Kultúra filmkritika

A hihetetlen család 2-ben a nők az igazi szuperhősök

Kránicz Bence
Kránicz Bence

újságíró. 2018. 07. 05. 11:09

A hihetetlen család nemcsak az egyik legjobb Pixar-film, hanem a szuperhőstrend egyik elindítója is. A folytatás erősebben épít a női szereplőkre, ez pedig a legjobb döntés, amit az animációs stúdió a jelenlegi helyzetben hozhatott.

Nehéz időket él a Pixar, a világ egyik legnagyobb és legnagyobbra tartott animációs stúdiója. A cég társalapítója és vezetője, John Lasseter előbb „szabadságot vett ki”, majd júniusban bejelentették, hogy év végén elhagyja a Pixart tulajdonló Disney-t. Az ok: Lasseter azóta zaklatja, zaklatgatja szexuálisan a beosztottjait, amióta beosztottai vannak. Jó régóta.

Június végén a Pixar egyik volt animátora, Cassandra Smolcic írta meg, hogy Lasseter alkalmanként fogdosta a fiatalabb női munkatársakat, esetleg csak megjegyzést tett a ruhájukra. Egy ízben levél jött a fiatal női alkalmazottaknak a soros meeting előtt: őket most mégsem hívják az egyeztetésre, mert Lasseternek olyan napja van, hogy „nem bír magával” a női beosztottak előtt. Itt nem történt zaklatás, de ez Smolcic egyik legsúlyosabb története, mert azt mutatja, hogy Lasseter magatartása a rendszer része volt. Nem ő alkalmazkodott az egyenlő bánásmód kultúrájához, hanem a vállalat alkalmazkodott az ő szexista kultúrájához.

Pont úgy alakult, hogy most mutatják be a Pixar legújabb filmjét is, A hihetetlen család 2-t. A Pixar-folytatások az utóbbi években a Toy Story 3 kivételével jóval gyengébbre sikerültek, mint az alapfilmek vagy általában a Pixar-munkák: mind a Szörny Egyetem, mind a Verdák 2-3 jelentéktelen filmek, és az ezeknél jobban sikerült Szenilla nyomában sem igen férne be a Pixar top 10-be. A hihetetlen család folytatásától viszont többet vártam, mert az első rész 2004-ben különleges produkciónak számított. Az volt a cég első nagyjátékfilmje, amelyben emberek voltak a főszereplők, ezzel pedig valóban közelebb kerültünk a hétköznapok bemutatásához, annak ellenére, hogy hőseink szuperhősök voltak. Másrészt az addig házon belül megoldott és megosztott írói és rendezői feladatokat rábízták egy külsősre, Brad Birdre, a remek Szuper haver című rajzfilm alkotójára. Birdnek sikerült megfelelnie a Pixar és a közönség elvárásainak, miközben megőrizte saját hangját, és becsempészte a filmbe az ötvenes évek ponyvakultúrája iránt érzett nosztalgiáját. A hihetetlen család így a stúdió addigi leginkább szerzőinek nevezhető filmjévé vált Lasseter Toy Storyja mellett.

 

De Birdnek ezúttal nemcsak a Pixarral szemben támasztott magas elvárásoknak kellett megfelelnie, hanem Lasseter árnyékával is meg kellett küzdenie. A hihetetlen család 2 forgatókönyvét nyilván már azelőtt fejleszteni kezdték, hogy a stúdióalapítót is elsodorta volna a metoo-botrány, de a mából nézve jó döntésnek – az egyetlen jó döntésnek – tűnik, hogy a történetben az Irdatlan család női tagjának, Nyúlánykának jut a legfontosabb szerep. Nyúlányka lesz a reklámarca annak a kampánynak, amelyet egy hatalmas telekomcég alapítói indítanak a szuperhősködés legalizálása érdekében. Miközben Nyúlányka a nagyvárosban bekamerázva hősködik – és persze összeakad a Démonitor nevű főellenséggel –, férje, Mr. Irdatlan otthon marad a gyerekekkel, akik közül a legkisebbnek éppen most jelentkeznek változatos természetfeletti képességei.

A hihetetlen család 2 úgy erősíti meg a család szentségébe vetett hitet, hogy nem a legkonzervatívabb családmodellt képviseli. Mr. Irdatlan először az életében ráébred, hogy a gyereknevelés legalább annyira kemény meló, mint az Aknakukac nevű földalatti bűnöző lekapcsolása. A férfi eleve sebzett vadként nyalogatná a sebeit, mert nem ő, hanem a felesége került reflektorfénybe, ám ehelyett segítenie kell megírni a fiának a matekleckét, ki kell békítenie a meghiúsult randija miatt toporzékoló kamaszlányát, és meg kell akadályoznia, hogy kisbabája felrobbantsa a házukat. Ám vesztésre áll a csatában, büszkesége romokban hever, szuperhősként és apaként is csődtömegnek érzi magát – a film depressziót keltő percei ezek, amelyeket bizonyára minden apa gombóccal a torkában néz majd a közönségből.

 

Nyúlányka eközben egy olyan mestertervet leplez le lépésről lépésre, amelynek kidolgozásával Bird némi médiakritikát is pedzegethet a filmben. Démonitor a képernyőkön keresztül hipnotizálja az embereket, és Nyúlányka azért jön kapóra a tervéhez, mert a tömeg eleve megbabonázva figyeli a szuperhősök mutatványait. A főgonosz filozófiája szerint az emberek azért csodálják a fokozottan aktív, akcióról akcióra ugráló hősöket, hogy ők maguk nyugodtan passzívak maradhassanak, ezzel öntudatlanul is előkészítve a terepet Démonitornak. Ráadásul a hipnózis egyik eszköze egy szemüveg, amely kísértetiesen hasonlít a mozis 3D-szemüvegekre – aki 3D-ben nézi a filmet és fogékony az iróniára, mosolyoghat majd saját magán.

A szuperhősöket kizsákmányoló, képernyőkön keresztül kommunikáló Démonitor nyilvánvalóan azokat a médiatársaságokat is jelképezi, amelyek hasznot húznak napjaink szuperhősdömpingjéből. A hihetetlen család 2004-ben nemcsak a szuperhőstrend egyik első kulcsfilmje volt, hanem máig az egyik legjobb szuperhősfilmnek is számít. Valójában úgy érzem, hiába készült egyre több hasonló műfajú film 2010 után, egyik sem olyan jó, mint a kétezres évek legnagyszerűbb szuperhősfilmjei, A hihetetlen családon kívül A sebezhetetlen, az X-Men 2 és A sötét lovag. Brad Bird szerénytelenül, de jogosan ugyanezt gondolhatja, A hihetetlen család 2-vel pedig újra megmutatta, hogy könnyedén állva hagyja a Marvel-középszert, a DC-moslékról nem is beszélve. Az, hogy emellett a feminizmus legújabb hullámát is meglovagolja, a rendező érzékenységét dicséri.

A korábbi Pixar-filmekhez hasonlóan A hihetetlen család 2 előtt is vetítenek egy rövidfilmet. A kínai kultúrából táplálkozó, de természetesen egyetemes érvényű Baóban egy idősödő nőnek kell felnevelnie egy pici húsos batyut, ám ahogy a csemete növekszik, anyja egyre kevésbé akarja elengedni őt. A Bao a szülői túlféltés és a gyerekhez való fojtogató ragaszkodás szívszorító allegóriája, már azelőtt meghatódtam, hogy elkezdődött volna a nagyfilm.

A hihetetlen család 2 (Incredibles 2), 2018, 118 perc, 8/10

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Demonstrators hold flags of Europe and of Romania as they protest in the front of the Romanian Parliament in Bucharest March 6, 2018.
Hundreds of demonstrators from around the country staged a rally following a nation wide mobilisation on social media to protest against the corruption and against PSD, the ruling Social Democrat Party. Romania's justice minister launched a procedure to sack the popular and internationally respected head of the anti-corruption investigation body. As chief prosecutor in the DNA anti-corruption body, Laura Codruta Kovesi has helped bring a raft of corrupt officials to justice in recent years in one of the EU's most graft-ridden countries. / AFP PHOTO / Daniel MIHAILESCU
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.