Leghamarabb januárban születhet megállapodás a taxis szervezetek és a főváros között – mondta gazdasági podcastunk, a Della legutóbbi adásában Karácsony Gergely főpolgármester. Vagyis az már biztos, hogy 2023 első napjaiban még a jelenlegi árakon – kilométerenként 400 forintért – utazhatunk a taxikkal Budapest utcáin. A főpolgármester arról is beszélt, hogy nem zárkózna el a hatósági tarifák eltörlésétől, magyarul szabadárassá tenné a személyfuvarozást, ugyanakkor tisztában van ennek hátrányával is, amelyek közül a taxis piac monopolizálódásának veszélyét emelte ki:
Ha a taxisokon múlik, ezzel a kockázattal nem kell szembenézni. Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke azt mondta lapunknak, hogy kivétel nélkül minden taxis szervezet abban érdekelt, hogy megmaradjon a hatósági ár. Összezártak a szervezetek ebben a kérdésben – közölte. Leginkább azért, mert így látják hosszú távon biztosítottnak a taxizás költségeinek megtérülését. A fővárosban 2013 óta meghatározott feltételek – műszaki és formai követelmények – teljesítése esetén lehet csak belépni a taxis piacra, ezeknek a költségeknek a megtérülését pedig a hatósági tarifák mellett biztosabbnak látják, mint a szabadáras versenyben. Metál Zoltán szerint az utasoknak is kiszámíthatóbb a jelenlegi rendszer, melyben nem kell szembesülniük olyan helyzettel, hogy ugyanarra az útra eltérő ajánlatot kapnak a taxistól – napszaktól függően. Tapasztalataik szerint 2013 óta növekszik az utasszám, amit a bizalom jelének tekintenek, és értelemszerűen nem akarják azt elveszteni.
A hatósági árak tehát minden bizonnyal maradnak, de az még nyitott, hogy mennyivel emelkednek. A taxis szövetség elnöke korainak tartotta, hogy konkrét számot mondjon, mindenesetre beszélgetésünkből kiderült, hogy emelési igényük alatta marad a 20 százaléknak. Még idén májusban, amikor a taxisok és a főváros között született megállapodás eredményeképpen, hosszú idő után emelkedett a tarifa, a személyfuvarozók bevállalták, hogy lenyelik a költségeik további emelkedését, amennyiben azok 20 százalékot meg nem haladó mértékben nőnek 2022 során – idézte fel Metál Zoltán. Csakhogy az üzemanyagok ársapkájának december eleji eltörlése egy csapásra 35 százalékkal növelte a taxisok – illetve minden magánszemély autós – tankolási költségét. Emiatt látták időszerűnek, hogy a fővároshoz forduljanak. Ugyanakkor tisztában vannak azzal, hogy ekkora áremelést nem tudnának elfogadtatni az utasokkal.
Mindebből az következik számításaink szerint,
Emlékezetes, hogy amikor a kormány a katatörvény szigorításával villámgyorsan kitett több százezer vállalkozót a kisadózó vállalkozások közül, a taxisok bent maradhattak a kata hatálya alatt. Nem volt nehéz megfejteni ennek a döntésnek az okát: egy útlezárás, pláne a teljes főváros taxis blokád alá helyezése esetén az 1990-es forgalombénításhoz hasonló politikai következményeivel kellett volna szembesülnie az Orbán-kormánynak. Ez a válság kibontakozásának időszakában úgy hiányzott volna a kormánynak, mint üveges tótnak a hanyatt esés.
Ez a teher most nem a kormányt, hanem a fővárost nyomja. Ha nem sikerül megállapodni a tarifákról a városvezetéssel, akkor annak a terhe – miután budapesti hatáskör a viteldíj összegének meghatározása – a hivatal nyakába szakad. Metál Zoltán nem vállalkozott arra, hogy megjósolja, ha nem lesz meg megállapodás, akkor a forgalom korlátozásával járó demonstrációval próbálják kicsikarni a nekik elfogadható megállapodást, erre a kérdésünkre azt mondta, hogy
akkor kell átkelni a hídon, amikor elérkeztünk a folyóhoz.
Mindazonáltal – emlékeztetett – egy októberi kormányrendelet értelmében a helyi – tehát települési – közlekedésszervezők szerződést köthetnek a taxis szolgáltatókkal, hogy a tömegközlekedést kiváltva a helyi személyfuvarozók vigyék el az utasokat az adott útvonalon, a megváltott jegyek árát beszámítva. A taxizás működőképességének fenntartása tehát kulcsfontosságú szerinte.
A szövetség elnökre arra hívta fel a figyelmet, hogy rövid időn belül két válság is megtépázta a taxis piacot. A Covid alatt a korlátozások csökkentették a forgalmat, akkor mintegy 2000 taxis hagyta abba a fuvarozást, így a pandémia végére nagyjából 5000 taxis maradt a piacon. Ezt követte a mostani gazdasági válság, ami pedig az emberek pénztárcáján keresztül fogja vissza a keresletet. Eközben a gépkocsik ára megugrott, 15–20 millió forintba kerül egy taxizásra alkalmas autó – már ha lenne. Csakhogy a kínálat teljesen visszaesett, legjobb esetben is fél évet kell várni egy új autóra, de a speciális műszaki követelmények miatt szinte lehetetlen megfelelő autóhoz jutni mostanában – mondja Metál Zoltán.