2023-ban is tovább erősödött az áruházi forgalom az online vásárlásokkal szemben a MediaMarkt éves riportja szerint. Az üzletlánc adatelemzése szerint az online vásárlások súlya 18 százalék körül alakult az év végére, a bolti vásárlások növekedését pedig többek közt annak is tulajdonítják, hogy számos új üzlet nyílt az országban, ráadásul fontos városokban.
Magyar Norbert, a Media Markt Magyarország kereskedelmi igazgatója szerint megerősödött az omnichannel stratégia is, amit különösen karácsonykor preferáltak a vásárlók. Egy online kinézett terméket ugyanis a késői szállítástól való félelem miatt akár az értékesítési pontokon is át lehet venni, a kisebb termékek esetében pedig akár az év végén elindított 2 órás házhozszállítási opciót is igénybe lehetett venni.
Miből fogyott a legtöbb?
Termékkategóriák terén az idei év nagy vesztese a beépíthető konyhagép kategória, amely tavaly rekordokat döntögetett, idén viszont 30 százalékos forgalomcsökkenés következett be. 2023-ban a szokásosan jól teljesítő kategóriák mellett, mint amilyen a telekommunikáció, a tv, a számítástechnika, a konzolok és a kellékek, a kisgép kategória forgalma nagyot erősödött év végére.
A kisebb háztartási gépek – a konyhai kisgépek, a porszívók, a kávéfőzők, a szépségápolási termékek – forgalma 10 százalékos fejlődést produkált az előző évhez képest. Ezek közül is kiemelkednek az airfryerek, amelyek egész évben jól fogytak, de novemberre abszolút slágertermékké léptek elő.
A konzolok esetében közel másfélszeresére nőtt a forgalom 2023-ban. A kiemelkedő érdeklődés leginkább a PlayStation 5-nek volt köszönhető. Az elmúlt években fokozódó érdeklődés övezte az elektromos rollereket, és nem volt ez idén sem másképp: mind értékben, mind darabszámban 30 százalékkal többet értékesített az üzletlánc ezekből a közlekedési eszközökből.
Az okosotthon termékek – a biztonsági kamerák, a nyitásérzékelők, vagy fogyasztásmérők – forgalma ugyancsak megugrott, közel duplázódott a 2022-es naptári évhez képest. Évek óta slágertermék a fej- és fülhallgató kategória, amelyből többszázezer darabot ad el a műszaki áruház évente. Így történt idén is, ugyanakkor a forgalom ezúttal a tavalyival megegyező lett.
Hogy reagáltak az inflációra az árak?
A műszaki szektorra a jelentés szerint egy általános 15-20 százalékos áremelkedés volt jellemző tavaly óta, de igazán kiugró drágulás egy termékcsoporton sem volt megfigyelhető. Az OLED televíziók esetében egy bizonyos szintű árcsökkenés is történt, ahogy az iPhone 15 is a vártnál kedvezőbb áron érkezett. Ugyanakkor a műszaki szektorba ebben az évben gyűrűztek be leginkább az elmúlt évek nehézségei,
Megjelent a lefelé vásárlás, azaz sokan az olcsóbb kategóriájú termékek felé terelődtek, és jobban megtervezték költéseiket a fogyasztók. A legtöbb termékkategórián mindezek mellett növekedett a kosárérték. Az idén minden eddiginél népszerűbb OLED TV-k bruttó átlagára kerekítve 486 ezer forintról 511 ezer forintra nőtt. Játékkonzolok esetében az átlagár 180 ezer forintról 230 ezer forintra emelkedett, aminek elsődleges oka, hogy idén a PlayStation forgalom ugrott meg, aminek átlagára jóval magasabb.
A kávéfőző vásárlásoknál is növekedett a kosárérték, itt elsősorban az automata kávéfőzők voltak az árfelhajtók: a kotyogós kávéfőzőktől az automatákig 42 ezer forintról 46 ezer forintra emelkedett a készülékek átlagára. A konyhai háztartási kisgépek esetében ugyanez 17 ezerről 21 ezerre nőtt. Ebben az esetben a kategória üstököse, az airfryer vitte fel jelentősen az átlagárat. A forrólevegős sütők bruttó kosárértéke 2023-ban 58 ezer forint volt.