Közélet

Templomi szín- és anyagkavalkád a Balaton körül

Fodor András örökösei / Fortepan
Fodor András örökösei / Fortepan
Eszünkbe jut-e a boglári strandra terelgetve a gyerekeket, kezünkben a felfújt úszójátékokkal, hogy a magyar vidék első Bauhaus stílusú temploma mellett haladunk el, amely egy poros dunántúli kisfaluba a világ legmenőbb építészetét hozta el? Hát, amikor egy menő badacsonyi pincészet borait körbekörbézzük a pohárral, hogy „megillatoljuk”, vagy valami egészen vacak lőrét iszunk egy parti pavilonsor talponállójában, akkor feldereng-e, hogy mitől is védték a szőlőt a Szent Donát-kápolnák? Hát hekket csipegetve felidézzük-e a bajba került balatoni halászok különös fogadalmát? A tó környékének rengeteg arca van. Az egyik legizgalmasabbat a templomai, zsinagógái mutatják meg nekünk. Zubreczki Dávidnak, a most megjelent Templomséták a Balaton körül című könyv szerzőjének az írása.

A turizmus fellendülése egyetlen más vidéket sem változtatott meg annyira, mint a Balatonét. A tóparti települések valamikor épp olyanok voltak, mint az ország más részein: nem túl gazdag, nem túl nagy falvak. A középkorban még sűrűbben pettyezték kistelepülések a tájat, mint ma, de sok közülük a török időkben elnéptelenedett. Épp a templomromok emlékeztetnek bennünket arra, hogy volt valamikor egy Kövesd nevű falu Aszófőnél vagy egy Avas nevezetű Szigliget mellett. Sőt, emlékei ezek a romok annak is, hogy már jóval a honfoglalás előtt lakták e vidéket: Zalaváron például a frankok is bazilikát emeltek, melynek a maradványai mind a mai napig megvannak.

Inkey Tibor / Fortepan és Hunyady József / Fortepan Balra az avasi román kori templom maradványa Szigligeten 1955-ben. Jobbra a zalavári Szent Adorján-bazilika romjai 1967-ben, a képen jobbra dr. Sági Károly régész, történész. #106926 Fotó: Fortepan / Hunyady József
Belházy Miklós / Fortepan A kövesdi templomrom Aszófőn 1964-ben.

Érdekes, hogy még a huszadik század első felében is bontottak el középkori maradványokat, mert egyszerűen útban voltak (Balatonfűzfő új temploma részben a régi mámai helyére épült), de a Fortepan képein felbukkanó romok némelyike rosszabb állapotban volt a fotó készítése idején, mint ma. Az ecséri templom homlokzata például az összedőlés határán áll egy 1940-es fotón, amit azóta szerencsére megerősítettek.

Góg Emese / Fortepan Az ecséri templomrom Révfülöpön 1940-ben.
Jurányi Attila / Fortepan A csopaki harangtorony 1918-ban.

Mielőtt megérkeztek volna a nyaralók tömegei, a balatoni településeken élők jelentős része halászatból élt. Ennek is őrzik emlékét a szakrális épületek. A hagyomány szerint a 13. században viharba került halászok fogadták meg, hogyha élve szárazra kerülnek, kőtemplomot állítanak. Ígéretüket megtartották, így épült a meredek part tetejére az a fogadalmi kápolna, amelynek a helyén ma a balatonszepezdi Szent István-templom áll. Így történt-e vagy sem, nem tudni, de az biztos, hogy a barokk korban épült tornya évszázadokkal később is fontos tájékozódási pont volt a tavon hajózóknak.

Tóth Lajos / Fortepan A balatonszepezdi Szent István király-templom 1970-ben.
Rados Tamás OSB / Fortepan Valahol a Balatonnál az 1930-as évek közepén.

Ennél is híresebb halászkápolna áll a vonyarcvashegyi Szent Mihály-dombon. 1739-ben negyven, úszó jégtáblán rekedt halász ért itt partot hosszú hányódás után. Hálából csodálatos megmenekülésükért oltárképet állíttattak. Sokáig azt hitték, a kápolnát is ekkor emelték. Ám, mint a falkutatások során kiderült, a ház jóval idősebb: a feltárt falfestések szerint 1622-ben épült. Az 1960-as években ezt még nem tudták, így már a bontási engedély is megvolt a rossz állapotba került épületre. Csak Dragonits Tamás építész közbenjárására sikerült megmenteni a kápolnát, mely ma a Balaton egyik legnépszerűbb esküvői helyszíne.

Németh Tamás / Fortepan A vonyarcvashegyi Szent Mihály-kápolna 1957-ben.
Boda Balázs / Fortepan A paloznaki katolikus templom 1943-ban.

Persze nem csak a halászok állíttattak kápolnákat a Balaton körül. A szántóföldi művelésre kevésbé alkalmas Balaton-felvidéken sokaknak az állattartás, a gyümölcstermesztés, na és persze a szőlészet-borászat jelentett megélhetést. A hegyoldalakban álló kápolnákat legtöbbször a jó termés reményében emelték – s olykor a jó termésből is: nem egy közülük úgynevezett mustadományokból épült. A szőlősgazdák ilyenkor megegyeztek, hogy minden hektoliter után egy–két liter árát félreteszik a nemes célra.

Faragó György / Fortepan A Szent Antal-kápolna az Orgona utcában Badacsonyörsön 1980-ban.

A hegyoldalba állított kápolnák célja nemcsak az volt, hogy a névadó szent – például a viharkártól óvó Szent Donát – megvédje a termést. A szőlőkben élő gazdák és családjaik olykor már annyira elszakadtak a falu életétől, hogy csak a misékre jártak le. Miután megépült a saját kápolnájuk – például Györök felett a Bece-hegyen – már erre sem volt szükségük.

Kotnyek Antal / Fortepan A becehegyi Szentháromság-kápolna Balatongyörökön 1960-ban.

A Balaton körüli falvaknak azonban nem mindegyike volt katolikus. Szép számmal akadt közöttük református és evangélikus is, némelyikben több felekezet élt egymás mellett. A zsidóság például leginkább a kereskedelmileg fontos központokban épített zsinagógát. Ezek többségét ma már hiába keresnénk. Az egyetlen, ma is működő, régi zsinagóga Keszthelyen található. Többüket jelentősen átépítették és új funkciót kaptak: a tapolcaiból például egy művelődési ház díszterme lett, a balatonbogláriból munkaügyi központ. Kővágóörs zsinagógája ma is romosan várja a szebb napokat.

Gazda Anikó / Fortepan és Album051 / Fortepan Balra az egykori kővágóörsi zsinagóga a Dózsa György utcában 1983-ban (ekkor a Révfülöpi Nagyközségi Közös Tanács tulajdonában). Jobbra a háttérben a hévízi zsinagóga épülete a Deák Ferenc téri autóbusz-pályaudvar mellett 1961-ben.
Gazda Anikó / Fortepan A mára lebontott régi zsinagóga a siófoki Fő utcán 1983-ban. Szemben a Széchenyi utca torkolata.

De ezek az épületek legalább megmaradtak. Sok helyen azonban hiába élték túl a világháborút a zsinagógák, a holokauszt után gyakorlatilag alig maradtak hívek, akik a fenntartsák azokat. A szocializmus idején többet lebontottak, közöttük a hévízit, a siófokit és a gyönyörű marcalit is. Ez utóbbi a magyaros szecesszió híres mestereinek, a szabadkai zsinagógát is tervező Komor Marcellnek és Jakab Dezsőnek volt az alkotása. A Fortepanon is látható képek alig néhány évvel az 1963-as bontás előtt készültek.

VÁTI / Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ / Fortepan A marcali zsinagóga 1959-ben.

Na de térjünk vissza a tópartra! A turizmus alaposan átalakította a Balaton vidékét és építészetét, ami természetesen a templomépítészetén is megjelent. Az első, kifejezetten üdülőknek épült templom 1844-re készült el, ez volt a klasszicista Kerektemplom Balatonfüreden. Teljes neve – Szamáriai asszonnyal beszélő Jézus templom – egy kút mellett játszódó bibliai jelenetre utal, ahol az ivóvíz csodálatos szimbólumként jelenik meg. Nem véletlenül. A Balaton első turistái tulajdonképpen nem is a Balatonhoz jöttek, hanem a füredi gyógyforráshoz. Erre utal az is, hogy Füred nevének sem volt semmi köze a fürdéshez: eredeti jelentése „fürjes”, és az csak a hasonló hangzás miatt kapcsolódott össze később a víz élvezetével. A kifejezés valódi értelme azonban idővel elhomályosult, így később számos település vette fel nevébe a „Füredet” fürdőhely jelentéssel Tátrafüredtől Mátrafüreden át a szomszédos Káptalanfüredig.

Fortepan A balatonfüredi Kerektemplom (Szamáriai asszonnyal beszélő Jézus névre felszentelt római katolikus templom) 1970-ben.

Hogy mennyire csak az itt nyaraló híveknek épült ez a templom, azt jól mutatja, hogy az amúgy református Füreden az év jó részében üresen állt. Amikor viszont aztán valóban megerősödött a katolikus közösség, új templomot kellett építeni. Ez lett az úgynevezett Vörös- vagy Pirostemplom, amit azért neveztek így, hogy megkülönböztessék a reformátusok Fehértemplomától. Az utóbbi ugyanis hagyományosan fehérre volt meszelve, az új templom viszont – a huszadik századi divatot követve – részben természetes kőburkolatot kapott. Mégpedig helyi anyagból: az ezen a környéken híres vörös homokkőből. Ebből készítették amúgy a fülöpi romtemplom kapuját éppúgy, mint a felsőörsi prépostsági templom egyes faragványait.

Gyöngyi / Fortepan A fülöpi templomrom Révfülöpön 1960-ban.  
Mészáros Zoltán / Fortepan A Tölgyfa csárdától a Pacsirta utcáig vezető ösvény Balatonfüreden 1966-ban, háttérben középen a Krisztus király-plébániatemplom (Vöröstemplom), jobbra a Tihanyi-félsziget.
Balázs Lajos / Fortepan A balatonfüredi Krisztus király-plébániatemplom (Vöröstemplom) 1976-ban az Ady Endre utcáról nézve.
Bauer Sándor / Fortepan A balatonfüredi Vásártér utca 1955-ben, háttérben a Fehértemplom.

Érdekes, hogy a kéttornyú füredi Pirostemplomot tervező Fábián Gáspár egy másik balatoni alkotásának is a burkolat anyaga adott becenevet: ez a szintén kéttornyú, badacsonyi Bazalttemplom.

Ennek a templomnak sok köze van a hegyet alkotó vulkanikus kőzethez. Elődjét, a régi barokk templomot épp a bazaltbányászat miatt kellett elbontani a huszadik század elején. Az öreg épület nem bírta a robbantásokat és a közvetlenül mellette elvezetett csillék állandó rezgését. Az új építéséhez a bányavállalat építőanyaggal járult hozzá, így születhetett meg hazánk egyetlen háromhajós, bazaltkőből emelt temploma, ami világszerte is ritkaságnak számít.

Chuckyeager tumblr / Fortepan A Szent Imre-templom Badacsonytomajon 1954-ben.

A valódi nyaralótemplomok azonban nem csak abban különböztek falusi elődeiktől, hogy nagyobbak voltak azoknál, vagy épp olyan felekezetekhez tartoztak, melyek korábban nem voltak jelen a településen. Az egyházak olyan épületeket igyekeztek emelni, amelyek valamilyen módon követték a szezonalitást. Hiszen nyaranta sokszorosára nőtt a lakosság nagysága.

Több helyen is találkozunk olyan kápolnákkal a tó körül, amelyek előtt padsorok vannak. Télen a néhány hívő elfért az épületben, nyaranta viszont szentélyként működhetett az egész templomocska: a hívek ilyenkor a szabad ég alatt ültek.

Belházy Miklós / Fortepan A Szent István király-kápolna a Baross Gábor utca 68. alatt Balatonszabadi-Sóstón 1962-ben.
Lissák Tivadar / Fortepan A balatonmáriafürdői Nagyboldogasszony-kápolna 1939-ben.

Ezek a szükségmegoldások sok helyen megindították az építészek fantáziáját, és számos eredeti templomépületet terveztek a tó mellé, amelyek megpróbálták követni a szezonalitást. Az Irsay László tervezte, 1944-re elkészült balatonföldvári katolikus templomnál például egy izgalmas árkádsor köti össze a harangtornyot és a hajót, mely az épület északi – vagyis árnyékosabb – oldalán is végigfut. Ez alatt ajtók sora nyílik a szabadba. Így, ha kell, akár egy „szabadtéri hajóval” bővíthető a templomtér a nyári időszakban.

FŐFOTÓ / Fortepan A balatonföldvári római katolikus templom a vasútállomás mögötti parkban 1969-ben. #208751 Fotó: Fortepan / A balatonföldvári római katolikus templom a vasútállomás mögötti parkban 1969-ben.
Ormos Imre / Ormos Imre Alapítvány / Fortepan Református erődtemplom az ekkor önálló, ma Balatonalmádihoz tartozó Vörösberényben 1940-ben.

A nyaralók sok helyen elkülönültek a helyiektől, olykor fizikailag is, hiszen a régi falumagok jellemzően magasabban, biztonságosabb helyekre épültek, míg az üdülőövezetek a vízpart közelébe. Ám volt, ahol jól működött a kölcsönhatás, és termékenyítően hatott egymásra a két csoport. Balatonbogláron például sokáig a régi Várdomb tetején álló Kékkápolna szolgálta a katolikus híveket. (Ez az épület később, a hatvanas években a magyar neoavantgárd egyik legfontosabb központjaként vált ismertté és olyan művészek fordultak meg benne, mint Bak Imre, Bódy Gábor, Mauer Dóra, Jovánovics György, Najmányi László, Pauer Gyula vagy épp Tandori Dezső. A kápolnaműterem történetéről épp most kiállítás is látható a Vaszary Galériában).

Bojár Sándor / Fortepan A balatonboglári Kékkápolna 1979-ben. Előtérben Nemes Attila 1981-es térplasztikája.

Ez a kápolna azonban idővel kicsinek bizonyult, és az 1920-as években elhatározták, hogy lejjebb, könnyebben megközelíthető helyen építik fel a falu új templomát. A tervezést Kotsis Iván vállalta, akinek akkor már több épülete állt a Balaton körül – és saját nyaralója volt Bogláron. Bár historizáló munkái tették ismertté (például József főherceg nyaralója Tihanyban, vagy a Regnum Marianum a Városliget szélén), „hazai pályán” egy ízig-vérig modernista, a legfrissebb Bauhaus elveket követő templomot tervezett.

Magyarország első modern falusi templomát.

Meghökkentők lehettek a letisztult formák egy ilyen kis településen, amikor 1932-ben átadták. A hófehér falak, a lapos tető, a különleges, üvegezett laterna a torony tetején, na és mindenekelőtt a számlap és számok nélküli toronyóra igazi különlegesség volt abban az időben. Kotsis Iván azonban büszke volt rá, hogy nemcsak a tájhoz, hanem az épített környezethez is illeszkedő házat tervezett. Ahogy írta, elvetette a „külsőségekből kiinduló operettfalusiaskodást”, mégis „magyar levegőt érezni rajta, és azt, hogy a faluba jól beleillik”.

Igaza volt. Elég csak megnézni a Fortepan képeit.

Aszódi Zoltán / Fortepan A balatonboglári Szent kereszt felmagasztalása templom 1935-ben.

Írta: Zubreczki Dávid | Képszerkesztő: Virágvölgyi István

A Heti Fortepan blog a Capa Központ szakmai együttműködésével valósul meg. Az eredeti cikk ezen a linken található: https://hetifortepan.capacenter.hu/balatoni-templomok

Ha van olyan családi fotója, amit felajánlana a Fortepan számára, akkor írjon a fortepan@gmail.com e-mail címre!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik