Hogy a cégek, civil szervezetek, egyházak egyre szorgosabban jelen vannak a közösségi oldalakon, az évek óta nem hírértékű, viszont talán kevesen gondolnák, hogy a Facebook, a Twitter és társaik a mexikói drogkartellek számára is alapvető csatornák.
Erre egy kanadai kutatókból álló alapítvány, a SecDev Foundation jóvoltából derült fény, akik a latin-amerikai és a társadalom viszonyát kutatták, és feltárták a bűnszervezetek online jelenlétét is – írja a Vice.
A drogbárók – akár egy médiacég profi PR-csapata – rendszeresen beszámolnak a „tevékenységükről”, ami egyébként nem kizárólag a szállítmányok irányításában és a konkurens szervezetekkel valamint polgári áldozatokkal való leszámolásban és kegyetlenkedésben merül ki: az egyik kartell által feltöltött videóban például az látható, ahogy segítenek az Ingrid hurrikán károsultjainak.
És ha már a videóknál tartunk: a csoportosulások a YouTube-on is aktívak; a La Tuta néven elhíresült drogbáró beszédét például közel egymillióan nézték meg a megosztón.
Az átlag Facebook-használókhoz hasonlóan a kartellek tagjai is szeretnek fotókon pózolni, csak éppen ők nem cuki macskájuk vagy párjuk, hanem gépfegyverekkel felszerelt kollégáik társaságában teszik ezt.
Hogy mennyire leplezetlenül űzik az e-promóciót, az talán abból látszik a legjobban, hogy az egyik kartell sokáig „kisvállalkozás” formájában volt jelen a Facebookon, és közel tízezer like-ot gyűjtött be, mielőtt az oldalt bezárták.