A Covid-időszak kezdete óta az online vásárlások, pénzügyi tranzakciók tömegessé válásával párhuzamosan exponenciális növekedésnek indult az olyan csalások száma is, amelyeknél a támadó a digitális technológiákat kihasználva megpróbálja személyes, pénzügyi vagy biztonsági információik megosztására vagy pénz átutalására rávenni áldozatait, akik általában banki ügyfelek – írja a Nemzetgazdasági Minisztérium MTI OS közleményében. A minisztérium adatai szerint
- 2020 I. negyedévében még csak 113 sikeres visszaélést követtek el, összesen több mint 422 millió forint értékben,
- 2023 IV. negyedévére viszont már 3737-re nőtt az esetszám, és közel 5,8 milliárd forint értékben csaltak ki pénzt az ügyfelektől.
A sikeres és sikertelen visszaélési kísérletek egymáshoz viszonyított aránya a lakosság pénzügyi, adatbiztonsági tudatosságát erősítő kormányzati kampányoknak és a szigorú hatósági fellépésnek köszönhetően már javuló tendenciát mutat – tette hozzá a minisztérium, utalva arra, hogy
- míg 2020 I. negyedévében még közel tízszer annyi sikeres visszaélés történt, mint sikertelen, addig
- 2023. IV. negyedévében a kevesebb mint 4 ezer sikeres csalásra közel 14 ezer meghiúsított kísérlet jutott.
Túri Anikó közigazgatási államtitkár felhívta a figyelmet arra, hogy a probléma nem magyar sajátosság, az azonnali fizetési rendszer, mint az elkövetés eszköze adottság, néhány éven belül nemcsak Magyarországon, hanem az Európai Unió egészében. A megoldást pedig nem az jelenti, hogy szembe fordulunk a technológiai haladással, hanem hogy a szabályozás igazodik, finomhangolják. Ez történik most, jogszabálymódosítással.
Az (EU) 2015/849 irányelvnek (AML) megfelelően és amelyről haladéktalanul kötelesek bejelentést tenni a FIU felé. Ezen eljárásra alapozva, ám attól elhatároltan
Az új bejelentési, zárolási eljárás az ügyfelek, pénzforgalmi szolgáltatók és hatóságok hatékony és gyors információcseréjén alapul. Az eljárás folyamata azzal veszi kezdetét, hogy
- a csalás észlelését követően az ügyfél vagy a nyomozó hatóság – a már továbbított pénzösszegek felfüggesztése érdekében – értesíti az ügyfél számlavezetőjét.
- Ezt követően a számlavezető tájékoztatja annak a pénzforgalmi szolgáltatóját, akinek a pénz átutalásra került, az értesítés tényéről, a fizető fél nevéről és számlaszámáról, a fizetési művelet kedvezményezettjének nevéről, számlaszámáról, a fizetési művelet pénzneméről, összegéről és időpontjáról.
- Ezzel párhuzamosan a pénzforgalmi szolgáltatók bejelentést tesznek a FIU-nak, valamint adott esetben a számlákat is felfüggesztik.
A közlemény szerint Magyarország kormánya az új eljárás bevezetésével képes lesz hatékonyan fellépni azokkal a csalókkal szemben, akik jogellenes tevékenységükkel a családok és vállalkozások mellett a nemzetgazdaság egészének is kárt okoznak.
