Az MSZP szerdai közleményében azt írta, megélhetési válság fenyeget. Ki is fejtették, miért: szerintük súlyos áremelések jöhetnek az új e-útdíjrendszer bevezetése miatt.
Arra számítanak, hogy a fuvarozók teljes egészében áthárítják az útdíj miatt megemelkedett költségeiket a megrendelőkre, s így a kereskedők is árat fognak emelni. Őszre jelentős áremelkedést várnak emiatt. De vajon tényleg ilyen drámai fordulatra kell számítanunk?
A fogyasztáscsökkenés gátat szab az áremelésnek
Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára nem kívánta kommentálni megkeresésünkre az MSZP közleményét. Azonban a várható áremelésekkel kapcsolatban készséggel válaszolt kérdéseinkre. Vámos György azt mondta, az e-útdíj mindenképpen megjelenik költségként az áruszállítóknál. A kérdés csak az, hogy ebből a költségből mennyit tudnak továbbhárítani.
De mivel az első félévben nem nőtt a fogyasztás, a szektornak óvatosan kell bánnia az áremeléssel, hiszen az még jobban visszafoghatná a fogyasztást. Ezért úgy véli, fokozatosan, mérsékelten, több lépcsőben fog begyűrűzni az e-útdíj az árakba.
Az élelmiszerek átlagban egy százalékkal drágulhatnak
Azt tudjuk, hogy az e-útdíjból a költségvetés a második félévre 75 milliárd forint bevételt vár. Vámos szerint azonban azt ma még nem tudni, ebből végül is mennyi csapódik le majd a kereskedelmen. Információi szerint a cégek egyelőre próbálnak jobb fuvarszervezéssel spórolni. De mivel eddig is törekedtek arra, hogy a kocsik mindig tele legyenek (amennyire lehet), ettől sok megtakarítást nemigen várhatnak.
A főtitkár arra számít, hogy például az élelmiszereknél átlagban 1 százalék körüli áremelkedés lehet az e-útdíj miatt, de ahol lehet, és ameddig lehet, a kereskedők húzni fogják a dolgot.
Eddig sem az e-útdíj húzta fel az árakat
A KSH adatai szerint az élelmiszerek fogyasztói ára az idén eddig 3,9 százalékkal emelkedett tavalyhoz képest, ezen belül júliusban, az e-útdíj bevezetése óta 2,8 százalékkal. Vagyis az inflációt meghaladó mértékben.
Vámos augusztus elején is azt mondta, az áremelkedés oka nem az e-útdíj, hanem inkább az európai áruhiány, ami miatt a magyar kereskedők – nem először – hátat fordítottak a magyar piacnak, és inkább az exportot célozzák meg. Az aszály miatt pedig ismét elszállhatnak az árak, ha a takarmány és azon keresztül a hús drágul – mondta többek között.