A Carbon Engineering vállalat 2015 óta üzemeltet egy kísérleti szén-dioxid-kivonó telepet Brit Columbiában. Az tesztüzemet a szakértők arra használják, hogy felmérjék, mennyire költséges az efféle technológia fenntartása. Az Amerikai Fizikai Társaság 2011-es becslése szerint a módszerrel egy tonna szén-dioxid semlegesítése nagyjából 600 dollárba kerül.
A Carbon Engineering új jelentése szerint azonban mára az érték jelentősen csökkent – írja a Nature.
A 2009-ben alapított cég azon kevés vállalatok közé tartozik, amely közvetlen légbefogással próbálja megtisztítani az atmoszférát az üvegházhatású gáztól. A szén-monoxid szűrésével emellett Svájcban és Izlandon kísérleteznek, ezekben az országokban a Climeworks tart fenn üzemeket. Utóbbi cég szerint technológiájuk 5-10 éven belül válhat kellően olcsóvá.
A Carbon Engineering telephelyén a levegőt olyan tornyokon fújják keresztül, amelyek kálium-hidroxid-oldatot tartalmaznak. Az anyag reakcióba lép a szén-dioxiddal, majd egy hosszabb feldolgozási folyamat végén kalcium-karbonát golyócskák jönnek létre. Ezeket felmelegítik, így szén-dioxid szabadul fel belőlük, amelyet aztán egy csővezetékkel a talajba vezetnek. A cég a gázt felhasználva szintetikus üzemanyagokat hozna létre, így csökkentve a szűrés költségeit.
David Keith, a Carbon Engineering vezető kutatója és a Harvard Egyetem munkatársa szerint
Klaus Lackner, az Arizonai Állami Egyetem szakértője hozzátette, a technológia egyre közelebb kerül ahhoz, hogy gazdaságilag is megvalósítható legyen.
Az eljárás költségét természetesen számos tényező befolyásolhatja, így a régió sajátosságai, az energiaárak, illetve az esetleges kormányzati támogatás.
Jelenleg az Európai Unióban olcsóbb az egy tonnányi szén-dioxidra kivett adó, mint amennyiből a Carbon Engineering eljárásával egy tonnányi gáz kiszűrhető. Azokon a területeken azonban, ahol a szén-dioxid átalakításával keresletképes üzemanyagot termelhetnek, a technológiára izgalmas jövő vár.
A Carbon Engineeringnél abban reménykednek, hogy létrehozhatnak olyan egy üzemet, ahol 2021-re napi 200 hordó üzemanyagot állíthatnak elő. Később egy olyan kereskedelmi telephelyet is felépítenének, ahol már napi 2000 hordót termelhetnek.
(Kiemelt kép: Thinkstock)