Gazdaság

Napelemes bohózat: azért ugráltatják a pályázót, mert nem stimmelnek a kivitelező adatai

Getty Images
Getty Images
Volt egy napelempályázat 2021-ben, aminek a lakossági pályázók, a kivitelezők és a pályázatot felügyelő szervezet (az ÉMI) voltak a résztvevői. Ám hiába került fel a napelem a tetőre, a végső elszámolást nem fogadta el a szerv, mert a kivitelezői dokumentumok számára nem feletek meg. Ahelyett, hogy ezt egymás között  bokszolná le a kivitelező és az állami szerv, a pályázótól követelnek rövid határidőkkel hiánypótlást. Ha pedig a kivitelező nem jó papírt küld, megint a pályázót vegzálják – még rövidebb határidővel. Csakhogy a hiányzó dokumentumot ő biztosan nem tudja kiállítani.

Egy uniós napelemes pályázaton (RRF–2021–6.2.1.) saját fogyasztása fedezésére pályázott sikerrel bő két éve az egyik olvasónk. Ez volt az a pályázat, amelynél a megvalósítás elvileg költségmentes lett volna a pályázóknak, azaz 100 százalékos támogatás mellett nem kellett előfinanszírozniuk a beruházást, ezt a kivitelezőknek kellett vállalniuk. Ám az időmúlás miatt bekövetkezett jelentős költségnövekedés kompenzálásra végül a pályázóknak is ki kellett egészíteniük saját zsebből a pályázati összeget. A kivitelező E.On egyébként igen csekély önrész befizetését kérte a pályázóktól (5 százalék), ami kellemes meglepetésként érte olvasónkat, aki a piaci drágulás alapján nagyobb mértékű hozzájárulástól tartott. Tavaly nyáron szerelték fel a napelemeket hozzájuk, minden kiválóan működik, volt öröm.

Szeptemberben kapta meg a végelszámoláshoz szükséges dokumentumokat a kivitelezőtől, hogy küldje be azokat a pályázat lezáráshoz. Észlelte, hogy a kapott számlán a korábbihoz képest eltérés van a kivitelező E.On nevénél, számlaszámánál és adószámánál. Ezt jelezte is az E.On-nak és a Széchenyi Programirodának is, de azt közölték vele mindkét helyről, hogy nem kell foglalkoznia az eltéréssel. Azt hitte, minden rendben.

Aztán december 20-án (egy szerdai napon) hiánypótlási felszólítást kapott az ÉMI-től (Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Kft.) – négy pontosítást kértek olvasónktól, illetve rajta keresztül tulajdonképpen az E.ON-tól. Ráadásul a karácsony előtti időszakban igen szűkös, 10 napos határidővel, amiben mindössze 5 munkanap volt az év végén. Az E.ON-os kapcsolattartója azt mondta neki, nem egyedi problémáról van szó, illetve hogy egyeztetnek az ÉMI-vel, és ne aggódjon, lesz megoldás. Az ÉMI pályázatos email-címéről pedig azt a választ kapta, hogy a hiánypótlási határidőt nem tudják módosítani, és nincs lehetőség később újranyitni a hiánypótlási felületet.

E.ON: mindent kézben tartunk

Kérdeztük mi is a két főszereplőt, hogyan rendeződhet a probléma. Az ÉMI-től december 27-én azt a választ kaptuk, hogy ügyfélszolgálatuk december 31-ig is folyamatosan működik, illetve az általunk feltett kérdéseket csak a pályázónak vagy meghatalmazottjának válaszolhatják meg. Pedig a kérdésünk általános volt: lesz-e megoldás.

A kivitelező január 15-én azt írta a megkeresésünkre, hogy az E.ON Hungária Csoporton belül cégjogi átalakulás történt tavaly szeptember 30-án,amelynek keretében a vállalatcsoport által kínált lakossági és üzleti energetikai megoldások az E.ON Energiamegoldások Kft.-től átkerültek az E.ON MyEnergy Kft.-be. Utóbbi cég vette át egyebek mellett az RRF–6.2.1 „Lakossági napelemes rendszerek támogatása és fűtési rendszerek elektrifikálása napelemes rendszerekkel kombinálva” elnevezésű pályázatban érintett ügyfelek szerződéseit, vagyis az E.ON Energiamegoldások Kft. helyett, az E.ON MyEnergy Kft. vált szerződő féllé. Az átvétel általános jogutódlással, tehát az ügyfelek számára változatlan feltételekkel történt. Hozzátették, erről szeptember elején valamennyi érintett ügyfelüket levélben tájékoztatták. 2023. október 1-jétől minden kiállított számlán és hozzá kapcsolódó nyilatkozatokon már az E.ON MyEnergy Kft. jelent meg szerződő partnerként, annak adó- és számlaszámával együtt.

Arra is kitértek, hogy az E.ON Hungária Csoport a jogutódlás kapcsán hivatalos tájékoztatást adott az ÉMI Nonprofit Kft.-nek is, ebben jelezve, hogy a jogutódlással járó változás kapcsán az RRF pályázati anyagokban adminisztratív eltérés mutatkozhat. Biztosítottak továbbá, hogy az ezzel járó feladatokat a vállalatcsoport folyamatosan kezeli, valamint rendszeresen egyeztet az ÉMI-vel a záró beszámolási ügymenet megfelelő lebonyolítása érdekében.

Szajki Bálint / 24.hu

A hiánypótlások kezelésére heti három nap (keddtől csütörtökig) 12–16 óra között telefonos ügyfélszolgálatot biztosítanak, és az ügyféllel egyeztetve soron kívül kiállítják a szükséges dokumentumot, amit el is küldenek a részére – tették hozzá. Mondjuk az első határidő, az olvasónknak megszabott december 30-a ekkor már régen lejárt.

Megértést kértek továbbá azon ügyfeleiktől (ezek szerint olvasónk tényleg nem volt egyedül), akik számára a cégjogi átalakulás plusz adminisztrációs terhet jelentett a pályázat során. Meglátásuk szerint mindent megtettek annak érdekében, hogy a pályázati záró beszámolási ügymenet minél gördülékenyebb legyen az ügyfeleik számára.

Nem sikerült tisztázni

Olvasónk azt tapasztalta ebből, hogy később mégis lett mód a hiánypótlásra. Január 18-án délután érkezett két nyilatkozat (hiánypótlás, adószámnyilatkozat) az E.ON-tól, és tulajdonképpen felszólították, hogy pályázóként végezze el a hiánypótlást, mert ez az ő feladata. Aznap nem tudott ennek eleget tenni, mert éppen karbantartás volt a pályázatos honlapon (EPTK). Másnap viszont már azt írta ki a rendszer, hogy a válaszadási határidő leteltével nincs lehetőség a benyújtásra. Később mégis sikerrel járt, mármint olyan értelemben, hogy be tudta küldeni, amit az E.ON-tól kapott.

Január 22-én kapott egy újabb emailt a pályázati oldaltól, „tisztázó kérdések” címen, amelyben ugyanaz a négy, a hiánypótlásban már eleve szereplő kérdés volt benne (szerződésmódosítás, adószám, számlaszám, összeférhetetlenségi nyilatkozat), ezúttal ötnapos válaszadási határidővel, ami január 27-én, szombaton járt le. Olvasónk jelezte az E.ON-nak, hogy ő beküldte, amit tőlük kapott hiánypótlásként, és ezek szerint nem felelt meg, valamint segítséget kért. Először a Széchenyi Programirodához irányították, majd másnap az E-ON kapcsolattartója azt írta neki, fogják küldeni a válaszokat, amelyek – reményeik szerint – már megfelelnek a hiánypótláson.

Január 26-án, pénteken újra megkérdeztük olvasónkat, van-e fejlemény. Azt írta, semmi válasz nem jött a legutóbbi levelére a kivitelezőtől.

Már nem is izgat! Ez Magyarország! Az is, ahogy kialakult ez a helyzet, meg az is, ahogy elintéződik

– tette hozzá.

Azóta annyi történt, hogy január 28-án, vasárnap kapott egy automata üzenetet, hogy 29-én hétfőn lejár a tisztázó kérdésekre a válaszadási határidő, addigra nyújtsa be a válaszát.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik