A hazai vendéglátóhelyek az elmúlt hónapokban átlagban 18 százalékkal emelhettek az áraikon, pedig 30–50 százalék lett volna a költségnövekedések szempontjából az indokolt – idézi Kovács Lászlót, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnökét a Portfolio.hu. Szerinte az éttermek üzemeltetőinek egyensúlyozniuk kell, mert az áremelésnek vendégriasztó hatása is van.
Az emberek is elkezdtek takarékoskodni az éttermi fogyasztáson. Jelentős, 20 százalékos forgalomvisszaesés érzékelhető országosan
– mondta Kovács László, igaz, a spórolás mellett egy másik szempontot is megemlített: az előző évvel szemben sokan utaztak külföldre a belföldi nyaralás helyett.
Azt is megjegyezte, hogy amíg 2019-ben 51 ezer vendéglátóhely volt Magyarországon, addig 2021 végére a számuk 48 ezer alá csökkent. Főleg italüzletek és szórakozóhelyek zártak be, de sok étterem és büfé is lehúzta a rolót, Budapesten minden tizedik vendéglátóhely bezárt. A cukrászdák száma viszont még emelkedett is, erről itt írtunk.
Kovács László szerint a gasztronómián belül társulaton a cukrászat a legrégebbi magántulajdonú forma, már a rendszerváltás előtt sok üzlet magánkézben volt, ez pedig nagy segítség a túléléshez, mert a tulajdonos egyedül dönthet a működetetésről vagy akár az energiatakarékosabb rendszerekre való átállásról is. Hozzátette:
Erdélyi Balázs, a Magyar Cukrász Ipartestület szakmai elnöke a lapnak azt mondta, ahhoz, hogy jól működjön egy vállalkozás, és igazán megérje cukrászsüteményeket készíteni, a bécsi árakon, 4–5 euróért kellene értékesíteni őket, de ennyiért itthon csak pár helyen tudják eladni a minőségi, prémium termékeket. A szakember azonban úgy látja, hogy az idén az ezerforintos határt is át fogják lépni a sütemények áránál, de még így is csak feleannyiba kerülnek majd az édességek, mint Ausztriában.