A projektet Mizsányi Attila, a NAV Kockázatelemzési és Adattudományi Főosztályának vezetője mutatta be azon a szakmai konferencián, amelyet az intelligens kiskereskedelmi megoldásokat szállító Laurel Kft. szervezett.
A főosztályvezető azt mondta, az e-nyugta 2024 júliusában, a teljes átállásra pedig onnantól kezdve négy évet szánnak – idézi a portál.
A papírmentes nyugta informatikai hátterét úgy dolgozták ki, hogy a vásárlónak semmilyen külön regisztrációra nem lesz szüksége a használatához. Mindössze egy okostelefonra, és az arra letöltött applikációra elsz szüksége.
A tervek szerint az e-nyugta a laikus vásárló oldaláról nézve így fog működni:
- A vásárló letölt egy applikációt a mobiltelefonjára
- A kasszához érve az applikációban elérhető QR-kódot felmutatja.
- A pénztárgép leolvassa a QR-kódot, és létrehozza a nyugtát, de ez elektronikus formában marad, vagyis a gép nem nyomtatja azt ki.
- A pénztárgép feltölti a nyugtát a NAV-nál lévő Nyugtatárba.
- A vevő ebből a Nyugtatárból tudja majd letölteni a nyugtát, amennyiben szüksége van rá.
A vásárlói élmény tehát körülbelül ahhoz hasonló lesz, mint amikor a vevő egy mobilon lévő törzsvásárlói kártyát mutat be, vagy éppen a mobilján lévő bankkártyájával fizet. Lényeges jellemzője lesz a rendszernek, hogy a logika megfordul: nem a papíros nyugtát fogják digitalizálni, hanem a nyugta eleve digitálisan keletkezik, és abban a formában hiteles is lesz. Természetesen megmarad annak a lehetősége, hogy valaki papírnyugtát kérjen, de ebben az esetben az e-nyugtát fogja a gép kinyomtatni, tehát a dokumentum eredeti alakja mindenképpen a digitális verzió lesz.
Az az e-nyugta kiállításához másfajta pénztárgépekre lesz szükség, ezért az összes pénztárgépet le kell cserélni, vagy képessé kell tenni az e-nyugta kiállítására, de az átállásra a tervek szerint négy éves határidő lesz, azaz várhatóan 2028 közepéig kell végrehajtani.