Az olasz hatóságok a lucignanói aranyfa hiányzó töredékeire bukkantak egy barlangban – írja a Heritage Daily. A méretes ereklyetartót részben a késő középkor híres siennai művésze, Gabriello D’Antonio készítette, a tárgy az itáliai aranyművesség egyik legkiemelkedőbb darabja.
A gyökerekből, törzsből és levélzetből álló fa Jézus Krisztus életének metaforája. A műkincs 2,7 méter magas, és két szakaszban, 1350 és 1471 között készült. A tárgy aranyozott réz, ezüst és zománc alapú, ágait korallal, kristályokkal és pergamenre festett miniatúrákkal díszítették.
Az aranyfa jelentős részét 1914-ben ellopták, majd darabokra törték, feltételezhetően azzal a céllal, hogy eladják a feketepiacon. A lopás után csupán az ágak és az alap egy része maradt meg.
1927 és 1929 között az ereklyetartó több töredékét is lefoglalták, majd a hiányzó darabok rekonstruálásával 1933-ban helyreállították a műkincset. Számos fontos, eredeti elem ugyanakkor azóta nem került elő.
A Karabélyosok Művészeti Egységét a közelmúltban értesítették egy, Toszkána középső részén, Arezzo térségében fekvő barlangról.
Előkerült továbbá az egyik pergamen a rajta lévő próféta portréjával, egy csiszolt hegyikristály, amelyet a portré kinagyításához használtak, valamint 16 ezüstfóliás szent alakja, ezek a talapzatot díszítették.
A felfedezést követően az aranyfát szakaszosan fogják szétszedni, biztosítva, hogy az ereklyetartó elsődleges része az új restaurálási folyamat során végig a nyilvánosság számára megtekinthető maradjon. „Remélem, hogy az aranyfa még meg nem talált részeit minél hamarabb sikerül visszaszerezni, hogy a művet végre teljes egészében visszaadhassuk a közösségnek” – mondta Dr. Andrea Di Pasquale, az olasz Kulturális Minisztérium oktatási, kutatási és kulturális intézetekért felelős főigazgatója.