540 éve szökhetett meg korábbi rendszeréből a távoli csillag

24.hu

2017. 03. 20. 20:37

Kutatók egy csoportja a Hubble űrtávcső segítségével kereste az Orion-ködben a különös égitest nyomait. Eredményeikről a The Astrophysical Journal Letters-ben számoltak be.

A Földtől 1 270 fényévre található Orion-köd nem más, mint egy rendkívül fényes gázfelhő kavalkádja. A Hubble űrtávcső azonban a Near Infrared Camera and Multi-Object Spectrometer (NICMOS) nevű rendszerének köszönhetően képes alaposabban is megvizsgálni a ködöt, felfedezve a benne rejtőzködő objektumokat.

A tudósok korábban már két, a Kleinmann-alsóköd nevű régióban található csillagot is megfigyeltek. Az eddigi eredmények alapján a szakértők úgy gondolják, az égitestek egy nagyobb rendszerből szakadtak ki. A Hubble most egy harmadik objektumot is azonosított, amely szintén ebből a rejtélyes csoportosulásból származhat.

Kevin Luhman, a Pennsylvaniai Állami Egyetem kutatója és a vizsgálat vezetője szerint a távcső új eredményei nagyon erős bizonyítékok arra, hogy az érintett három égitest egy nagyobb rendszerből szakadt ki.

Az újonnan azonosított szökevény nagyjából 210 000 kilométer per órával haladhat. A három objektum együtt egyike az általunk ismert szétesett többszörös csillagrendszereknek. Többszörös csillagrendszerről akkor beszélhetünk, amikor több csillag is együtt kering – a hozzánk legközelebb található ilyen csoportosulás az Alfa Centauri.

Az új objektumot úgy találták meg, hogy észrevették, miként változtatta helyzetét az elmúlt 17 év során a többi égitestekhez képest. A korábbi felvételek elemzése során Luhman rájött, hogy a csillag ugyanabból a rendszerből szakadhatott ki, mint a korábban is ismert két égitest.

Ezek az objektumok lehetnek a legfiatalabb eddig felfedezett kiszakadt csillagok – talán csak pár százezer éve alakultak ki. Olyan fiatalok, hogy még mindig megfigyelhetőek körülöttük a törmeléklemezek, melyekből később a csillagok körül keringő égitestek alakulhatnak majd ki.

A tudósok úgy vélik, a rendszerben korábban több objektum is lehetett, igaz, napjainkban már csupán hármat lehet felfedezni. A kutatók szerint az új csillag azonosítása segíthet megmagyarázni, honnan volt elég energiájuk az égitesteknek a szökéshez.

LONDON, ENGLAND - MARCH 22:  A member of the public is treated by emergency services near Westminster Bridge and the Houses of Parliament on March 22, 2017 in London, England. A police officer has been stabbed near to the British Parliament and the alleged assailant shot by armed police. Scotland Yard report they have been called to an incident on Westminster Bridge where several people have been injured by a car.  (Photo by Carl Court/Getty Images)