Piros betűs ünnep az Apple-fanatikusok naptárában június 29-e. E napon, 18 órától kapható az Egyesült Államokban Steve Jobs cégének januárban bejelentett, és szinte azonnal hamisítani kezdett telefonja, az iPhone (Figyelő, 2007/22. szám). A felajzott fogyasztók hatalmas csinnadrattát várnak, ám az Apple nem tervez semmi ilyesmit. „Legyen ez az AT&T gondja” – utalja az exkluzív szerződéshez jutott telefontárság feladatkörébe ennek megszervezését Emanuele Massimo, az Apple magyarországi képviseletének ügyvezetője. Szerinte Jobs is inkább azon izgul, hogy a készülék a debütálást követő egy hétben vajon milyen eladást produkál majd. Mindketten hisznek abban, hogy a termék éppúgy megreformálja majd a piacot, mint 1984-ben a Macintosh, amelyből eddig 90 millió kelt el, vagy az iPod, amelyből 2001-es megjelenése óta 100 millió talált gazdára. Massimo azt mondja, a cég étvágya az Egyesült Államok GSM-piacának 1 százalékos részesedésével kielégíthető volna – már amennyiben ezt a súlyt egy év múlva elérik.
Az Apple iPhone készülékét a bejelentést követően szinte azonnal, tehát már jóval a piacra dobás előtt hamisítani kezdték. Igen költséges lenne hamisítani a Motorola Q9 csúcskészüléket; a cég inkább a kiegészítők másolásától szenved.
A szám egymillió olyan iPhone-t jelöl, amely egyetlen burkolatban tartalmaz egy iPodot, egy hordozható internetezésre alkalmas eszközt és egy okostelefont, azaz egy kéziszámítógéppel (PDA) összeházasított mobiltelefont. Mindez – AT&T előfizetéssel, 2 éves hűséget esküdve – 500 dollár fejében szerezhető be a tengerentúlon. A kassza az Apple várakozásai szerint akkor csilingel majd igazán szépen, amikor az egész világon hozzáférhető lesz a készülék. Európában erre az év végéig várni kell. Míg ez bekövetkezik, az öreg kontinenst az tartja izgalomban, vajon melyik szolgáltatóval köt exkluzív szerződést a gyártó. A pletykaszájtok, az egyik nagy mobilszolgáltatóra hivatkozva, úgy tudják, hogy az előzetes megbeszéléseken az Apple arrogáns módon tárgyal, s például részesedést akar az előfizetési díjakból is. Mindenesetre a várakozások Európában is óriásiak. A BusinessWeekben közölt friss felmérés szerint a mobiltelefont használó britek 56 százaléka hallott már a készülékről, 30 százalékuk pedig erősen gondolkodik a cserén.
Komoly igény mutatkozna Kínában is, ott azonban csak jövőre lehet majd hozzájutni az iPhone-hoz. A hosszú böjtöt a „no name” gyártók hamisítványok piacra dobásával enyhítik. Az egyik ilyen gyöngyszem a Hua Long IP2000, amely bár nevében hajaz a termékre, csak óvatosan követi le az eredetit, miután billentyűzettel, illetve erősen túlméretezett alma logóval szerelve kapható – elsősorban Ázsiában. „A klónok támadása kellemetlen, de sikerről üzen” – vélekedik Massimo. Cége a hamisításból eredő kárt nem méri, támpontnak mindenesetre az ügyvezető annyit mond: itthon hetente két-három olyan esettel találkozik, hogy kereskedőikhez jóhiszemű vásárlók visznek be némi elsősegélyre iPodnak hitt lejátszókat. A hamisítások ellen a termék apró változtatásaival tudnak fellépni.
Hua long ip2000. Ez az iPhone-klón óvatosan követi az eredetit.
„Érintett jószerivel minden gyártó, és azok valamennyi könnyen beazonosítható terméke” – mondja Dén Mátyás a Mobilport.hu főszerkesztője. Különösen veszélyeztetettek a SonyEricsson walkmantelefonjai és a Nokia készülékei is, de nem a csúcstermékek. A jövő hónapban debütáló új Nokia Kommunikátort és a szintén júliusi érkezésű Motorola blackberry smartphone-t, a Q9-et nem fenyegeti ez a veszély, koppintásuk ugyanis felettébb költséges lenne.
Egyébiránt nem keverendők össze a távol-keleti hamisítások és a gyártók közti másolások. A neves konkurensek kiemelt érdeklődéséről számol be a Motorola, amely legendás V3-as (RAZR) készülékével a többi gyártó számára is kívánatos formavilágot hívott életre 2004-ben. Suga János, a Motorola Magyarország ügyvezető igazgatója – aki szerint egy cég akkor válik tényezővé, ha hamisítják a termékeit – találkozott már „egyperegyes” és részleges (nyitási mechanizmus, billentyűformátum) másolásokkal is. Előbbiek ellen a legnagyobb amerikai gyártó újabb és újabb fejlesztésekkel védekezik, például a slider (az arc alakját banánalakban követő) forma friss változatával. Sugának jelenleg az okoz fejfájást, hogy nálunk a Motorola kiegészítők tömeges hamisítása miatt évi 20 százalékos bevételkiesést szenved el a cég.