Frosty white water ice clouds and swirling orange dust storms above a vivid rusty landscape reveal Mars as a dynamic planet in this sharpest view ever obtained by an Earth-based telescope. The Earth-orbiting Hubble telescope snapped this picture on June 26, when Mars was approximately 43 million miles (68 million km) from Earth - its closest approach to our planet since 1988. Hubble can see details as small as 10 miles (16 km) across. Especially striking is the large amount of seasonal dust storm activity seen in this image. One large storm system is churning high above the northern polar cap [top of image], and a smaller dust storm cloud can be seen nearby. Another large duststorm is spilling out of the giant Hellas impact basin in the Southern Hemisphere [lower right]. Acknowledgements: J. Bell (Cornell U.), P. James (U. Toledo), M. Wolff (Space Science Institute), A. Lubenow (STScI), J. Neubert (MIT/Cornell)

Oxigénre bukkantak a Mars légkörében

Medvegy Gábor

hírszerkesztő. 2016. 05. 10. 19:39

Ez persze nem jelenti azt, hogy az oda látogató űrhajósok vidáman lélegezhetnek majd, de a bolygó atmoszférájának felső rétegeiben előfordul az oxigénatom.

Oxigénatomokat találtak a Mars légkörében – közölte a NASA. A részecskékre a bolygó atmoszférájának felső rétegeiben bukkantak.

A felfedezés korábban azért nem valósulhatott meg, mert a kutatók nem tudták pontosan mérni azt az infravörös hullámhosszt, amely az oxigén jelenlétéről árulkodik. A mérést egy repülőgépre szerelt teleszkóppal mérték, mellyel csaknem 14 ezer méteres magasságba repültek, ahol a Föld légköre már nem akadályozza a távoli infravörös hullámok észlelését.

A kutatók egyébként arra számítottak, hogy nagyobb mennyiségű oxigénre fognak bukkanni, de folytatják a megfigyeléseket, mert nem vetik el a feltételezést, hogy változó a részecskék előfordulása a bolygó atmoszférájában. (Science Alert, CNN)