Amíg a légkondi be nem kapcsolásával spórolni lehet, nem szűnik meg az a probléma, hogy a buszvezetők egy része 40 fokban, hőségriadó idején sem kapcsolja be a klímát. Valami kamu válasz mindig van: nem működik, nem tehet róla, szétesik a busz, stb. A levegő forró, az ablak nyithatatlan, az utas hőgutát kap.
Vajon melyik buszvezető vállalja majd a felelősséget, ha például egy idős, beteg embernek egy ilyen utazás lesz az utolsó útja? Kivétel nyilván van, nem is őket vesszük elő Károly levelével.
Ma (pénteken) 14:35-kor felszálltam egy a Kelenföldi pályaudvar irányába haladó 8-as buszra, rendszáma MFW-515. Az utcán 36 fok árnyékban, a buszon 45 fok.
Úgy látszik, a BKV nem értesült róla, hogy az országos tiszti főorvos a tartós kánikula miatt elrendelte a hőségriadót. A buszon minden ablakon és a tetőn lévő nyitott szellőzőn ömlik be a meleg. Ezen a modern buszokon már csak a vezető tudja kinyitni a tetőn lévő szellőzőt.
Kérdezem a vezetőt, bekapcsolná-e a légkondit. A válasza: nem. Ugyanis ha bekapcsolja, leáll a motor. Nem bírja a terhelést.
Ha nem forrt volna az agyam, elfogott volna a röhögőgörcs. Új beszerzésű Volvo motorja nem bírja a légkondit. Két óra múlva egy ugyanilyen típusú 8-as buszon kellemesen hűtött a légkondi. Ennek a rendszáma MFW 50* (csak pár számmal tér el) tehát azonos típusú és beszerzésű. (A szóban forgó buszokat a BKV 2012-ben használtan szerezte be Hollandiából, a járművek 10 évesek – a szerk.)
Kötelezi-e a BKV a buszvezetőket vezetőket, hogy hőségriadóban működtessék a légkondit, vagy hagyják őket saját zsebre üzemanyagot megtakarítani?