Az ókorban egyáltalán nem volt kérdés, hogy Jézus valós személy volt-e, „történetiségét” csak jóval később kezdték vitatni, ma pedig bizonyos körökben még mindig vissza-visszatérő kérdés. Ami a tudományos részt illeti: épp annyira volt az, amennyire bármely más ókori személy, akiről csak írásos emlékeink vannak. És ugye a többség ilyen…
Nagypál Szabolcsot, római katolikus teológust, az ELTE ÁJK egyetemi adjunktusát kérdeztük a Karácsony történeti hátteréről.
Március és december 25.
Jézus életéről nincs tárgyi bizonyítékunk, de az írott források megerősítik létezését. Nemcsak keresztény szerzőkre gondolunk, sőt, a kívülállók beszámolóit bizonyos szempontból némelyek még hitelesebbnek is tekintik.
A Szentírás nem adja meg születésnapját, de fogamzásának idejét már Szent Iréneusz is március 25-ben határozta meg a II. században. A keresztények ugyanis nem a világrajövetelt, hanem a fogantatást tekintik az élet kezdetének. Innét kilenc hónap Karácsony napja, és a márciusi Angyali üdvözlet ma is jeles ünnep: Urunk születésének hírül adása.
Nyilván ennek is jelképes tartalma van. A zsidó hagyományban a tavaszi napéjegyenlőség a világ teremtésének napja, a Megváltó fogantatását tehát értelmezhetjük második vagy újjáteremtésnek is.
A Biblia is segít
E ponton szokták megemlíteni, hogy az Egyház e napválasztással a napfordulóhoz kapcsolódó, nagyon népszerű római ünnepek kereszténnyé tételére is törekedett. Nagypál Szabolcs szerint azonban ez korántsem egyértelmű, sőt még meg is fordíthatjuk – a legyőzhetetlen Nap III. század végi ünnepe épp a kibontakozó keresztény ünnep ellenhatásaként is keletkezhetett. Mindenesetre itt is tetten érhető a jelképiség: Jézus az igazságosság Napja, aki fényt hozott az emberiség számára.
Jézus születésének meghatározásában a Szentírás is segítségünkre van. A zsidó pap, Zakariás, és felesége, Erzsébet minden vágya egy gyermek volt. Amikor a férfi épp templomi szolgálatot látott el, egy angyal közölte vele az örömhírt: Erzsébet fiat szül neki, akit Jánosnak kell majd elneveznie. Ő lett Keresztelő Szent János.
Erzsébet terhességének hatodik hónapjában pedig Gábriel arkangyalt küldte Máriához az Úr: “Méhedben fogansz és fiat szülsz. Jézusnak fogod hívni.” (Lk 1,31–32)
Minderre a teológus megjegyzi, hogy más vallástörténészek és teológusok szerint Zakariás templomi szolgálatának ideje valószínűleg inkább az engesztelés napjára esett. Ez talán a zsidóság legnagyobb ünnepe, szeptember végén. Ha innét számítjuk a hat meg kilenc hónapot, december jön ki…
Számolgatás ide vagy oda, a lényeg, hogy december 25. a kereszténység egyik legnagyobb ünnepe, amit hossza is jelez, Húsvét mellett ez az egyetlen kétnapos ünnepünk. A hívők számára Jézus létezésének legerősebb bizonyítéka kétezer éves töretlen hatástörténete, és a világon ma élő több mint másfél milliárd keresztény ember.