Gazdaság

Digitális dugóhúzók

Világszerte léteznek fejlett forgalomfigyelő megoldások, ám itthon a GPS még nem „tudja”, melyik utat javasolja a torlódás kikerülésére.

Az Óbudán kis csúszással véget ért tárgyalásáról éppen a következő megbeszélés dél-pesti helyszínére sietne egy multinacionális cég értékesítési vezetője, ám Budapesten már kora délután is lehetetlen átjutni fél óra alatt. Az állandósult közlekedési dugókat csak súlyosbítják, sőt leapadásukat egyenesen kilátástalanná teszik a tavasszal kezdődő felújítások.

E problémán segíthetnek a valós idejű közlekedési információt nyújtó szolgáltatások, amelyek előre értesítik az autóvezetőt az úton várható torlódásokról vagy más problémáról. Európában a legelterjedtebb módszer a közlekedési információs csatorna (traffic message channel – TMC) használata, amely az autórádiók által is fogható Radio Data System (RDS) csatornán sugároz. Egy erre alkalmas navigációs eszköz vizuálisan meg is jeleníti a problémás pontokat. A rendszer az adatokat elsősorban közületi szervektől, forgalmi központoktól, mentőktől, rendőrségtől, taxisoktól gyűjti össze. Az események helyét, típusát és a probléma várható időtartamáról „értesülve” az autós navigációs rendszer fel tud ajánlani alternatív útvonalat.


Digitális dugóhúzók 1

LEMARADÁSBAN. A szolgáltatás Nyugat-Európa legtöbb országában elérhető, s vagy ingyenes, vagy fizetős formában működik (esetleg mindkettőben). Az ingyenes megoldások azonban néhány esetben kevés vagy pontatlan információt adnak ahhoz, hogy a szisztéma jól használható legyen. A műholdas helymeghatározó rendszerek (GPS) komolyabb forgalmazói – például a Garmin, a TomTom, a MiTAC Mio, a Blaupunkt – Magyarországon is árulnak olyan típusokat, amelyek támogatják a TMC-adatok vételét, maga a szolgáltatás azonban itthon nem működik, és a közeljövőben sajnos nem is várható a startja. (Ugyanakkor pár hónapja, DugóSúgó néven, elindult egy hézagpótló szolgáltatás, amelynek keretében egy diszpécser – kérésre – mobiltelefonon tájékoztatja az autóst a közlekedési helyzetről.)

Az Egyesült Államokban a Clear Channel rádióadónak van az egyik legnagyobb TMC-szolgáltatása, amely többek között közlekedési kamerák, helikopterek és saját tudósítói hálózat használatával nyújt forgalmi információkat, mindössze évi 60 dollárért. Emellett együttműködik az Inrix nevű céggel is, amely a Microsoft által kifejlesztett technológia segítségével más módon gyűjt és szolgáltat adatokat. Az Inrix az Egyesült Államokban több mint 600 ezer kamion, taxi és egyéb jármű mozgását figyeli, és ezt egészíti ki az utakon elhelyezett érzékelőkből jövő információval, valamint az egyes útszakaszokra és napszakokra jellemző korábbi tapasztalatokkal. „A múltbeli közlekedési szokások és az aktuális forgalmi helyzet ismeretében 30 és 60 perc közötti időtávra érvényes becslést lehet adni az adott útszakaszon várható forgalomról” – magyarázza Csiszár Csaba, a BME közlekedésüzemi tanszékének adjunktusa.

A Dash által kifejlesztett Dash Express navigációs rendszerben is alkalmazzák az Inrix technológiáját, s az eszközt használók anonim visszajelzését, valamint a múltbeli tapasztalatokat is figyelembe veszik a forgalmi helyzet megítélésénél. Az amerikai piacra az idén bekerülő Dash Express a megjelölt célállomáshoz három útvonalat ajánl fel a várható utazási időtartammal együtt, ezenkívül Wi-Fi kapcsolatra is képes.

Európában is foglalkoznak a modernebb forgalomfigyelési módszereket alkalmazásával. „Mi is végeztünk már olyan kísérletet, hogy a mozgó autókból származó adatok alapján modelleztük néhány budapesti főútvonal forgalmát. Ehhez azonban olyan GPS-készülékre van szükség a járművekben, amelyek a központtal kapcsolatot tudnak létesíteni” – hangsúlyozza Siegler Vera, a Topolisz Kft. ügyvezető igazgatója. Minél több autó helyzete ismert, annál pontosabb eredményeket lehet kapni az aktuális forgalomról, így kézenfekvő megoldásnak tűnik, hogy a GPS-ek helyett a szélesebb körben elterjedt mobiltelefonok által sugárzott jelekből határozzák meg a gépjárművek sebességét.

TELEFONOS ÚT. Az Egyesült Államokban az idén két cég – az IntelliOne és az AirSage – is tervezi bevezetni olyan rendszerek használatát, amelyek a mobiltelefonok cellainformációja alapján jeleníti meg a közlekedési információkat a navigációs rendszer térképén. Ezzel a módszerrel akár a teljes úthálózat lefedhető, azonban nem nyújt olyan pontos adatokat, mint a GPS – városban, az utóbbi 3-4 méterével szemben, körülbelül 100 méteres pontosságot biztosít. Európában a holland úthálózatra fejleszt a TomTom és a Vodafone egy hasonló szolgáltatást, amely várhatóan szintén ebben az évben debütál. A mobiltelefonos forgalomfigyelés ugyanakkor adatvédelmi kérdéseket is felvet, bár az ezzel foglalkozó cégek hangsúlyozzák: csak anonim adatokat dolgoznak fel.

Eltérő irányok

A forgalmi adatok gyűjtésére, továbbítására többféle műszaki lehetőség is kínálkozik:

HIVATALOS FORRÁSOK. Különböző szervezetektől, forgalmi központokból érkező adatok (traffic message channel – TCM, azaz közlekedési információs csatorna). J Naprakész adatok az előre látható eseményekről. L Egy baleset híre gyakran elavul.

MŰHOLDON ÁT. Adatok mozgó autókból GPS segítségével (floating car data). J Pontos információk az egyes utakon lévő forgalom nagyságáról, ami aktuális helyzetképet ad. L Elegendő GPS-szel felszerelt autónak kell úton lennie, és például ha a taxisok a buszsávban haladnak, akkor torzulnak az adatok.

MOBIL A MOBILBAN. Forgalom meghatározása mobiltelefon cellainformáció (helymeghatározás) segítségével. J Kiépült technológia, használata elterjedt, és a teljes úthálózat lefedhető vele. L Nem olyan pontos, mint a GPS, és el kell különíteni az autókból érkező jelet.

MÚLTBA NÉZÉS. Korábbi közlekedési mintákat tartalmazó adatbázis használata. J A tapasztalatokból becsülni lehet a várható forgalmat. L Váratlan események megváltoztatják a statisztikákat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik