Naponta többször hívták olvasónkat, ugyanarról a számról, de nem szóltak bele a telefonba. Ettől eléggé beparázott. Aztán egy másik számról is eljátszották ugyanezt. Végül az egyik hívásnál meg is szólaltak: kiderült, hogy bambuszzoknit, meg borotvát kínáltak eladásra. Mondta, hogy nem kéri, és letette.
Mivel a néma hívások megviselték, utánanézett az interneten, mi lehet ez az egész. Számos panaszos posztot talált, hasonló néma hívásokról, illetve arról, hogy a titkos számokat is megcsörgetik a cég ügynökei. De vajon ez nem zaklatás? És lehet-e ellene tenni? No és hol vannak ilyenkor a hatóságok? Ennek jártunk utána.
Az ügyfélszolgálat szerint ügyelnek a törvényességre
A FlexiFront termékeit, köztük a borotvát és a bambuszzoknit egy svájci cég értékesíti (Courlux International S.A.), nemcsak Magyarországon, hanem még 8 európai országban. Az ő megbízásuk alapján pedig a Photel Zrt. végez termékértékesítési és ügyfélszolgálati feladatokat. Mivel az ő nevük is gyakran felbukkan a panaszos kommentekben, megkérdeztük tőlük, ők állnak-e a kifogásolt ügyek mögött.
Azt írták, hogy a telefonos értékesítésnél ők mindenben a vonatkozó kormányrendelet szerint járnak el.
Mindenről tájékoztatnak
A Photel magánszemélyeknek ajánlja a rendszeres időközönként küldött termékeket. Méghozzá olyan szerződéses konstrukció keretében, hogy csak az első csomag vételára kedvezményes. Válaszukban kihangsúlyozták, hogy amikor ajánlatot tesznek a hívott félnek, elmondanak minden lényeges információt. Így azt is, hogy ki az eladó, mennyibe kerül a kezdőcsomag, és a további csomagok, mit kell tudni a szállításról, annak rendszerességéről, valamint az elállási, felmondási lehetőségekről és a szerződés lényeges elemeiről.
Ezeket az információkat később levélben is elküldik. S a rendeletnek megfelelően a szerződést akkor tekintik megkötöttnek, ha a hívott fél egyértelműen nyilatkozik, és a levelüket megkapva sem jelzi elállási szándékát.
Ha nem kérünk belőlük
Arról is biztosítottak minket, hogy amennyiben a fogyasztó él elállási/felmondási jogával, az általuk működtetett ügyfélszolgálat haladéktalanul intézkedik, és leállítja a még ki nem küldött termékcsomagok szállítását.
Rákérdeztünk még, mi a helyzet a telefonhívásokkal. Vagyis ha az ügyfél azt akarja, hogy többé ne keressék. Azt válaszolták, hogy ezt a kérést jelzik megbízójuk felé, és a továbbiakban nem hívják az illetőt.
A zaklató számok nem az övék
Kíváncsiak voltunk arra is, hogy az interneten fellelhető, a bambuszzoknit és a borotvát értékesítő cég zaklató hívásainál kijelzett számok az övék-e:
+3618147848
+3615019985
+3618149373
+3615779694
A Photel Zrt. erre határozott nemmel felelt. És azt is leszögezték, hogy semmilyen felelősség nem terheli őket a fenti számokról indított hívásokkal kapcsolatban. Amit elsőre nemigazán értettünk, ha egyszer ők értékesítenek és az ügyfélszolgálatot is ők látják el…
Van azonban rá magyarázat: azt írták az eladó termékeinek értékesítését tudomásuk szerint nem csak társaságuk végzi. De mivel az ügyfélszolgálati feladatokat a Photel látja el, ezért az ő adataik szerepelnek mindenhol. Így lehet szerintük, hogy a fogyasztók – alaptalanul – olyan értékesítéseket, telefonos közléseket is nekik tulajdoníthatnak, amelyeket nem is ők végeztek… Kicsit kételkedtünk, de kiderült, hogy alaptalanul.
Az adatvédelmi hatóság is vizsgálta az ügyet
Megtudtuk ugyanis, hogy a panaszok már korábban eljutottak a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (NAIH) is. Péterfalvi Attila elnök azt írta megkeresésünkre, hogy a hozzájuk érkezett bejelentésekben szereplő hívószámok nem a Photelhez köthetőek, hanem egy szlovák céghez (Crystal Call). Az adatkezelő pedig a már említett svájci megbízó, a Courlux. Így a Photellel szemben meg is szüntették az eljárást.
S mivel az adatkezelési tevékenység nem Magyarországon történt, a NAIH az ügyet 2013-ban joghatóság hiányában átadta a svájci társhatóságnak. Hogy az ő vizsgálatuknak mi lett az eredménye, azt nem jelezte nekünk Péterfalvi Attila.
Mikor hívhatnak és mikor nem?
A NAIH válaszában azt is részletesen kifejtette, milyen számokat (nem) hívhatnak a telemarketinges cégek a hatályos jogszabályok alapján.
Ezek szerint akinek a száma nem szerepel a nyilvános telefonkönyvben (vagyis titkos), illetve szerepel, de ott van a „§” jelzés mellette (ami arra utal, hogy üzletszerzésre nem lehet használni a telefonszámot), azt nem lehet felhívni. Kivéve, ha ehhez ő is hozzájárult előzetesen.
Automatáról is tilos hívni
Igen ám, de mi a helyzet az automata, géppel generált hívásoknál? Vagyis amikor nem a telefonkönyvet nézik, és így nem is látják, hogy az ügyfél engedélyezte-e a hívást. Tudjunk róla, ha a híváshoz nem járultunk hozzá (titkos vagy tiltott a telefonszámunk), akkor ez is tilos.
Ilyenkor bejelentést tehetünk (az adatok megadásával) a NAIH-hoz, illetve tiltakozhatunk a telefonszám további felhasználása ellen, és kérhetjük, hogy töröljék azt. És ha ez nem hat, akkor is fordulhatunk a hatósághoz, vagy a bírósághoz.
Megkérdeztük a Photelt, ők automata számgenerátort használnak-e, de azt mondták, hogy nem. És titkos/tiltott számokat nem hívnak. Ha pedig ügyfélszolgálatukhoz ilyen hívásról panasz érkezik (másik értékesítő cégre), azt jelzik megbízójuknak, ahogyan azt is, ha az ügyfél nem szeretné, hogy hívják még.
A NAIH egyébként válaszában jelezte, ami a fórumoldalakról is látszott, hogy a legtöbb borotvás-zoknis kéretlen hívás a Vodafone ügyfeleit érintette. A hatóság ezért felvette velük is a kapcsolatot. A Vodafone akkor belső vizsgálatot tartott, és megállapították, hogy nem sértettek személyes adatokat.
Megkeresésünkre pedig azt írták, hogy a Vodafone sem a titkosított, sem a nem titkos telefonszámokat nem teszi elérhetővé semmilyen módon (leszámítva persze a nem titkos számoknál a tudakozó-szolgáltatást).
A fogyasztóvédelemhez is eljutott a hírük
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól (NFH) megtudtuk, hogy a Facebook oldalán is nevesített cégekre (Flexifront, Photel Zrt.) 2010 óta összesen 7 bejelentés érkezett a fővárosi fogyasztóvédelmi felügyelőséghez. Az esetek többségében azonban a panaszok nem a hatóság hatáskörét érintették, így ezekben az ügyekben a fogyasztókat tájékoztatták az egyéb jogérvényesítési lehetőségeikről.
Egy panasznál pedig jelenleg is folyamatban van a hatóság hatáskörének vizsgálata, így ennek eredményéről csak később tudnak beszámolni.
Elképzelhetőnek tartották azonban, hogy nemcsak a fővárosba, hanem más megyei felügyelőségekhez is érkeztek bejelentések.
Amit nem árt tudni
A panaszos bejegyzések között találtunk olyat is, amely arra utalt, hogy a magánszemély nem rendelt terméket, illetve rendelt, de lemondaná, visszaküldené, stb. Ezért megkerestük az NFH-t és megkértük, foglalja össze, mit érdemes tudni a telefonos termékrendelésekkel kapcsolatban. Íme tömörítve a lényeg: