Kultúra

Vidnyánszky Attila: A színház veszélyes üzem, és százszázalékosan nehéz kizárni az ilyen eseteket

Szigetváry Zsolt / MTI
Szigetváry Zsolt / MTI
Először szólalt meg a baleset óta a Nemzeti Színház vezérigazgatója.

Vidnyánszky Attila megszólalt a Nemzeti Színházban történt baleset óta. Ahogy mi is megírtuk, a Rómeó és Júlia pénteki előadását amiatt kellett megszakítani, mert két színész, Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia több métert zuhant a díszletről és súlyos végtagsérülésekkel kellett őket kórházba szállítani. Az eset nyomán Vidnyánszky Attila hétfőn benyújtotta lemondását, de Csák János ezt nem fogadta el a vizsgálat lezárultáig. Az igazgató most a Magyar Nemzetnek megerősítette, hogy a belső vizsgálat már elindult, és igyekeztek a vizsgálóbizottságot úgy összeállítani, hogy mindenféle területről legyenek benne szakemberek, elsősorban a színházi műszakok képviselői.

A héten felrakjuk a díszletet, már csak azért is, mivel egy rendőrségi vizsgálat is elkezdődött, aminek én személy szerint nagyon örülök

mondja az interjúban Vidnyánszky, hozzátéve, hogy mihamarabb szeretne pontot tenni az ügy végére, de sürgetni nem akarja a dolgokat.

A sérült színészek állapotáról annyit árul el, hogy a körülményekhez képest jól vannak, és tudomása szerint a héten hazaengedik őket a kórházból, így otthon folytatódhat a felépülésük. Szerinte a testi gyógyulásukon túl nem lesz egyszerű a lelki felépülésük sem egy ilyen trauma után. „Több pszichológussal is felvettük a kapcsolatot annak érdekében, hogy a baleset két áldozata érezze szeretetünket és aggódásunkat, de igény esetén szakemberekkel is elindulhassanak a gyógyulás útján.”

Vidnyánszky hangsúlyozza azt is, hogy a pénteki előadáson félresikerült mozdulatsort ezek a színészek már százszor megcsinálták. Ezzel együtt elismeri minimalizálni kell a kockázatot, ezért átnézuik az egész repertoárukat átnézzük.

Szerinte viszont bizonyos dolgok kivédhetetlenek:

egy olyan süllyedő-emelő rendszerben, ahol ötméteres szintkülönbség is van, mint amit a mi színpadtechnikánk is tud, ahol majd hetven önálló süllyedő elem van, ott mindegyikre korlátot tenni nem lehet. A színház veszélyes üzem, és százszázalékosan nehéz kizárni az ilyen eseteket. És fájó dolog, hogy ilyenkor csak a színészekről beszélnek, hiszen halálesetek is előfordulnak: például a műszakosok között, róluk is beszélni kellene. Ilyen a színház, a cirkusz, az ember kockázatot vállal, és többek között ezért is szereti a közönség: ott vagyok azzal az artistával odafönn, és én repülök vele, vele azonosulok. És kell a kockázatérzet a katarzishoz. Viszont minimalizálni kell a veszélyforrásokat.

A kérdésre, miszerint a Rómeó és Júlia előadás díszletéről többen jelezték korábban, hogy kockázatosnak tartják, azt állítja, hogy ezek az információk hozzá nem jutottak el. Úgy érzi, sokan kihasználják most ezt a helyzetet, és szerinte nemtelen támadást indítottak a színház és a személye ellen.

Azt gondolom, hogy a szokásos viszálykodásnak most nincs itt az ideje.

Az elmúlt napok egyik sajátos fejleménye, hogy több mint tucatnyi kulturális intézményvezető kérte Csák Jánost és magát Vidnyánszkyt, hogy ő maradjon főigazgatóként a színház élén. Az interjúban Vidnyánszky a támogatást meghatónak nevezi, szerinte „szívmelengető, hogy ennyien szurkolnak a színháznak és nekem Budapestről, a külhoni területekről, vidékről és külföldről egyaránt, és jelzik azt, mennyire fontosak vagyunk.”

A magyar színházi élet legnagyobb befolyású alakjává váló Vidnyánszky Attiláról írt portrénkat itt olvashatják:

Kapcsolódó
Bár igazgató sem akart lenni, akár lemondása után is a színházi élet ura maradhat Vidnyánszky Attila
Portrénkban bemutatjuk, hogyan épített nemzetközi hírű társulatot a semmiből Beregszászon, majd jutott el a magyar színházi élet csúcsára – miközben az egyre durvuló kultúrharcból is alaposan kivette a részét.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik