Gazdaság

A 8 milliárdos programtól sem lesz rögtön több informatikus

Mit jelent az, hogy ingyen képeznek informatikusokat? Hol, hogyan, és kinek lesz elérhető a szeptembertől induló program, mit nyerhetnek vele a diákok, és mit a gazdaság? És várhatjuk-e a programtól, hogy orvosolja az informatikushiányt?

Júniusban több hír jelent meg arról, hogy bővül a Programozd a jövőd! program, amely olyan ingyenes informatikai képzés, az eddiginél versenyképesebb tudást ad. 8,2 milliárd forintos uniós forrást kapott Magyarország, hogy 2020-ig működtesse a programot, amiben 6-8 ezer diák vehet részt. Huszonegy felsőoktatási intézmény, valamint hat informatikai vállalkozás állt be a program mögé. És annyit lehetett még tudni, hogy az idén szeptemberben 1500-1800 fővel indulhat el a képzés.

Az már egy ideje tudott, hogy körülbelül 20 ezer informatikus hiányzik Magyarországról – ezt nyilatkozta augusztusban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infokommunikációért felelős helyettes államtitkára, Solymár Károly Balázs is. Azaz logikus a szakemberek képzését serkentő program elindítása.

De vajon lesz-e ettől a programtól több informatikus? Kiknek elérhető a lehetőség? Mit jelent az ingyenesség? Hiszen az államilag támogatott helyeken eleve „ingyenes” a képzés? Vagy talán az önköltséges képzés lesz ingyenes? Kiderült, hogy ezzel a feltételezéssel nagyon mellélőttünk.

Tényleg elindul szeptemberben

Az egyetemeken kialakított hallgatói laborok, elektronikus tananyagok, és az adott tanúsítványok megszerzéséhez szükséges vizsgakuponok a 2017/2018-as tanév első félévében már elérhetőek lesznek a felsőoktatási intézményekben – írta megkeresésünkre a program gazdája az NFM. Megtudtuk, hogy kizárólag azok az aktív hallgatói jogviszonnyal rendelkezők  jelentkezhetnek a Programozd a jövőd! kurzusaira, akiknek adott, vagy választható tantárgyai között szerepelnek ezek a képzési lehetőségek. Ezekről az érintettek bővebben a felsőoktatási intézményekben tájékozódhatnak – tették hozzá.

Akik pedig a felsőoktatási tanmenethez illeszkedő képzéseket elvégzik, lehetőséget kapnak arra, hogy ingyen jelentkezzenek azokra a vizsgákra, amelyek sikeres teljesítése után piaci tanúsítványt szerezhetnek.

A projekt további eredménye egy oktatói adatbázis, az úgynevezett oktatói pool, amely biztosítja a kurrens szakmai tapasztalattal rendelkező vendégoktatók részvételét a felsőoktatási intézményekben. Továbbá az informatikai cégek és az egyetemek bevonásával „fair”gyakornoki programot alakítanak ki, várhatóan 2018 év elejétől. Ezzel az a cél, hogy a hallgatók úgy szerezzenek szakmai tapasztalatot, hogy mellette felsőoktatási tanulmányaik sikeres befejezését is szem előtt tartja az adott vállalat.

Kiderítettük még, hogy azok a fiatalok is részt vehetnek a képzéseken, akik a pótfelvételin informatikára jelentkeztek, és sikerrel jártak.

A neten is kerestünk információt, de nem találtunk. A minisztérium ezzel kapcsolatban azt írta, a Programozd a jövőd! projekt weboldala még fejlesztés alatt áll. Az őszre ígérték elkészültét.

Itt lesz elérhető a program

A következő felsőoktatási intézmények csatlakoztak augusztusig a Programozd a jövőd! projekthez: a Budapesti Corvinus Egyetem, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, az Eötvös Loránd Tudományegyetem, a Gábor Dénes Főiskola, az Óbudai Egyetem, a Budapesti Gazdasági Egyetem,  a Pázmány Péter Katolikus Egyetem, a Zsigmond Király Egyetem, a Szent István Egyetem, a Testnevelési Egyetem, a Debreceni Egyetem, a Nyíregyházi Egyetem, az Eszterházy Károly Egyetem, a Miskolci Egyetem, a Dunaújvárosi Egyetem, a Pannon Egyetem, a Széchenyi István Egyetem, a Szegedi Tudományegyetem, a Pécsi Tudományegyetem, a Pallasz Athéné Egyetem (aug. 1-jétől: Neumann János Egyetem), és a Soproni Egyetem.

A Programozd a jövőd! projektbe augusztusban bekapcsolódott a National Instruments, és az SAP, valamint a Red Hat termékeit forgalmazó céggel kötött együttműködési megállapodás alapján az egyetemi, főiskolai oktatók felkészítése és szakmai konzultációi zajlottak. Ezeket az ismereteket a képzett oktatók már beépíthetik az órák tananyagába – tájékoztatott az NFM. (Korábbi hírben az Oracle neve is szerepelt.)

A hallgatók az adott, vagy fakultatív kurzusok közül választhatják ki majd a képzéseket. Hogy hányan kapcsolódnak be, arról akkor tudnak majd majd pontos számot mondani, ha már lezajlottak a tantárgyfelvételek.

Később már nem csak informatikus hallgatóknak

A 2017/2018-as tanévben elsősorban az informatikai szakok hallgatói tudnak részt venni ezeken a képzéseken, azonban várhatóan a következő tanévtől már más szakterületeken tanulók számára (például agrárinformatika, járműgyártás vagy más műszaki, esetleg gazdasági területek) is elérhető lesz a lehetőség.

A képzések feltétele az aktív hallgatói jogviszony, függetlenül attól, hogy államilag finanszírozott, vagy költségtérítéses formában vesz részt a hallgató a felsőoktatásban.

De mi ingyenes?

Az továbbra sem volt világos, hogy az ingyenesség végül is mire vonatkozik. Egyedül a vizsgára jelentkezésre? És ez vajon mennyi megtakarítást jelent? Vagy egyébként maga az egyetemi képzés is díjköteles lenne? Az NFM válaszából kiderült, hogy az ingyenesség több oldalról is értelmezhető.

  • Jelenleg az egyetemi, főiskolai oktatók szakmai felkészítése zajlik az együttműködő IKT vállalkozások térítésmentes kurzusain.
  • A megszerzett naprakész tudást ők adják majd át a kötelező vagy válaszható tantárgyak keretében a felsőoktatásban aktív hallgatói jogviszonnyal rendelkezőknek, szintén ingyenesen.
  • A tananyag elsajátítását követően az egyetemisták, főiskolások certifikált vizsgát tehetnek, melynek sikeres teljesítéséről tanúsítványt szereznek, szintén díjmentesen.

A hasonló képzések és vizsgalehetőségek nem a felsőoktatás keretében, hanem piaci alapon meghirdetve több százezer forintba kerülhetnek – jegyezték meg.

A piaci képzést viszik be az egyetemekre, ingyen

A megkérdezett egyetemek közül csupán a Corvinustól kaptunk érdemi választ, mint írták, a „Programozd a jövőd!”program arra ad lehetőséget, hogy a részt vevő cégek által biztosított tananyagokat a felsőoktatásban felhasználják. Ezen tananyagok jellemzően olyan kurzusok anyagai, melyekért – a programon kívül – az adott cégek pénzt (nem is keveset) kérnek. Jelenleg ezt a képzési lehetőséget a program a csatlakozó felsőoktatási intézmények oktatói számára ingyenesen biztosítja, akik a megszerzett tudást saját intézményükben a képzésre jelentkezőknek továbbadják. Ezen túlmenően a Corvinus Egyetem olyan szoftvercsomaghoz is hozzáfér ingyenesen, melyek licencdíja szintén jelentős lenne.

A programban részt vevő oktatók a cégektől képzést kapnak, a tananyagokat pedig be tudják építeni az egyetem kurzusaiba. Mi több, az egyetem ezen kurzusait elvégző diákok nemzetközi, a cégek által biztosított, és a piac által elismert vizsgát is tehetnek, szintén ingyen.

Összességében a program segíti, hogy az oktatók könnyebben megszerezhessék az aktuális piaci tudást, a hallgatók képzettebbek, felkészültebbek lehetnek (minőségjavulás), illetve olyan nemzetközileg és szakmailag elismert képesítéseket szerezhetnek, melyekkel könnyebben el tudnak helyezkedni.

Az egyetemen meglévő kurzusokban már fel tudjuk használni a fejlesztési lehetőségeket, és gondolkodunk további kurzusok fejlesztésén is. A kurzusokban szervezésében, megjelenésében nincs semmi különleges, beépülnek a normál oktatási rendbe, azaz egy kurzus = egy félév, de adott témára akár több kurzus is épülhet. A kurzusokon az egyetem hallgatói (állami és költségtérítéses egyaránt, megkülönböztetés nélkül), a normál tantárgyjelentkezési rend szerint vehetnek részt. A külsős hallgatók szintén a mindenkor érvényes eljárások szerint (vendéghallgatói jogviszony vagy részképzés) szerint vehetnek részt a kurzusokon. Egyetlen kikötés csak az aktív hallgatói jogviszony.

Előzetesen 350-400 hallgatóval számoltunk a most kezdődő tanévben a különböző kurzusokon, a Programozd a jövőd projekt felé az SAP, Oracle és a Microsoft tananyagait és vizsgáit jelöltük meg.

Lesz-e ettől több informatikus?

A „Programozd a jövőd!” uniós projekt megvalósításával a kormányzat célja, hogy a nemzetgazdasági szempontból is egyre jelentősebb informatikai ágazatban a következő években minél több, valódi piaci tudással rendelkező diplomás fiatal szakember kerüljön a munkaerőpiacra – írta még az NFM érdeklődésünkre. Emellett fontos felhívni a magyar társadalom figyelmét arra is, hogy az informatikai képzések sokak számára elérhetőek, hiszen ezek az ismeretek elsajátíthatóak, az informatika megtanulható és számtalan lehetőséget kínál – tették hozzá.

  • Szép-szép, de mint megtudtuk, csak azok számára elérhető a program, akik bejutottak a felsőoktatásba.

A projekten keresztül szeretnének minél több embert megszólítani, hiszen az informatika mindenki életére, mindennapjaira hatással van, és valamennyi szakterülethez is elengedhetetlen legalább annak alapfokú ismerete.

  • Mint írtuk, a program egyelőre csak azon felsőoktatási hallgatók számára lesz elérhető, akik eleve informatikára jelentkeztek. Később azonban bővülhet a kör.

Kiemelten szeretnék elérni a pályaválasztás előtt álló fiatalokat, az ő szüleiket és tanáraikat. A projekt programjain az ország bármely részében élő fiatalokat több mint 1200 rendezvényre várják majd, így ösztönözve őket arra, hogy ezen a területen tanuljanak tovább. Informatikai tematikájú táborokat, szakköröket, és az ország több pontján olyan informatikai élményközpontok kialakítását tervezik, ahova nem csak iskolai csoportokat, hanem családokat is várnának.

A Programozd a jövőd! 2020 decemberéig tart, a kormány a cél megvalósítására a projekt első szakaszában több mint 2,8 milliárd forintot fordít, amely a későbbiekben 8,2 milliárd forintra emelkedik – írták.

A projekt egyik alapvető célja, hogy a felsőoktatási intézményekből diplomás, az ágazatban működő vállalkozások munkaerő-piaci igényeinek, elvárásainak megfelelő pályakezdők kerüljenek ki. Aki már beszélt frissen végzett egyetemistával arról, mennyire kaptak naprakész tudást, az nem vonja kétségbe, hogy erre tényleg nagy szükség van.

  • De képes-e a program orvosolni az informatikus-hiány problémáját?

Kérdésünkre, hogy lesz-e ettől több informatikus, nem írtak sem igent, sem nemet. Azt válaszolták, hogy a projekt sikere esetén nőhet a szakirányú egyetemi, főiskolai képzések népszerűsége, és ennek révén emelkedhet a hallgatók száma is. Feltételes módban.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik