Üzleti tippek

Burjánzó gyorskölcsönök

A márciustól életbe lépő uzsorásjogszabályok segítséget kínálnak a hitelcsapdába csalt cégek, magánszemélyek sérelmeinek orvoslására. Kamatplafon viszont továbbra sem korlátozza a gyorskölcsönzőket.

Hat-hét évvel ezelőtt, szociális munkásokkal készített interjúk során figyeltünk fel az uzsorára – írta le személyes élményként Ferge Zsuzsa szociológus és 3 kutatótársa a gyermekszegénység 2008. évi helyzetéről írott tanulmányában az áldozatok által csak „kamatos pénznek” becézett jelenségről.

A kutatók összegzése szerint a mintegy 2 millió főt kitevő, legszegényebb hazai társadalmi rétegekben – közte a sokgyermekeseknél, a munkanélkülieknél, a romáknál – már 2007-ben minimum 200 ezer olyan állampolgár volt, akinek a közvetlen környezetében előfordult, hogy valaki magánszemélytől uzsorakölcsönt vett fel. Ez a szám évről évre ugrásszerűen nő az előző évekhez képest.

Ezenfelül még további közel 400 ezer főre rúghat a Provident Zrt.-től vagy valamelyik másik legális, több száz százalékos hiteldíjjal gyorskölcsönt nyújtó cégtől – még két ilyen van: a Leisztinger Tamás ismert vállalkozó többségi tulajdonában lévő Athlon Pénzügyi Zrt., illetve a KáPé Zrt. – kölcsönt felvevő, mélyszegénységben élők száma elemzők becslése szerint. Az összesítések szerint a közműtartozás – például az áram kikapcsolásának fenyegető réme – a legerősebb kényszerítő eszköz a szegények között arra, hogy uzsoráshoz forduljanak. Sajtóhírek szerint a gyorskölcsönzők ügyfelei között megjelentek azok a magánszemélyek is, akik valójában mikrocégük helyzetének rendezésére kérnek pénzt.

A kutatók végkövetkeztetése: a nagy adósságok kialakulásának megelőzése mellett rendészeti-bűnüldözési eljárásokkal is gátat kellene vetni az uzsorának.

Akkor ki lehet uzsorás?

E megállapításra juthatott a parlament is, amely döntése nyomán márciustól a büntető törvénykönyvben (Btk.) is megjelenik az uzsora fogalma. E szerint maximum 3 éves (bűnszövetségben, magyarul maffiatevékenység esetén 5 éves) szabadságvesztést kap, aki aránytalan ellenszolgáltatással járó megállapodást köt, és ezzel a másik felet súlyos vagy további nélkülözésnek teszi ki.

A törvény tehát – egybecsengően a polgári törvénykönyvben (Ptk.) eddig is meglévő megfogalmazással – a feltűnő értékaránytalanság és a másik helyzetének kihasználásának együtteseként határozza meg az uzsorát. A jogszabály azért használja a szerződés szó helyett a sokkal tágabb értelmű megállapodás kifejezést, mert az uzsorásegyezségeket az esetek jó részében például színlelt ingatlan-adásvételi szerződésnek vagy egyéb egyezségnek álcázzák.

Az eddig pénzügyi jogszabályokból ismert teljes hiteldíj fogalmának bevétele a jogszabályba azt sejtetné, hogy az uzsora tényállását az engedéllyel működő, gyorskölcsönző pénzügyi szolgáltatóknál is meg lehet állapítani.

A törvény parlamenti vitájában azonban Keller László, a Pénzügyminisztérium államtitkára – a jogszabályt a pénzügyi vállalkozásokra is kiterjeszteni akaró, felszólaló KDNP-s, sőt szocialista honatyákkal szemben – kifejtette: uzsorások csak magánszemélyek lehetnek, társaságok nem. Érvelése szerint egy pénzügyi vállalkozás – ellentétben a faluban lakó uzsorással – szolgáltatóként nem képes személyes körülményeket is figyelembe véve értékelni lehetséges ügyfelei helyzetét. Keller példája szerint pénzintézeti uzsoraszerződésről legfeljebb akkor lehetne szó, ha két, a banki hitelbírálat alapján azonos kockázatú ügyfél közül pusztán azért kapna drágábban hitelt az egyik, mert nála égető szükséghelyzet áll fenn.

Sapka a zsebben

Bonyolítja a helyzetet, hogy a várakozásokkal ellentétben a mostani törvénycsomag nem határozott meg valamilyen kamatplafont (más néven kamatsapkát) a hiteldíjak maximálására. Magyarország e téren az angolszász joggyakorlatot követi. Ennek álláspontja szerint – s ez felettébb kedvező a gyorskölcsönt nyújtó cégeknek – nincs szükség felső limitre, a verseny amúgy is korlátozza az árakat. A gyorskölcsönt adó társaságok pártolóinak másik érve: ha ezeket korlátoznák, miközben a szolgáltatásaik iránti kereslet változatlan maradna (ez a szegénység modernkori körülírása), akkor kvázi a sokkal drágább „falu széli” magánuzsorások karjaiba löknék a legszegényebb embereket.

Jutalomfalat

Eközben aktív kampányba kezdett a Mali Zoltán drávapiski polgármester nevével fémjelzett Anti Provident Akciócsoport (A. P. A.) is, amely – az életbe lépő törvényt idézve – a Provident Zrt. uzsorássá nyilvánításáért küzd. A február közepén a „névadó” intézménynél is tüntetést szervezett, civil kezdeményezés egyebek közt azzal érvel: a providentes üzletkötők javadalmazási rendszere – különösképp a törleszteni nem tudó adóssal felvetetett második hitel, az első törlesztőrészleteinek fizetésére – kódoltan az ügyfelek teljes eladósítására, élethelyzetük ellehetetlenítésére épül. A másik fő sérelem természetesen a gyorskölcsönt nyújtók több száz százalékos mértékű teljeshiteldíj-mutatója (THM).

A Provident (és a többiek) szerint viszont a többletköltség többletszolgáltatással is jár: a társaságoknak is pénzbe kerül, hogy több ezer ügynökük – a bankfiókok nélküli településeken is – 24–48 órán belül házhoz viszik a kért kölcsönt, s hetente ott is szedik be a törlesztőrészleteket. Igaz, míg a Provident országosan, az Athlon a főváros mellett 11 megyében, a KáPé pedig még szűkebb területen működik.

Azt is hangsúlyozzák: éves THM-szol-gál-tatásuk árát torzítóan felnagyítják, miközben ők valójában „csak” a nyújtott hitelösszeg felét-kétharmadát kitevő hiteldíjat kérik vissza. Utóbbi kapcsán nem árt tudni: a THM-számítás módja – „az idő pénz” szólás jegyében – a törlesztés gyorsaságával is számol, tehát azt is jelzi, ha ugyanakkora tőkére ugyanolyan mértékű hiteldíjat nem, mondjuk, egy-két év, hanem mindössze pár hónap alatt kell visszafizetni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik