Ott találták meg az exobolygót, ahol semmi keresnivalója

Bár a HD 106906b elnevezése nem árulkodik arról, hogy egy igen figyelemreméltó és különleges exobolygóról van szó, mégis így van. Egy új elemzés ugyanis kimutatta, hogy az égitest jóval távolabb keletkezett a csillagától, mint amire a szakértők számítottak.

Az érintett exobolygó megközelítőleg 300 fényévre található a Földtől, és nagyjából 11-szer nyom többet, mint a Jupiter. A HD 106906b 650-szer van távolabb saját csillagától, mint a Föld a Naptól, éppen ez az objektum érdekessége.

Az Astrophysical Journal letters-ben megjelent tanulmány szerint az égitest a csillaghoz tartozó törmelékkorongon kívül születhetett, ami furcsa, hiszen a bolygók többsége épp ebben a régióban keletkezik.

A jelenlegi bolygóformálódási elméleteink nem számolnak egy törmelékkorongján túli bolygóval

állapította meg Smadar Naoz, az UCLA kutatója és az új tanulmány társszerzője.

Maga a rendszer, melyben az égitest található, igen fiatal, mindössze 13 millió éves. Annyira fiatal, hogy a középpontjában található csillag körül még mindig megtalálható az a hatalmas korong, melyben a kőzetbolygókat kialakító anyagok keringenek. Bár korábban is megfigyeltek már hasonlóan új rendszereket, azokban a bolygók mind a törmelékkorongon belül alakultak ki.

Naoz szerint a “bébicsillag” megfigyelésével ritka bepillantást nyerhettek a bolygóformálódás utolsó szakaszába.

A HD 106906b kialakulása ugyan valóban rejtélyes, de a törmelékkorongra gyakorolt hatását sikerült megérteni. A bolygó pályája rendkívül elliptikus, a gravitációja pedig megcsavarja a korongot. A szakértők egy számítógépes szimuláció segítségével kimutatták, hogy nincs is szükség egyéb égitestekre a korong struktúrájának megmagyarázásához.

Az új elemzés bebizonyította, hogy a külső bolygók a belső égitestekhez hasonlóan hatalmas hatással lehetnek a törmelékkorongok formájára. Emellett azt is sikerült kideríteni, hogy ezen bolygók pályája is komolyan befolyásolhatja a korong alakját.

Az utóbbi időkben a bolygók formálódása egyre érdekesebb kérdéssé válik. Eddig nagyjából 3 450 exobolygót azonosítottak, a számuk pedig hétről hétre növekszik. Minden egyes új égitest kicsit árnyalja az eddig kialakított képet. A HD 106906b a legújabb darabja a kirakósnak, igaz, még számtalan részletre lesz szükségünk a teljes kép megismeréséhez.