Tech

Különleges kerekekkel hódították meg a Holdat

Majdnem 50 évvel ezelőtt a Goodyear levegő nélküli XLT abroncsai voltak az elsők, amelyek guminyomot hagytak a Holdon. Az 1950-60-as években a gumigyártó óriás komoly fejlesztéseket folytatott, melyek a tudomány fejlődéséhez is hozzájárultak.

A NASA 1969-ben, az első holdraszállás évében választotta partnerének a céget. A Goodyear feladata az volt, hogy olyan levegő nélküli gumikat a fejlesszen ki, amelyekkel felszerelték az űrhajósok által gyűjtött kőzetmintákat szállító eszközt.

Lehetetlen küldetést bíztak a NASA-ra
Amikor Kennedy elnök 1961. május 25-én bejelentette, hogy az Egyesült Államok embert küld a Holdra, a tudósok csak fogták a fejüket.

A Modularized Equipment Transporter (MET) egy két keréken guruló kézikocsi volt, amellyel az asztronauták a felszerelést és a begyűjtött mintákat szállították az 1971-es Apollo-14 küldetése során. A MET megrakodva nagyjából 75 kg-os volt, és legfeljebb 4 kilométer per órás sebességgel húzták. Kerekei sima gumiból készültek, belső tömlőjüket pedig nitrogénnel töltötték fel. Hogy könnyebb legyen a kocsit a Hold puha talaján és a sziklákon át húzni, a kerekeket úgy tervezték, hogy a gördülési ellenállásuk megfelelően alacsony legyen.

A korszakban a Goodyear intenzíven fejlesztette gumijait, 1965-ben Craig Breedlove rakétameghajtású autója, a Spirit of America is a vállalat abroncsaival állította be az új szárazföldi sebességrekordot.

A NASA egyébként története során nem csak a Goodyearrel működött együtt. Az űrhivatal és partnerei az évek során rengeteg olyan fejlesztést hoztak létre, amelyeket napjainkban is használunk.

Kiemelt kép: iStock

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik