Kultúra

Maradjon rom vagy épüljön újjá? 150 éves a magyar műemlékvédelem

Tóth Lajos / Fortepan
Tóth Lajos / Fortepan
Ma leginkább politikai kérdés, hogy szép lehet-e egy rom, visszaépítsünk-e egy házat, amiből semmi nem maradt meg, vagy visszaalakítsunk-e épületeket korábbi formájukra (és ha igen, akkor mégis melyikre). Ám ezek a kérdések egyáltalán nem újak, a válaszok pedig koronként mások és mások voltak. A hivatalos magyar műemlékvédelem idén ünnepli születésének 150. évfordulóját, ebből az alkalomból egy gazdag kiállítás is nyílt a Pesti Vigadóban. Mi pedig összeválogattunk néhány izgalmas képet és történetet a műemlékvédelem múltjából.

Hogy mióta érezzük értéknek a letűnt korok építészetét? Jó kérdés.

Egyrészt mondhatjuk, hogy a 19. század előtt nem tartották sokra azt, ami régi. Ahogy a zenében is évezredeken keresztül az épp aktuális divat érdekelt mindenkit, úgy az idejétmúlt építészeti stílusokat sem becsülték sokra. Gondolkodás nélkül frissítették házaik megjelenését azok, akik megtehették – nem véletlen, hogy gyakran a szegényebb vidékeken maradtak meg a legszebb középkori emlékeink.

Miklós Lajos / Fortepan A zsámbéki törökkút 1942-ben.
Hunyady József / Fortepan A Herkules-kút a visegrádi Királyi Palotában 1967-ben.

Másrészt azt is mondhatjuk: mégis jóval többre becsülték a régi házakat eleink, mint mi. Manapság gondolkodás nélkül bontunk le egy negyven-ötven éves épületet, hogy újat emeljünk a helyére. Évszázadokkal ezelőtt még a leggazdagabbak is csak kivételes esetekben tették ezt. Ma úgy mondanánk: sokkal fenntarthatóbban gondolkodtak. Kismartonban az Esterházyak például középkori várukat alakíttatták barokk kastéllyá az 1600-as évek második felében, mikor a védelemre már nem volt szükségük. A várfalak ma is megvannak az épületben. Az 1800-as évek elején, mikor a barokk kiment a divatból, klasszicista stílusban terveztették újra az egészet. A történet érdekessége amúgy, hogy a munkák közben elfogyott a pénz, így a kastély egyik fele ma is barokk, a másik meg klasszicista.

Klösz György /Budapest Főváros Levéltára / Fortepan A kismartoni Esterházy-kastély 1895–1899 között.
Klösz György /Budapest Főváros Levéltára / Fortepan A kismartoni Esterházy-kastély hátulnézete 1895–1899 között.

Ez a folyamatos bővítés, alakítás nálunk szinte minden régi épület sajátja. Legtöbb középkori eredetű templomunknak van egy Árpád-kori magja, ami kapott egy gótikus bővítést, aztán a törökdúlás után vagy rom maradt vagy jött egy barokk újjáépítés, amit esetleg egy historizáló ráncfelvarrás követett. Az ilyen épülettörténetek azután – akár romokról, akár más stílusokban újjáépített házakról van szó – komoly fejtörés elé állította a műemlékvédőket az elmúlt százötven évben.

Vargha Zsuzsa / Fortepan A soproni Szent Mihály-templom 1922-ben.
Holl Béla / Piarista Levéltár / Fortepan A jánoshidai Keresztelő Szent János születése templom 1971-ben. Oldalában a premontrei templom maradványai a román kori déli kápolna kapujának megtalálásakor.

A műemlékvédelem születése

Kivételes alkalmak már évszázadokkal ezelőtt is voltak, amikor valakinek fontos volt a múlt értékeinek megmentése. A felsőörsi katolikus templom az egyik legszebb középkori műemlékünk, ami elkerülte a barokk helyreállítást az 1730-as években. A helyi prépost, Padányi Bíró Márton nem csak ragaszkodott hozzá, hogy a régi formában állítsák helyre a romos templomot, de állítólag házról házra járt embereivel a faluban, hogy a lakók által széthurcolt köveket begyűjtse és visszaépíthesse azokat eredeti helyükre. Ezzel a magyar műemlékvédők egyik legkorábbi előfutárának is tekinthető.

Laborcz György / Fortepan A Bűnbádó Magdolna-templom (volt prépostsági templom) a felsőörsi Dózsa téren az 1920-as évek végén.
Pétek Edit / Fortepan Domanovszky Endre festőművész a felvidéki Keselőkő várának romjait festi 1943-ban.

Még izgalmasabb az esztergomi Bakócz-kápolna története, mely az új Bazilika útjában állt, ám a tervező Packh János nem akarta veszni hagyni a reneszánsz szépséget. 1600 számozott darabra szedette szét a kápolnát, amit ismét összeillesztve beépítettek az új templomépületbe. Jelenleg 17 méterrel távolabb és 11 méterrel mélyebben van, mint eredetileg volt. E művelet már csak azért is tervezői bravúr volt, mert az átépítéskor a másik oldalára került a kápolna bejárata.

Urbán Tamás / Fortepan A Bakócz-kápolna carrarai márványoltára, Andrea Ferruci szobrászművész alkotása az Esztergomi Bazilikában 1972-ben.
Lencse Zoltán / Fortepan Az Esztergomi Bazilika főbejáratánál 1958-ban.

A valódi intézményes műemlékvédelem azonban csak 1872-ben, vagyis kereken 150 éve indult el, amikor megalakult a Magyarországi Műemlékek Ideiglenes Bizottsága.

Újjáépítés, újraépítés, újépítés

Ez a korszak egybeesik a neostílusok feléledésével, az 1800-as évek utolsó évtizedeiben és a századfordulón rengeteg „réginek látszó” épület született. Budapestnek máig ez a legerősebb, legegységesebb építészeti öröksége Ybl Miklós neoreneszánsz Operájától Steindl Imre neogótikus Országházáig. Ma már természetesen ezek is mind kiemelt műemlékek. Ezzel párhuzamosan éledt fel az igény, hogy a korábbi korok épületeinek is a korábbi korok stílusát kellene tükrözniük, azokat az időket, amikor megszülettek, vagy amikor igazán fénykorukat élték.

Bauer Sándor / Fortepan Az NDK kormányküldöttsége számára tartott Aszafjev: Páris lángjai díszelőadás a Magyar Állami Operaházban 1950. június 24-én.
Barbjerik Ferenc / Fortepan A Parlament a pesti alsó rakpartról nézve 1938-ban.
Mezey Ferenc / Fortepan A Kőfaragó és Épületszobrászipari Vállalat (ma Reneszánsz Kőfaragó Zrt.) dolgozói felújítják a diszítéseket a Parlament kupoláján 1958-ban.

Schulek Frigyes nem csak egyszerűen visszaállította gótikussá az „elbarokkosodott” Mátyás-templomot, de a stílusból fennmaradt példákat – és saját fantáziáját – használva, maga is kitalált középkori részleteket. Hogy mennyire szabadon szárnyalt a képzelete, arra szép példa, hogy volt olyan terve is, amin a templomnak két egyforma nagyságú tornya van. A köré emelt Halászbástya már teljesen önálló alkotása volt, követve a gótika szabályait. Városképi szempontból ugyanakkor ma már arra is épp olyan értékként tekintünk, mint a középkori templomra. Természetesen ez a történelmi miliőt idéző díszes körítés is műemlék – teljesen megérdemelten.

Bauer Sándor / Fortepan A Schulek lépcső a Halászbástyánál a budai várban 1959-ben.

Másutt a román kort tűzték ki célnak. Így született meg például a Jáki templom máig ismert alakja, szintén Schulek tervei nyomán. A barokk toronysisakokat historizálóra cserélte, a főhomlokzat fülkéibe pedig elhelyezte az itt-ott megmaradt szobortöredékeket, mintha csak egy kiállítás darabjai lennének.

Fortepan A jáki Apátsági templom kapuja 1956-ban.
Fortepan A Jáki kápolna kapuja a városligeti Vajdahunyad várában 1980-ban.

Érdekesség, hogy amikor 1896-ra felépült a Városligetben a magyar építészet ezer évét bemutató Történelmi Épületcsoport – közismert nevén a Vajdahunyad vára –, akkor Alpár Ignác a jáki templom nyomán tervezte meg a kápolna bejáratát. Az ideiglenesnek szánt épületegyüttes vakolt fából készült, de olyan népszerű volt, hogy a következő évtizedben maradandó anyagból építették újra az egészet. Az úgynevezett Jáki-kápolnába eredetileg könyvtár került volna, de végül 1915-ben közkívánatra felszentelték.

Schoch Frigyes / Fortepan A Vajdahunyad vára 1907-ben.

És igen, ma már természetesen ez a történelmi épületeket modellező, ideiglenesnek szánt „installáció” is műemlék.

A romot is építeni kell

A régi házak „még régebbivé építése” nem magyar sajátosság. Világszerte ismert középkori épületek nyerték el ebben az időben végleges formájukat. A gótikus kölni dóm tornyait 1880-ra fejezték be a legmodernebb technika – vasszerkezet alkalmazásával. A firenzei dóm főhomlokzata a 19. század végéig díszítetlen volt, az ikonikus geometrikus mintázata csak 1887-re készült el. A párizsi Notre Dame is számos díszítést kapott az 1800-as évek közepén, többek közt a látványos, hegyes huszártornyot (mely 2019-ben leégett és a tervek szerint természetesen helyreállítják majd a most folyó rekonstrukció során). És a példákat hosszan lehetne sorolni.

Lőrincze Judit / Fortepan A kölni dóm 1936-ban.
Pierre Varga / Fortepan A firenzei dóm 1963-ban.

Ezek után nem csoda, hogy a huszadik század embere szeretett volna tisztán látni: mi is az eredeti és mi nem az. Egyre jobban elterjedtek azok a helyreállítások, amelyek igyekeztek megkülönböztetni az eredetit az utólagosan hozzáépített részektől. A két iskola közt azóta is dúl a vita, hol az egyik, hol a másik kerekedik felül.

Bojár Sándor / Fortepan A szombathelyi Iseum 1965-ben, háttérben a Zsinagóga.
Szalay Zoltán / Fortepan Az aquincumi polgárváros romkertje 1968-ban. A Metró együttes fotózása: Sztevanovity Zorán, Sztevanovity Dusán, Brunner Győző, Schöck Ottó és Frenreisz Károly.

Mindenesetre a magyar történelem szomorú eseményei jó apropót adtak arra, hogy a műemléki helyreállításoknak számos irányzata megjelenjen például a budai Várban. A Mátyás-templomot vagy épp a Halászbástyát nem állították vissza eredeti formájában, ott a 19. századi formához nyúltak vissza – többé-kevésbé. A századeleji nagy ingatlanfejlesztéseket azonban már nem állították helyre (ezeknek most készítik el a másolatait épp). Ahol mégis, ott egyszerűsítettek rajtuk, mint a Pénzügyminisztériumnál. A legérdekesebben azonban a polgárváros házainak története alakult. Itt néhol a barokk vagy épp a középkori formát hozták vissza, máshol egyszerre több korszakot jelenítettek meg a homlokzatokon. Egyes foghíjassá vált utcasorokban, csak megidézték az eredeti beépítés tömegét, de kortárs házakat emeltek a telkekre.

Székely Tamás / Fortepan A Szent György tér a budai várban 1968-ban, háttérben a Budavári Palota (korábban Királyi Palota).
László Áron / Fortepan A budai váralagút 1974-ben, háttérben a Széchenyi Lánchíd sziluettje.

A heves harcok utáni helyreállítások során ráadásul előkerültek középkori romok is, amelyek nem csak azért érdekesek, mert tovább színesítik a Vár épített örökségét. A műemléki helyreállításoknak is egy egészen különleges szeletét jelentik. A romoknak is vannak divathullámai, egyszer jobban szeretik őket, máskor kevésbé. Volt idő, hogy a parkokba műromokat építettek – ezek kissé talán meglepő módon olykor ma már szintén védelem alatt állnak – sőt valódi kastélyokat „romosítottak vissza” a romantikus látvány kedvéért. Így született meg például a tatai vár festői formája az 1800-as évek elején.

Vojnich Pál / Fortepan Az Esterházy család angolkertje Tatán 1929-ben. A vértesszentkereszti bencés apátság maradványainak felhasználásával készült műromok.
Mohl József / Fortepan A hédervári Khuen-Héderváry kastély bejárata 1959-ben.

Arra sem gondolnak sokan, hogy a rom az nem magától rom. Bárhol is találkozunk velük – hacsak nem erdők mélyén porladó kőkupacokról van szó –, azok tudatos tervezői és örökségvédelmi munkák eredményei. Talán nem is sejtjük, hány vár és templomrom van, amelyet az elmúlt évszázadban kiegészítettek, helyrehoztak, láthatóvá tettek. Pont olyanok, mint a még álló és működő épületek: gondozni, ápolni, karbantartani és időnként helyreállítani kell őket, különben – akármennyire is ellentmondásos – elkezdenek romosodni.

Nagy Zita / Fortepan A cseszneki vár 1936-ban.
Tóth Lajos / Fortepan A hollókői várnál az 1960-as évek közepén.
Hunyady József / Fortepan A simontornyai vár 1965-ben.

Hogy milyen a jó műemlékvédelmi munka? Újraépítés? Romként konzerválás? Illúzióteremtés vagy őszinte bemutatás? Nincs rá tökéletes válasz. Az örökségvédelmi beavatkozásoknak épp úgy korszakai vannak, mint az építészetnek. Senki nem gondolja, hogy a barokk értékesebb, mint a klasszicista, vagy a gótikus többet ér a reneszánsznál. A ház értékét nem a stílusa adja meg. Ez épp így igaz a helyreállításokra is. Nincsenek jobb vagy rosszabb korszakok, helyreállítási irányzatok. Mindegyik irányzatban lehet kártékony vagy hasznos, fölösleges vagy értékteremtő egy beavatkozás. Egy romként megőrzött rom épp úgy lehet jó vagy rossz, mint egy eredeti formájában helyreállított épület.

Domonkos Endre / FŐMTERV / Fortepan A fővárosi Margit híd a szigeti lejáró közelében 1978-ban. A híd pillérén elhelyezett Heraklész alakját ábrázoló szobor, a francia Adolphe Martial Thabard szobrász alkotásának helyreállítása.

Írta: Zubreczki Dávid | Képszerkesztő: Virágvölgyi István

A Heti Fortepan blog a Capa Központ szakmai együttműködésével valósul meg. Az eredeti cikk ezen a linken található: https://hetifortepan.capacenter.hu/muemlekvedelem150

Ha van olyan családi fotója, amit felajánlana a Fortepan számára, akkor írjon a fortepan@gmail.com e-mail címre!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik