Az Európai Bizottság értesítette a kínai Shein webáruházat üzemeltető vállalkozást, hogy a vevőszáma meghaladta az EU-ban a február közepe óta kötelezően alkalmazandó, digitális piacok működését meghatározó Digital Services Act (DSA) határát, írja a hwsw.
A portál, amely tavaly augusztusban nyitotta meg kapuit az Európai Unióban, a legutóbbi adatszolgáltatás során arról számolt be, hogy vásárlóinak átlagos száma havonta meghaladja a 108 milliót, ezzel több mint megduplázva a 45 milliós határt.
Mik a változások?
Mivel a felhasználói szám eléri, sőt alaposan meg is haladja az uniós lakosság több mint 10 százalékát, ezért rendszerszintűnek minősülnek, és nemcsak a saját kockázataik ellenőrzésére vonatkozó konkrét kötelezettségek vonatkoznak rájuk, hanem egy új felügyeleti struktúra alá kerülnek. Ennek értelmében a kijelöléstől számított negyedik hónapot követően:
- kapcsolattartó pontot kell létrehozni a hatóságok és a felhasználók számára,
- szigorúbb kötelezettség vonatkozik rájuk a bűncselekmények bejelentésére vonatkozóan,
- felhasználóbarát szerződési feltételeket létrehozni,
- átlátható reklámozást kell biztosítani, az ajánlórendszerek vagy a tartalommoderálási döntések tekintetében.
Bár a DSA elsősorban a közösségi szolgáltatásokra vonatkozik, a jogszabály előírja a hamis árucikkekkel, illetve az azokat forgalmazó kereskedőkkel szembeni hatékonyabb és gyorsabb fellépést is.
A kínai e-kereskedők és piacterek közül eddig csak az Aliexpress-t sorolta az óriásplatformok közé az Európai Bizottság, a Sheint azonban rövidesen követheti a Temu is, melynek márciusban már több mint 75 millió uniós vásárlója volt. Bár a szabályozás kezelheti a kamu árucikkek terjedését, az már kérdéses, hogy fog-e tudni valamit kezdeni a platformok elképesztően alacsony áraival, ami globálisan nehéz helyzetbe hozta a kereskedőket.