Összesen 5 978 sofőr, a Volán-buszvezetők 58 százaléka írta alá a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) bérkövetelését és a sztrájkot támogató ívet – tájékoztatta a Népszavát a SZAKSZ elnöke. Dobi István elnök szerint ez a dolgozók olyan nagy többsége, amelynek követelését nem lehet figyelmen kívül hagyni, így elvileg teljesítettnek tekinthető a munkabeszüntetés feltétele.
Január végén országosan megbénulhat a tömegközlekedés, ha a keddi (január 16-i) munkáltatói bérajánlat mértéke nem megfelelő. A mozdonyvezetők is hasonló akcióra készülnek.
A szakszervezeti vezető azt is elmondta a lapnak, hogy csak abban az esetben tekintene el a további nyomásgyakorlástól, ha a munkáltató a 25 százalékos bérkövetelésükhöz nagyon közeli ajánlattal állna elő, és 20 százalék alá semmiképpen nem menne a szakszervezet.
11 óra után megjelent a MÁV közleménye a keddi a Csoportszintű Érdekegyeztető Tanács (CsÉT) üléséről. Azt írták, a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) ajánlata a következő a MÁV-VOLÁN-csoport munkavállalói számára:
- három év alatt legalább 25 százalékos,
- ezen belül 2024-ben legalább havi 70 ezer forintos egységes béremelés
A tulajdonosi-munkáltatói ajánlat szerint a bérek összességében legalább 25 százaléékkal emelkednek a hároméves fejlesztési ciklus egésze alatt, amelynek mértékétől felfele természetesen el lehet térni az éves bértárgyalások során, lefelé azonban nem.
A MÁV-közlemény szerint a szakszervezetek többsége időt kért, hogy az általuk képviselt munkavállalókkal közösen alakítsák ki álláspontjukat, szerezzenek mandátumot. A felek megállapodása szerint még januárban folytatódnak a tárgyalások.
Decemberben már sztrájkoltak a SZAKSZ-osok, agy vasárnap-hétfői napon. A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet már akkor is 25 százalékos béremelést szeretett volna, amit Lázár János közlekedési miniszter teljesen irreálisnak nevezett. Szerinte ekkora bérfejlesztést sem az állami, sem a magánszektorban nem lehet végrehajtani.