Magyarországon néhány kivételtől eltekintve manapság szinte minden televíziós csatorna reklámidejét valamelyik televíziós sales house cég árulja. Ezek a médiaértékesítő vállalatok állnak kapcsolatban a hirdetőkkel, illetve a hirdetők nevében eljáró médiavásárló ügynökségekkel. Ha például valaki szeretné hirdetésekkel megszólítani a 18-49 év közötti korosztályt, akkor ezek a tévés kereskedőházak képesek olyan csomagajánlatokat tenni a számára, amelyekben több releváns, akár egymással konkuráló tévé, illetve műsorsáv is szerepel. A két tévés sales house-on jelentős reklámpénzek folynak át, mindjárt mutatjuk is, hogy mekkorák.
De először még néhány szót arról, hogy az elmúlt időszak fejleményeinek következtében a televíziós reklámértékesítői piacon két nagy sales hous emelkedik ki a mezőnyből, ahol az RTL 100 százalékos leányvállalata, a 2005-ben létrejött és RTL-es hátterét sosem titkoló R-Time és a 2009-ben az amszterdami székhelyű Atmedia Holdings BV magyarországi leányvállalataként létrehozott, ám nemrégiben magyar kézbe került Atmedia verseng egymással egyrészt azon, hogy melyikük hány darab tévécsatornát értékesít, illetve mekkora nézőszámot tud felmutatni, másrészt csatáznak a hirdetők kegyeiért, hogy azok a portfóliójukba tartozó tévécsatornáknál költsék el a reklámbüdzséjüket.
Hatalmas pénzekről van szó
Az R-Time média-kereskedőház jelenlegi portfóliójába az
- az AMC,
- a Filmcafé,
- a Film Mánia,
- a Minimax,
- a Spektrum,
- a Spektrum Home,
- a Sport 1,
- a Sport 2,
- a TV Paprika,
- a LifeNetwork,
- az OzoneNetwork,
- a Comedy Central,
- a Paramount Channel,
- a Nickelodeon,
- a Nick JR,
- a Viva,
- az RTL Spike
tartozik. Az R-Time nettó forgalma a legutóbbi lezárt pénzügyi évben, vagyis 2015-ben 1,9 milliárd forint körül volt, de ha nem csak az R-Time-ot nézzük, hanem csoportszinten, akkor jóval magasabb lenne ez az összeg. Hiszen az anyavállalat, az M-RTL Zrt. (az RTL Magyarország) értékesíti
- az RTL Klub
- a Cool,
- a Film+,
- az RTLII
- az RTL+,
- a Muzsika TV,
- a Sorozat+
- a Film+2
csatornák reklámidejét. Az M-RTL Zrt. 2015-ös nettó árbevétele 27,3 milliárd forint volt.
9,2 milliárd forint az Atmediánál
Az R-Time-mal szemben működő Atmedia egyébként 9,2 milliárd forint nettó árbevételt ért el 2015-ben, és feltehetőleg ez a szám 2016-ban még tovább is emelkedhetett. Ugyanis miután a TV2 a piaci hírek szerint 20 milliárd forint körüli összegért Andy Vajna kormánybiztoshoz került 2015 végén, Vajna szinte azonnal leszerződött az Atmediával, és az Atmediához került a TV2 csoport reklámidejének értékesítése. Ráadásul nem sokkal később a közmédia (MTVA) televíziós reklámidejét is megszerezték, pedig eredetileg nem is ők nyerték meg a vonatkozó tendert, hanem az MSC.
Az Atmedia jelenleg
- az AXN,
- a Cartoon Network,
- a Chili TV
- a Discovery Channel,
- a Disney Channel,
- a DoQ,
- a Duna Tv
- a Duna World
- a FEM3
- a FOX,
- a Humor+,
- a Galaxy,
- az idX,
- az Izaura TV,
- a Kiwi TV,
- az M1,
- az M2,
- az M3,
- az M4 Sport
- az M5,
- a Mozi+,
- a Music Channel,
- a National Geographic,
- a Natgeo Wild,
- a Prime,
- a Sláger TV
- a Spíler TV,
- a Story 4,
- a Story 5,
- a Super TV2,
- a TLC,
- a TV2,
- a Viasat3
- a Viasat6
csatornák reklámidejét árulja.
Igaznak bizonyultak a „játszótéri pletykák”
Már tavaly év elején több hátérbeszélgetést folytattam arról, hogy az Atmedia idehaza tulajdonost cserél(t) és hogy meg akarták, illetve meg akarják vásárolni a céget a magyar politikai elithez közelálló személyek. A legtöbben Habony Árpád nevét emlegették a piacon, de voltak, akik Andy Vajna érdekköreit emlegették. Amikor aztán tavaly áprilisban az Atmedia ügyvezetőjével, Lukács Csabával készítettünk interjút, rá is kérdeztünk a beszélgetés során, mi igaz ebből.
Ő azonban akkor azt mondta, az Atmedia tulajdonosi struktúrája több éve stabil, abban változás nincsen, a tulajdonos az Atmedia Holdings B.V., mely egy Amszterdamban bejegyzett cég. Arra, hogy nem is hallott-e olyanról, hogy bármi változás készülne, azt mondta, nem, nincs tudomása akvizícióról. Azt mondta, játszótéri pletykákról van szó, amelyek bizonyára nagyon érdeklik az olvasókat, de ezek nem valós információk.
hasonlót mondott egy másik, tavaly december eleji interjúnk alkalmával:
Guttengéber Csaba, a cég ügyvezető-helyettese isA mi modellünk teljesen más, hiszen mi független, médiumhoz nem tartozó sales house vagyunk, nekünk alapjában két célunk van. Az egyik, hogy szeretnénk profitot generálni üzleti vállalkozásként, és szeretnénk, hogy elégedettek legyenek a partnereink egy adott struktúrán belül. Láthatólag ez a dolog működik, mert a portfóliónk több mint 90 százaléka egyben van a kezdetektől fogva.
Rá pár héttel bejelentették, a Habonyt hitelező Tombor frissen létrehozott cégéé lett az Atmedia
Aztán 2016 decemberében megjött a – pletykák ismeretében azért már kevésbé rendkívülinek ható – bejelentés: az amszterdamiak eladták a magyar leánycéget, méghozzá épp annak a Tombor Andrásnak, aki korábban egyrészt Orbán Viktor biztonságpolitikai tanácsadójaként szerepelt a sajtóban, másrészt azért, mert ő annak a Habony Árpádnak (a Lokál című lapot is kiadó Modern Media Group tulajdonosának) – a hitelezője, aki úgy válhatott Orbán miniszterelnöki tanácsadójává, hogy ezt nem tették hivatalossá írásos dokumentumokkal.
Majd az Atmedia a két ünnep (2016 karácsonya és szilvesztere) közötti szabadságolások idejére időzítve újabb fontos bejelentést tett: közölték, beszálltak a rádiós piacra, méghozzá nem is akárhogy. 100 százalékos tulajdonosává váltak ugyanis a Media Services Company (MSC) Kft.-nek – ez az a cég, amely korábban elnyerte a közmédia reklámtenderét, de továbbpasszolta a lehetőséget az Atmediának-, és egy új céget is létrehoztak a Krskó Tibor fémjelezte HGY Investtel közösen. Az új vállalatuk rádiók – máris több mint 60 darab – reklámidejét szerezte meg így.
Zálogjog árulkodik róla, honnan volt a tőke az Atmedia-felvásárláshoz
Az Atmedia piaci értékét egy általunk megkérdezett, felvásárlásokban járatos gazdasági szereplő
de még ha csak a fenti becsült ártartomány aljának fele, vagy akár csak negyede is volt esetleg a vételár (egy másik forrásunk egymilliárdra becsülte az ügyletet), akkor is jogosan vetődött fel szakmai berkekben, hogyan tudott a 44 éves Tombor András, illetve az általa tavaly november 28-án mindössze 3 millió forint alaptőkével létrehozott Visus Invest Kft. ekkora nagyságrendű összeget letenni az Atmedia vételáraként az asztalra.A válaszhoz akkor kerültünk közelebb, amikor néhány nappal ezelőtt a cégbíróságon közzétették a tulajdonosváltással egyidejűleg, hogy az Atmedia Kft.-re zálogjoggal rendelkezik a luxemburgi székhelyű Mangusta Invest S.A. cég, mely egyébként idén január 9-én taggá (résztulajdonossá) is vált az Atmediában.
A Mangusta egy Rákosi Tamás közelinek tűnő cég
Ami a Mangustát illeti, ez utóbbi céggel kapcsolatban azt érdemes tudni, hogy egyrészt ugyanez a vállalatnév bukkan fel a néhány hete már a TV2 Zrt. igazgatóságában is helyet foglaló, a magyar milliárdosok toplistáján 80 milliárd körüli becsült vagyonával évek óta szereplő Rákosi Tamás IKO-cégcsoportja mögött.
A témáról amúgy a hvg.hu is cikkezett nemrégiben: ők úgy tudják,
Azt is írták, hogy az ügyletben egyébként az az Illés Géza Márton járt el jogi képviselőként a Visus nevében, aki korábban a Népszavát megvásárolni kívánó titokzatos XXI Century Investet is képviselte. (Illés egyébként korábban azt állította, hogy sem Tombornak, sem Habonynak nincs köze a Népszava-ügylethez.)
Vagyis minden jel arra utal, hogy bár az Atmedia vezetősége a velük készült korábbi interjúink során mindig kihangsúlyozták, hogy az Atmedia üzleti modellje szempontjából fontos, hogy egyenlő távolságot tartsanak a médiafelületek tulajdonosaitól, valójában az Atmediához – és ezen keresztül közvetetten voltaképpen az összes, az Atmedia által értékesített tévécsatornához – meglehetősen közel került a TV2/IKO/Rákosi hármas.
Hiszen Tombor András úgy tudta megvenni az Atmediát az amszterdamiaktól, hogy a felvásárláshoz szükséges tőkét az a Mangusta Invest biztosította a néhány héttel az ügyletet megelőzően létrehozott cége számára, amely a TV2 Zrt. igazgatóságában is helyet foglaló Rákosi Tamás IKO-cégcsoportjánál is fontos szerepet tölt be. Ráadásul a Mangusta székhelye pont ugyanott működik, amelyet Rákosi Tamás IKO-jának anyavállalata már használt korábban.
Az Atmediánál ezúttal senki nem vállalt nyilatkozatot
A magyar Atmedia PR-ügynökségén keresztül az elmúlt hetekben több alkalommal is kísérletet tettünk, hogy a cég adatai között felbukkant zálogjogról érdeklődjünk az Atmedia menedzsmentjénél vagy új tulajdonosánál, de szabadságolásokra és más okokra hivatkozva egyelőre nem kaptunk választ a kérdéseinkre. A témáról korábban szintén cikkező kreativ.hu pedig Rákosi Tamást kereste az ügyben, de nekik sem volt nagyobb szerencséjük, ők sem kaptak választ. Pedig a Kreatív ráadásul úgy tudja, hogy a Mangusta esetében eljáró Riesz Tamás ügyvéd Rákosi ügyvédje. Vagyis a reklámszaklap is Rákosit sejti az Atmedia mögött.
Rákosiról azt érdemes még tudni, hogy – amikor még Dirk Gerkens vezette az RTL Magyarországot – , a tulajdonában lévő IKO az RTL Klub legnagyobb műsorbeszállítója volt, de akkortájt, hogy Gerkens az Andy Vajna kormánybiztos által megvásárolt tévétársaságnál, a TV2-nél kötött ki 2016 elején, az IKO a TV2-nek lett nagy beszállítója, az RTL-es kapcsolat pedig lényegében megszakadt. Rákosi, aki egyébként a Rákó óvszermárkának is tulajdonosa, az elmúlt időszakban több internetes média körül is megjelent tulajdonosként. Tavaly például felvásárolta a Propeller.hu hírgyűjtő portált az IKO Digital nevű cége, amely mögött egyébként szintén ott van a Mangusta Investment S.A.
Szintén a TV2-vel és az IKO-val függ össze, hogy – mint arról elsőként beszámoltunk – a Story TV-hez a Rákosi Tamás féle IKO cégcsoport éléről érkezhet új igazgatósági tag, legalábbis erre utal egy belső hivatalos dokumentum. Minderre pont azután derült fény, hogy néhány nappal az ezt igazoló dokumentum kézhez vétele előtt arról írtunk, óriási harc kezdődött a Story TV-t működtető Digital Media and Communications Zrt. irányításáért a tévé tulajdonosai között.
(Kiemelt kép: Rákosi Tamás, a TV2 Zrt. igazgatósági tagja, az IKO csoport tulajdonosa, és az Atmedia magyarországi felvásárlásának vélelmezett hitelezője.)