Tech

Itt az első videó egy fekete lyuk fejlődéséről

2019 áprilisában világszenzáció volt, hogy az Eseményhorizont Teleszkóp segítségével sikerült elkészíteni az első fotót egy fekete lyukról. Az M87 galaxis középpontjában lévő objektumról készített kép bejárta a világsajtót – az EHT csapata azonban már a következő nagy projekten gondolkozott, mostanra pedig sikerült elkészíteni egy videót arról, hogyan változott a fekete lyuk az elmúlt években.

A kutatócsoport korábbi méréseket is összevetett a 2017-essel, azzal, amiből végül a híres kép is megszületett: átvizsgálták mellette a 2009, 2011, 2012, és 2013-asokat is. A The Astrophysical Journal tudományos folyóiratban megjelent tanulmányból kiderül, hogy az adatok azt mutatják: a fekete lyuk imbolyog, mozog.

A kutatók szerint – annak ellenére, hogy részben feltevéseken és becsléseken alapul – a kép segíthet megállapítani, mennyire erős a fekete lyuk gravitációs vonzása, és ez hogyan szívja be az anyagot és a fényt maga körül. A szakértők észrevették, hogy a fekete lyuk egyik fele mindig fényesebb – ez jórészt a Doppler-jelenség számlájára írható, ami amiatt alakul ki, hogy a hullámforrás és a megfigyelő egymáshoz képest mozog. A megfigyelő felőli oldal relatív gyorsabban mozog, ezért tűnik mindig úgy, mintha több sugárzást bocsátana ki.

A szakértők a 2009-2013 között gyűjtött adatokhoz ugyanazt a matematikai szimulációt használták, mint amit a 2017-es fotónál is.