A MÁV második alkalommal írt ki épülettakarítási tendert, ahol az ár, a sebesség és a színvonal alapján döntik el, ki nyer. A vonattakarítási versenyben azonban előre maximált árak mellett a tisztasági garancia a fő szempont. A nyertesek a MÁV évi négy-ötmilliárd forintos takarítási piacán osztozkodhatnak.
A MÁV-tender azonban itt sem zajlik döccenők nélkül. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb) ugyanis a személyszállító-kocsik takarítására július végén kiírt tender első jogorvoslati eljárása végén kétmillió forint bírságot szabott ki a MÁV-ra.
A testület úgy találta: a vasúttársaság korlátozta a pályázók jogosítványait – és ezzel megsértette a közbeszerzési törvény esélyegyenlőségre vonatkozó passzusait -, amikor előírta, hogy a takarítók az országos tenderben egyszerre csak két szolgáltatási területre adhatnak be ajánlatot.
A KDb döntésétől függetlenül a versenyben lévő takarítóknak nem lesz könnyű dolguk. Elsősorban azért, mert a MÁV előre maximálta a beadható legmagasabb árajánlatokat, miközben bejelentette: az előzetesen jelzettnél több munkát vár el.
A Népszabadság információi szerint a tavaly még 2,5 milliárd forintos kocsitakarítási piac az árak megkötésével alig 2,1 milliárd forintra zsugorodik. A vasút számára csaknem húszszázalékos költségmegtakarítással párhuzamosan viszont helyenként a korábbi munkamennyiség másfélszeresét várják majd el a vállalkozóktól. A társaságnál ugyanis úgy vélik: nem tartható fenn, hogy az utasok rosszul takarított, elhanyagolt vonatokon utazzanak.
Jászberényi Sándor: Az utolsó zsidó Kairóban
„Ma hárman élünk Kairóban. (...) Utánunk senki sem marad” – mondja Magda Haroun, az egyiptomi főváros legfiatalabb, hetvenkét esztendős zsidója. A nő édesapja az egyiptomi kommunista párt alapítója volt, ült börtönben, ő maga évtizedet dolgozott azon, hogy megőrizzék a zsidó hagyományokat az afrikai országban.