországon van.
A legtöbb esetben ezeknek a cégeknek nincs Magyarországon ügyfélszolgálata, ezért panasz esetén az ügyintézés nehézségekbe ütközhet, és a kereskedővel való személyes kapcsolatfelvételnek a nyelvi korlátok mellett földrajzi akadályai is lehetnek. A kommunikáció jellemzően a postai út mellett kizárólag e-mailen vagy esetleg telefonon lehetséges. Az ilyen oldalak miatt a legtöbb panasz a magyar nyelvű használati útmutató, vagy a magyar nyelvű menü hiánya miatt érkezik. Az is előfordul, hogy a megvásárolni kívánt háztartási gép nem felel meg a magyar műszaki szabványoknak, a termék pedig így használhatatlan.
Habár a jogszabály a külföldről (EU-s országokból) rendelt termékek esetén is lehetőséget ad 14 napon belül a vásárlástól való indokolás nélküli elállásra, a visszaküldés költsége ebben az esetben is a fogyasztót terheli. A gond az lehet, hogy ezekben az esetekben külföldi címre kell a terméket visszaküldeni, aminek a költsége sokkal magasabb. Probléma lehet, hogy a külföldi kereskedők által működtetett webáruházak jellemzően a vételár előzetes megfizetéséhez kötik a termék szállítását, azonban ha a termék valamilyen okból mégsem érkezik meg a vásárlóhoz vagy hibás terméket kap, a szerződésszegéssel kapcsolatos igények érvényesítése nehézségekbe (külföldi céggel való hosszú pereskedés) ütközhet, és magas költségekkel (perköltség, fordítás) járhat.
A beérkezett határon átnyúló fogyasztói panaszok tapasztalatai alapján a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ (EFK) kiemelten fontosnak tartja felhívni a vásárlók figyelmét, hogy rendelés előtt mindenképpen érdemes a webshop honlapján olyan információkat keresni, amelyből kiderül, hogy mely országban található a vállalkozás székhelye. Segíthet az is, ha az internetes fórumokon utánanézünk a webshopnak, mivel ezeken az oldalakon hasznos információkat, és más fogyasztók (természetesen kétségbevonhatatlannak nem tekinthető) tapasztalatait is megtalálhatjuk az internetes üzletről, illetve annak üzemeltetőjéről, amelyek segíthetnek eldönteni, hogy valóban biztonságos-e a kiválasztott webshopból vásárolni.
Ha mégis valamilyen probléma merül fel egy-egy ilyen rendeléssel kapcsolatban, a vásárlók az Európai Fogyasztói Központhoz fordulhatnak segítségért. Ez minden olyan az esetben lehetséges, amikor egy magyar fogyasztónak nem Magyarországon, hanem valamely másik európai uniós tagállamban, valamint Izlandon vagy Norvégiában székhellyel rendelkező vállalkozással, szolgáltatóval szemben keletkezik fogyasztói panasza. Az EFK ingyenes szakmai, jogi segítséget ad, szervezetünk mindent megtesz annak érdekében, hogy a felek között egyezség szülessen, annak érdekében, hogy elkerülhető legyen egy esetleges hosszadalmas és költséges határon átnyúló bírósági pereskedés. A központ www.magyarefk.hu oldalon elérhető honlapján további hasznos információ található a határon átnyúló internetes vásárlásokról.