Samir Husni professzor, a Mississippi Egyetemen újságírást oktató, világszerte Mr. Magazine-ként emlegetett magazinszakértő, aki egyetlen pillanatot sem szalaszt el, hogy a világ legkülönfélébb sajtótermékeit gyűjtse és alaposan tanulmányozza, tegnap a Central Médiacsoport székházában tartott körülbelül két órás mesterkurzust szakmai érdeklődők, a Magyar Lapkiadók Egyesületének (MLE) tagjai és az MLE által korlátozott számban meghívott vendégek részvételével.
A Magazine Innovation Center vezetőjeként a professzor a Media Hungary konferencián megtartott előadását egészítette ki. „Print future in digital age” címet viselő előadása a nyomtatott sajtó jövőjéről szólt az új, digitális korszak viszonylatában. A mesterkurzus keretében Husni megosztotta a gondolatait arról, hogyan lehet a print jövőjét biztosítani a digitális korszakban az „olvasóké az elsőbbség” megközelítési módszerével, amelynek alapja a négy C betűs angol szó (Content, Creation, Curation, Credibility): a tartalom, az alkotás, a gondozás és a hitelesség.
Előadását azzal kezdte, hogy a magazinok világa mindig az izgalmas, szórakoztató meglepetésekről szól, hiszen a lapot kinyitva sokszor nem tudjuk, mi vár ránk. Ez sokkal izgalmasabb, szórakoztatóbb, mint amikor a Google-ben magunk keresgélünk különböző válaszokért bizonyos témák kapcsán. Mr. Magazine szerint többek között ezért is volt felesleges temetnie a huhogóknak a print médiát.
A professzor ugyanakkor egyáltalán nem a szemellenzős, megszállottan magazinimádók közül való, nagyon is elismeri a digitális világ előnyeit, és azt mondja,
Ráadásul a print média segíthet a digitális, a digitális média pedig segíthet a nyomtatott médiának, például azáltal, hogy a nyomtatott lapban elindított vitát online is folytatni lehet, vagy az olvasókról plusz információkat lehet szerezni, és ezáltal olyan témákat lehet feldolgozni, ami jobban megfelel az elvárásaiknak.
Mr. Magazine a 8 éves unokája történetét említette példaként: a Harry Pottert könyvben olvashatja, de iPaden különböző applikációk is kapcsolódnak a népszerű könyvhöz. Mr. Magazine párhuzamot vont a tévével és a rádióval is: mindkettőnek megvan a maga funkciója és helye az életben, miért kellene választani ezek között?
Mr. Magazine szerint ahogy a tévé sem ölte meg a rádiót, úgy a digitális sem öli meg az analóg világot. Ahogyan ma is sokan hordanak elegáns analóg karórákat, pedig ott vannak az okostelefonok és a digitális karórák is. Arról nem is beszélve, hogy az Apple Watchban együtt él a digitális és az analóg világ, hiszen a digitális kijelzőn egy analóg óra látható.
A digitális korban is nagy igény van a különböző szakosodott magazinokra. Van magazinja a tűzoltóautók kedvelőinek, létezik kiadvány várandósoknak, homoszexuálisoknak, a lovas világ szerelmeseinek, és még hosszan lehetne sorolni a példákat, amiket Mr. Magazine említett, illetve sikeres példaként be is mutatott.
A professzor arról is beszélt, hogy a kiadóknak az új világban minden korábbinál jobban oda kell figyelnie a közönségükre, és hogy az eltérő platformokon más-más típusú tartalmakkal kell jelentkezniük, mivel ezek közönsége sokszor más-más igénnyel bír.
Mr. Magazine szót ejtett a digitális világban egyre erőteljesebben jelenlévő reklámblokkolás jelenségéről is. Felidézte a Juniper tavalyi piaci elemzését, ami alapján 2015 augusztusában már 198 millió aktív adblocker felhasználó volt, ami 40 százalékos növekedés 2014-hez képest. Hozzátette, a reklámblokkolók várhatóan 27 milliárd dollár árbevétel-kiesést jelentenek 2020-ra a tartalomipar számára, ami a teljes piac 10 százalékát elviheti. Ez jelentősen megnöveli majd a médiavállalatok „költségeit”, komoly kihívás elé állítva a tartalom-előállítókat, akiknek azzal is szembesülnie kell, hogy a digitális térben túlságosan hozzászoktak a felhasználók az ingyenesség látszatához, ezért például az internetezők több mint 58 százaléka egyáltalán nem hajlandó fizetni digitális magazinokért, míg 25,67% volt hajlandó legalább 1 és 30 dollár közötti összeget elkölteni. Ehhez képest a nyomtatott sajtót az emberek még mindig viszonylag nagy példányszámban vásárolják, ha azok ki tudnak alakítani valamiféle függőséget – mondta az előadó, aki szerint
A lapkiadóknak emellett nem szabad teljesen függetlenítenie magukat a platformok sajátosságaitól sem.
Mr. Magazine azt is mondta, hogy a lapkiadók és a hirdetők számára van még egy komoly versenytárs, ez pedig az idő és a figyelem. Ha 8 másodperc alatt nem sikerül megragadni az emberek figyelmét, akkor minden hiába. Ennek érdekében a médiavállalatoknak innovatív és kreatív szakemberekre, illetve „élménycsinálókra” van szüksége, akik tudják, hogyan lehet izgalmas dolgokkal az emberek figyelmét megragadni. De a legfontosabb mégis az, hogy az első, a második és a harmadik legfontosabb szempont is az olvasóközönség igénye legyen.
Végezetül Mr. Magazine azt is elmondta, hogy még mindig rengeteg új magazin jelenik meg, 2015-ben például 577 darab, 2014-ben 599, 2013-ban pedig 631 új lap jelent meg. 1985 és 2015 között összesen egyébként 23 318 új magazin indult. A magazinszakértő felvillantott egy ábrát arról is, hogy a magazinok átlagos oldalszáma globálisan 100 felett van, miközben a hirdetési oldalak száma 10 körül jár.
(A 24.hu a cikkben említett előadás helyszínét biztosító Central Médiacsoport érdekeltségébe tartozó Central Digitális Média Kft. tulajdonában van.)