A nyári szünet beköszöntével – mint minden évben – érezhetően csökkent Budapesten a forgalom; az autós és a közösségi közlekedésben egyaránt. Így van ez az agglomerációba közlekedő HÉV-ek esetében is, itt azonban nemcsak a forgalom csökkenéséről, hanem az utazóközönség összetételének változásáról is beszélhetünk.
Magyarul: kevesebb az iskolába és munkába járó utas, de több a kiránduló, a turista. A HÉV-en most több kerékpárral közlekedő utas utazik, ugyanakkor az iskolaidőszakban megszokottnál kevesebb a kerékpárszállításra alkalmas kocsi. Erről írt nekünk (és a BKK-nak) Gergő.
A H5-ös (szentendrei) HÉV-vel kapcsolatban szeretnék észrevételt tenni. Jómagam minden nap a jelzett vonalon utazom, reggelente 9 óra tájban Szentendréről Budapestre, 19-20 óra körül vissza. E héttől – gondolom a nyári tanítási szünet kezdete miatt – többnyire már csak rövid, három kocsis szerelvényekkel találkoztam.
Fotó: Wikipedia
Ez alapvetően nem lenne baj, hiszen az utasforgalom is érezhetően csökkent. Ami ellenben probléma, hogy a rövid szerelvényeken csak egy kocsi van, ami bicikli/babakocsi szállítására alkalmas, pedig a nyári szünettel, a jó idő beálltával mindkét csoport jóval aktívabban venné igénybe ezt a szolgáltatást.
Eddig a hét minden napján hasonlóan alakult a helyzet: 9 óra körül Szentendréről indulva még jó volt, aztán az újabb felszállókkal egyre romlott, hogy aztán nagyjából Óbuda magasságában váljon teljesen vállalhatatlanná. Itt már az erre kijelölt 2,5 x 2,5 méteres placcon tömörül 3-4-5 bicikli, 1-2-3 babakocsi, gyerekek ölben, gyerekek karban, kismamák, kispapák, csomagok és mindemellett természetesen a reggeli “normál utazók” tömege.
Egyrészről igen kényelmetlen és kellemetlen szituáció, másrészről belegondolni is rossz, hogy mi történne, ha a vonat vészfékezésre kényszerülne… Javaslom, a nyári időszakban a rövid szerelvényekre is legalább két, bicikli/babakocsi szállítására alkalmas kocsit biztosítsanak!